Siirry pääsisältöön

Once: Kerta ei riitä

En tiennyt Once-musikaalista mitään muuta etukäteen kuin sen, että sen pitäisi olla todella, todella hyvä. Yleensä tunnen monet laulut etukäteen ja vähintään edes jotain juonesta, joten oli hyvin virkistävää mennä ihan sokkona katsomoon. Ehkä se oli yksi syy, miksi Once hurmasi minut niin täysin, mutta on myös totta, että se vain on niin todella, todella hyvä.

Lavalla on irlantilainen baari, joka on valjastettu toimimaan ihan oikeana baarina ennen esitystä ja väliajalla. Se luo heti kotoisan tunnelman teatterisaliin. Jo hyvissä ajoin ennen esitystä näyttelijät myös tulevat lavalle soittamaan ja laulamaan. Tuollaista en ole aikaisemmin teatterissa nähnyt ja se oli todella mukavaa. Sääliksi vain käy työntekijöitä, jotka joutuvat yrittämään estää ihmisiä ottamasta valokuvia salissa.

Siirtymä itse esitykseen ennakkomusisoinnista on saumaton, mikä imaisee heti syvälle tarinaan. Oncen suurin houkutus on se kuinka koruton se on. Se tuntuu jotenkin niin aidolta. Irlanti on tapahtumapaikkana jotenkin hyvin kotoisen tuntuinen, vaikka en ole koskaan siellä käynytkään. Musiikki on lähes hypnoottisen kaunista. Parhaiten sitä voi kai kuvailla indie rockiksi, mutta suosittelen itse kuuntelemaan. Mukana on myös sävyjä irlantilaisesta kansanmusiikista ja slaavilaisuudesta. Lavastus keskittyy pääasioihin ja käyttää tilaa hyvin hyväkseen. Mitään turhia tanssinumeroita ei ole vaan kaikki edes tanssiin viittaavatkin liikkeet ovat juuri oikeissa kohdissa ja sopivat täydellisesti hetkeen tarinankerronnassa.

Yksinkertaisesti sanottuna Once kertoo ihmisistä ja heidän musiikistaan; Millaisista tilanteista kaunis musiikki syntyy ja kannattaako näistä asioista pitää kiinni. Tarinassa ei ollut mitään kliseistä enkä hetkeäkään osannut ennustaa mihin suuntaan ollaan menossa. Se on harvinaista. Lopussa olin täysin pöllämystynyt siitä kuinka monia tunteita olin oikein käynyt läpi esityksen aikana. Tuntui ihan hölmöltä vain jättää homma taakseni ja lähteä teatterilta. Juuri tällaisten kokemusten takia rakastan teatteria.

Näyttelijät olivat todella vahva yksikkö. Kaikki loistivat yksinään ja yhdessä. He myös soittavat itse instrumentteja lavalla, joten lahjakkuutta piisasi. Miespääosan esittäjän Declan Bennetin ääni on ihan uskomaton. Se on vain pakko mainita. Mietin koko esityksen ajan, että tuo ääni sopisi täydellisesti Rentiin ja tietystihän Rogerin rooli löytyi herran cv:stä.

Jos minun pitäisi keksiä jokin negatiivinen asia, voin sanoa, että miespäähenkilöllä on alussa kaulassaan ällöttävä huivi, joka saa hänet vaikuttamaan ihan mulkulta. Asennoiduin siis alussa vähän negatiivisesti koko hahmoa kohtaan pelkän tuon yksityiskohdan takia, mutta onneksi se hemmetin huivi meni taskuun aika nopeasti.


En halua selittää liikaa juonesta, koska en oikein osaa ja se tuntuisi turhalta. Voin vain sanoa, että Once tekee hyvää sielulle. Voin suositella tätä myös ihmisille, jotka eivät yleensä välitä musikaaleista tai yleensäkään teatterissa käymisestä. Kuten sanoin, kliseet eivät päde Onceen. Once on must see myös irkkuaksentin faneille. Tämä oli halvin teatterilippu, jonka olen Lontoossa ostanut, mutta ehdottomasti tärkein. Haluaisin ehdottomasti nähdä tämän uudelleen. Tuntemuksiani Oncea kohtaan kuvailisi ehkä parhaiten rivi pienempi kuin kolme -sydämiä, mutta jotenkin se ei oikein tunnu tähän sopivalta. Niin silti tunnen.

Kommentit

  1. Hei, löysin nyt vasta blogisi, mutta kivoja ja kiinnostavia juttuja olet kirjoittanut! Kiitos niistä!
    Oletko muuten nähnyt Once-leffan? En ole ihan varma, onko musikaalissa sama musa, mutta ainakin leffan musa on aivan ihanaa. Leffan pääpari rakastui oikeastikin (näyttelemisensä ulkopuolella) ja ovat keikkailleet muusikkoina myös esim. Helsingissä kerran tai pari. Suosittelen lämpimästi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiva kun olet lukenut sepustuksiani. :) Minun käsitykseni mukaan leffassa on sama musa ja on ollut tarkoitus katsoa se, kun sen pitäisi Netflixistäkin löytyä. Luultavasti joululomalla katsastan, että onko yhtä hyvä kuin näyttämöversiointi.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Niin kuin taivaassa (Seinäjoki)

Niin kuin taivaassa -musikaali teki minuun niin suuren vaikutuksen Helsingissä , että oli välittömästi selvää, että tämä Seinäjoenkin produktio on nähtävä. Tähdet olivat oikeassa asennossa ja puolisoni lomat osuivat juuri ensi-illan aikaan. Ei muuta kuin nokka kohti Seinäjokea ensi-iltahumun sekaan! Musikaali kertoo pienestä paikkakunnasta Pohjois-Ruotsissa, jonne kapellimestari Daniel Daréus muuttaa uraputken vaihduttua terveysongelmiin. Kyläläiset tuntevat Danielin maineen kapellimestarina, mutta eivät tiedä, että hän on todellisuudessa kotikylän poikia. Daniel yrittää vetäytyä hiljaiseen elämään, mutta rempseät kyläläiset saavat hänet vedettyä kirkon kanttoriksi ja näin ollen myös aktiivisen, mutta lepsusti johdetun, kuoron vetäjäksi. Danielin avulla kyläläiset löytävät äänensä niin kuorolaulua kuin itsensä puolustamista varten. Kuva: Jukka Kontkanen, Seinäjoen kaupunginteatteri En halua liiaksi lähteä spoilaamaan musikaalin tapahtumia, mutta omasta mielestäni musikaalin te

Elli Immo

Kemin kaupunginteatteri oli jo nuoresta alkaen lempipaikkani kaupungissa. Siksi sen koettelemukset ovat olleet hyvin kivuliasta seurattavaa viimeisinä vuosina. Kaupunginteatterin tuhkista nousee kuitenkin Kemin teatteri ja en voisi olla asiasta iloisempi. Ensimmäinen vierailuni kunnian sai murhatutkinnasta kertova uusi näytelmä Elli Immo. Elli Immo -näytelmä kertoo nimensä mukaisesti vuonna 1955 Kemissä murhatusta 20-vuotiaasta Elli Immosta, jonka murhaa rikoskirjailijat Elina Backman ja Heidi Holmavuo alkavat tarkastella uudelleen. Tutkinnassa paljastuu paljon laiminlyötyjä vihjeitä ja näyttää selkeältä, että asiaa on tarkoituksella peitelty. Mikä on ollut poliisin motivaatio pitää asia auki? Miksi moni aikalainen ei ole luottanut poliisiin? Kuva: Nina Susi / Kemin teatteri Näytelmä perustuu tositapahtumiin ja oikea tutkimusprosessi avasi Elli Immon murhatutkinnan uudelleen. Heidi Holmavuo on kirjoittanut myös tämän näytelmän käsikirjoituksen. Ennakkoon mietin, voiko kirjan ki

Xanadu

En koskaan uskonut, että pääsisin näkemään Xanadu-musikaalia livenä, mutta oi niin ihmeellistä on elämä! Xanadua esitettiin Broadwaylla, kun olin teini ja parhaassa fanitusiässä, joten se on levytyksensä ja bootleg-nauhoitusten kautta piirtynyt auttamattomasti mieleeni. Viime kesänä kuuntelin musikaalisoittolistaani ja haikeana mietin kuinka historia tuntuu unohtaneen Xanadun, mutta sitten pari päivää myöhemmin kuin tilauksesta luin Twitteristä kuinka Xanadu tulisi seuraavana kesänä Törnävän kesäteatteriin. Oli ehdottoman selvää, että kesän 2023 lomareissulle laitettaisiin pysähdys Seinäjoelle. Kuva: Emilia Boulevard, Seinäjoen kaupunginteatteri Xanadu perustuu vuoden 1980 kulttiklassikoksi muodostuneeseen elokuvaan. Kleio on muusa suoraan kreikkalaisesta mytologiasta ja saa tehtäväkseen inspiroida nuorta taiteilijaa Sonnya. Kleion kateelliset siskot kuitenkin juonivat hänen päänmenokseen, jotta hän käskyjen vastaisesti rakastuisi kuolevaiseen ja joutuisi karkotukseen jumalallisesta