Siirry pääsisältöön

Once: Kerta ei riitä

En tiennyt Once-musikaalista mitään muuta etukäteen kuin sen, että sen pitäisi olla todella, todella hyvä. Yleensä tunnen monet laulut etukäteen ja vähintään edes jotain juonesta, joten oli hyvin virkistävää mennä ihan sokkona katsomoon. Ehkä se oli yksi syy, miksi Once hurmasi minut niin täysin, mutta on myös totta, että se vain on niin todella, todella hyvä.

Lavalla on irlantilainen baari, joka on valjastettu toimimaan ihan oikeana baarina ennen esitystä ja väliajalla. Se luo heti kotoisan tunnelman teatterisaliin. Jo hyvissä ajoin ennen esitystä näyttelijät myös tulevat lavalle soittamaan ja laulamaan. Tuollaista en ole aikaisemmin teatterissa nähnyt ja se oli todella mukavaa. Sääliksi vain käy työntekijöitä, jotka joutuvat yrittämään estää ihmisiä ottamasta valokuvia salissa.

Siirtymä itse esitykseen ennakkomusisoinnista on saumaton, mikä imaisee heti syvälle tarinaan. Oncen suurin houkutus on se kuinka koruton se on. Se tuntuu jotenkin niin aidolta. Irlanti on tapahtumapaikkana jotenkin hyvin kotoisen tuntuinen, vaikka en ole koskaan siellä käynytkään. Musiikki on lähes hypnoottisen kaunista. Parhaiten sitä voi kai kuvailla indie rockiksi, mutta suosittelen itse kuuntelemaan. Mukana on myös sävyjä irlantilaisesta kansanmusiikista ja slaavilaisuudesta. Lavastus keskittyy pääasioihin ja käyttää tilaa hyvin hyväkseen. Mitään turhia tanssinumeroita ei ole vaan kaikki edes tanssiin viittaavatkin liikkeet ovat juuri oikeissa kohdissa ja sopivat täydellisesti hetkeen tarinankerronnassa.

Yksinkertaisesti sanottuna Once kertoo ihmisistä ja heidän musiikistaan; Millaisista tilanteista kaunis musiikki syntyy ja kannattaako näistä asioista pitää kiinni. Tarinassa ei ollut mitään kliseistä enkä hetkeäkään osannut ennustaa mihin suuntaan ollaan menossa. Se on harvinaista. Lopussa olin täysin pöllämystynyt siitä kuinka monia tunteita olin oikein käynyt läpi esityksen aikana. Tuntui ihan hölmöltä vain jättää homma taakseni ja lähteä teatterilta. Juuri tällaisten kokemusten takia rakastan teatteria.

Näyttelijät olivat todella vahva yksikkö. Kaikki loistivat yksinään ja yhdessä. He myös soittavat itse instrumentteja lavalla, joten lahjakkuutta piisasi. Miespääosan esittäjän Declan Bennetin ääni on ihan uskomaton. Se on vain pakko mainita. Mietin koko esityksen ajan, että tuo ääni sopisi täydellisesti Rentiin ja tietystihän Rogerin rooli löytyi herran cv:stä.

Jos minun pitäisi keksiä jokin negatiivinen asia, voin sanoa, että miespäähenkilöllä on alussa kaulassaan ällöttävä huivi, joka saa hänet vaikuttamaan ihan mulkulta. Asennoiduin siis alussa vähän negatiivisesti koko hahmoa kohtaan pelkän tuon yksityiskohdan takia, mutta onneksi se hemmetin huivi meni taskuun aika nopeasti.


En halua selittää liikaa juonesta, koska en oikein osaa ja se tuntuisi turhalta. Voin vain sanoa, että Once tekee hyvää sielulle. Voin suositella tätä myös ihmisille, jotka eivät yleensä välitä musikaaleista tai yleensäkään teatterissa käymisestä. Kuten sanoin, kliseet eivät päde Onceen. Once on must see myös irkkuaksentin faneille. Tämä oli halvin teatterilippu, jonka olen Lontoossa ostanut, mutta ehdottomasti tärkein. Haluaisin ehdottomasti nähdä tämän uudelleen. Tuntemuksiani Oncea kohtaan kuvailisi ehkä parhaiten rivi pienempi kuin kolme -sydämiä, mutta jotenkin se ei oikein tunnu tähän sopivalta. Niin silti tunnen.

Kommentit

  1. Hei, löysin nyt vasta blogisi, mutta kivoja ja kiinnostavia juttuja olet kirjoittanut! Kiitos niistä!
    Oletko muuten nähnyt Once-leffan? En ole ihan varma, onko musikaalissa sama musa, mutta ainakin leffan musa on aivan ihanaa. Leffan pääpari rakastui oikeastikin (näyttelemisensä ulkopuolella) ja ovat keikkailleet muusikkoina myös esim. Helsingissä kerran tai pari. Suosittelen lämpimästi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiva kun olet lukenut sepustuksiani. :) Minun käsitykseni mukaan leffassa on sama musa ja on ollut tarkoitus katsoa se, kun sen pitäisi Netflixistäkin löytyä. Luultavasti joululomalla katsastan, että onko yhtä hyvä kuin näyttämöversiointi.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Elli Immo

Kemin kaupunginteatteri oli jo nuoresta alkaen lempipaikkani kaupungissa. Siksi sen koettelemukset ovat olleet hyvin kivuliasta seurattavaa viimeisinä vuosina. Kaupunginteatterin tuhkista nousee kuitenkin Kemin teatteri ja en voisi olla asiasta iloisempi. Ensimmäinen vierailuni kunnian sai murhatutkinnasta kertova uusi näytelmä Elli Immo. Elli Immo -näytelmä kertoo nimensä mukaisesti vuonna 1955 Kemissä murhatusta 20-vuotiaasta Elli Immosta, jonka murhaa rikoskirjailijat Elina Backman ja Heidi Holmavuo alkavat tarkastella uudelleen. Tutkinnassa paljastuu paljon laiminlyötyjä vihjeitä ja näyttää selkeältä, että asiaa on tarkoituksella peitelty. Mikä on ollut poliisin motivaatio pitää asia auki? Miksi moni aikalainen ei ole luottanut poliisiin? Kuva: Nina Susi / Kemin teatteri Näytelmä perustuu tositapahtumiin ja oikea tutkimusprosessi avasi Elli Immon murhatutkinnan uudelleen. Heidi Holmavuo on kirjoittanut myös tämän näytelmän käsikirjoituksen. Ennakkoon mietin, voiko kirjan ki...

RENT

Rent - mitä voisinkaan siitä sanoa? Se on suuri rakkauteni. En usko, että olisin kuka olen tänä päivänä ilman Rentiä. Siksi meinasin tukehtua purkkaani, kun kuulin, että TYK Alumniteatteri olisi tuomassa tämän suuren rakkauteni kotikaupunkiini Tampereelle. Kuinka siunattu voikaan yksi ihminen olla - Rent siellä missä minäkin. Minun on siis turha esittääkään, että tämä kirjoitus olisi millään tavalla objektiivinen. Olen päättänyt antaa faniuteni näkyä vapaasti. Yksi kappale tässä postauksessa on täynnä spoilereita niin musikaalista kuin kyseisestä produktiosta. Se on selkeästi merkitty, mutta ei mitenkään piilotettu, joten varo, jos et halua spoilereita. Aikaisemmin olen nähnyt produktion Rentistä Aleksanterin teatterissa vuonna 2012, mutta olen ensisijaisesti cast recordingin suurkuluttaja. Nauhoitusta Broadway-produktion viimeisestä esityksestä joudun säästelemään, koska se saa minut niin suureen tunnemyrskyyn. Olen avoin kaikille produktioille, koska ne ovat kaikki siunauksi...

Wicked-elokuva osa 1

Minä en koskaan uskonut Wicked-elokuvan oikeasti tulevan. Kirjoitan tätä aloituskappaletta ennen elokuvan näkemistä enkä edelleenkään ole täysin vakuuttunut, että se on olemassa. Mikä lie tekoälyskämmi sekin tulee olemaan. Tämä johtuu siitä, että olen ollut Wicked-fani vuodesta 2006 ja tätä elokuvaa on huhuttu ja jopa lupailtu monen monta kertaa vuosien varrella. Jopa niin kauan sitten, että Broadwayn alkuperäiset Elphaba ja Glinda Idina Menzel ja Kristin Chenoweth olivat yhä potentitaalisia vaihtoehtoja päärooleihin (fanien fantasioissa, todellisuudessa he olisivat varmaan olleet liian vanhoja jo silloin). Mutta tänään minun pitäisi vihdoin istua elokuvateatterin penkkiin ja saada nähdä se Wicked-elokuva, josta 14-vuotias minä pystyi vain unelmoimaan. Olen suunnitellut tänne blogiini kirjoitusta elämästäni Wicked-fanityttönä useamman kerran. Ensimmäisen kerran blogin 1-vuotisjuhlan kunniaksi kokonaista 10 vuotta sitten. En ole kuitenkaan koskaan saanut aikaiseksi kirjoittaa sitä. Rii...