En tiennyt Once-musikaalista mitään
muuta etukäteen kuin sen, että sen pitäisi olla todella, todella
hyvä. Yleensä tunnen monet laulut etukäteen ja vähintään edes
jotain juonesta, joten oli hyvin virkistävää mennä ihan sokkona
katsomoon. Ehkä se oli yksi syy, miksi Once hurmasi minut niin
täysin, mutta on myös totta, että se vain on niin todella, todella
hyvä.
Lavalla on irlantilainen baari, joka on
valjastettu toimimaan ihan oikeana baarina ennen esitystä ja
väliajalla. Se luo heti kotoisan tunnelman teatterisaliin. Jo
hyvissä ajoin ennen esitystä näyttelijät myös tulevat lavalle
soittamaan ja laulamaan. Tuollaista en ole aikaisemmin teatterissa
nähnyt ja se oli todella mukavaa. Sääliksi vain käy
työntekijöitä, jotka joutuvat yrittämään estää ihmisiä
ottamasta valokuvia salissa.
Siirtymä itse esitykseen
ennakkomusisoinnista on saumaton, mikä imaisee heti syvälle
tarinaan. Oncen suurin houkutus on se kuinka koruton se on. Se tuntuu
jotenkin niin aidolta. Irlanti on tapahtumapaikkana jotenkin hyvin
kotoisen tuntuinen, vaikka en ole koskaan siellä käynytkään.
Musiikki on lähes hypnoottisen kaunista. Parhaiten sitä voi kai
kuvailla indie rockiksi, mutta suosittelen itse kuuntelemaan. Mukana
on myös sävyjä irlantilaisesta kansanmusiikista ja
slaavilaisuudesta. Lavastus keskittyy pääasioihin ja käyttää
tilaa hyvin hyväkseen. Mitään turhia tanssinumeroita ei ole vaan
kaikki edes tanssiin viittaavatkin liikkeet ovat juuri oikeissa
kohdissa ja sopivat täydellisesti hetkeen tarinankerronnassa.
Yksinkertaisesti sanottuna Once kertoo
ihmisistä ja heidän musiikistaan; Millaisista tilanteista kaunis
musiikki syntyy ja kannattaako näistä asioista pitää kiinni.
Tarinassa ei ollut mitään kliseistä enkä hetkeäkään osannut
ennustaa mihin suuntaan ollaan menossa. Se on harvinaista. Lopussa
olin täysin pöllämystynyt siitä kuinka monia tunteita olin oikein
käynyt läpi esityksen aikana. Tuntui ihan hölmöltä vain jättää
homma taakseni ja lähteä teatterilta. Juuri tällaisten kokemusten
takia rakastan teatteria.
Näyttelijät olivat todella vahva
yksikkö. Kaikki loistivat yksinään ja yhdessä. He myös soittavat
itse instrumentteja lavalla, joten lahjakkuutta piisasi. Miespääosan
esittäjän Declan Bennetin ääni on ihan uskomaton. Se on vain
pakko mainita. Mietin koko esityksen ajan, että tuo ääni sopisi
täydellisesti Rentiin ja tietystihän Rogerin rooli löytyi herran
cv:stä.
Jos minun pitäisi keksiä jokin
negatiivinen asia, voin sanoa, että miespäähenkilöllä on alussa
kaulassaan ällöttävä huivi, joka saa hänet vaikuttamaan ihan
mulkulta. Asennoiduin siis alussa vähän negatiivisesti koko hahmoa
kohtaan pelkän tuon yksityiskohdan takia, mutta onneksi se hemmetin
huivi meni taskuun aika nopeasti.
En halua selittää liikaa juonesta,
koska en oikein osaa ja se tuntuisi turhalta. Voin vain sanoa, että
Once tekee hyvää sielulle. Voin suositella tätä myös ihmisille,
jotka eivät yleensä välitä musikaaleista tai yleensäkään
teatterissa käymisestä. Kuten sanoin, kliseet eivät päde Onceen.
Once on must see myös irkkuaksentin faneille. Tämä oli halvin
teatterilippu, jonka olen Lontoossa ostanut, mutta ehdottomasti
tärkein. Haluaisin ehdottomasti nähdä tämän
uudelleen. Tuntemuksiani Oncea kohtaan kuvailisi
ehkä parhaiten rivi pienempi kuin kolme -sydämiä, mutta jotenkin
se ei oikein tunnu tähän sopivalta. Niin silti tunnen.
Hei, löysin nyt vasta blogisi, mutta kivoja ja kiinnostavia juttuja olet kirjoittanut! Kiitos niistä!
VastaaPoistaOletko muuten nähnyt Once-leffan? En ole ihan varma, onko musikaalissa sama musa, mutta ainakin leffan musa on aivan ihanaa. Leffan pääpari rakastui oikeastikin (näyttelemisensä ulkopuolella) ja ovat keikkailleet muusikkoina myös esim. Helsingissä kerran tai pari. Suosittelen lämpimästi!
Hei, kiva kun olet lukenut sepustuksiani. :) Minun käsitykseni mukaan leffassa on sama musa ja on ollut tarkoitus katsoa se, kun sen pitäisi Netflixistäkin löytyä. Luultavasti joululomalla katsastan, että onko yhtä hyvä kuin näyttämöversiointi.
Poista