Siirry pääsisältöön

Melomista

Kävin katsomassa Tampereen teatterissa pari iltaa vierailleen Melomista-näytelmän. Ainoaa roolia esittää huippuihana Aku Hirviniemi ja näytös oli ilmeisesti aika suosittu, kun kerran jouduin ensimmäistä kertaa Suomessa parvekkeelle istumaan, vaikka ostin lippuni ihan hyvissä ajoin.

Esitys perustuu Antti Leikaksen kirjaan Melominen ja kertoo isästä, joka on jo neljä yötä valvonut perheen kuopuksen rinnalla ja joutuu silti selviytymään arjesta. Kuten sanoin, Hirviniemi on ainoa näyttämöllä nähtävä näyttelijä, mutta muut hahmot ovat läsnä ääninä. Perheen kuopus on räsynukke. Lavastusta ei juuri ole. Yksi ”koppero” toimii muun muassa vessana, autona ja keittiönä. Esityksessä käytettiin hyväksi piirtoheitintä esimerkiksi hauskaan varjokuvakohtaukseen. Rekvisiittana käytetään kekseliäästi monenlaista esinettä, kuten vaikkapa promokuvissakin esiintyvää moppia.

Välillä tuntui, ettei esityksessä ole päätä eikä häntää, mutta se juuri olikin Melomista-näytelmän paras puoli. Harvan meistä ajatuksissa onkaan mitään järkeä, kun joutuu valvomaan yöt läpeensä. Näytelmä koostuu perheenisän paasauksesta erilaisista jokapäiväisistä elämän tilanteista, kuten ihan rehellisesti paskomisesta ja myös erikoistuneemmista aiheista, kuten tulppaaneista ja niihin liittyvistä perinteistä. Muista ihmisistä saadaan kuulla vain vähän ja irrallisia faktoja, kuten päähenkilön vaimosta tai nuoruuden parhaasta ystävästä Samposta ja siitä kuinka nämä kaksi liittyvät toisiinsa. Nauhalta tulevat muiden henkilöiden vuorosanat tuovat päähenkilön aina välillä takaisin ”pinnalle” ja tahdittavat näytelmää. Näytelmässä nähdään myös kuinka väsymys tuo mukanaan oikeita ongelmia ja kuinka mistään ei tule mitään, kun tietää, että taas on edessä uneton yö.

Koska Hirviniemi on ainoa lavalla nähtävä näyttelijä on koko teoksen toimiminen luonnollisesti hänen harteillaan. Hirviniemi suoriutuu tehtävästä todella hyvin. Hän ottaa tahtia yleisön reaktioista ja kommentoi välillä myös suoraan eräille yleisön jäsenille, mikä oli erittäin hauskaa. Hirviniemen koomikon lahjat tuli taas kerran todistettua ja hän on juuri oikea näyttelijä roolia varten. Yhdessä hauskan tekstin kanssa näyttelijäsuoritus teki näytelmästä todella viihdyttävän teatterikokemuksen, jonka suosittelen katsastamaan tilaisuuden salliessa. Koko sali nauroi näytelmän alusta loppuun enkä minä todellakaan ollut poikkeus.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Elli Immo

Kemin kaupunginteatteri oli jo nuoresta alkaen lempipaikkani kaupungissa. Siksi sen koettelemukset ovat olleet hyvin kivuliasta seurattavaa viimeisinä vuosina. Kaupunginteatterin tuhkista nousee kuitenkin Kemin teatteri ja en voisi olla asiasta iloisempi. Ensimmäinen vierailuni kunnian sai murhatutkinnasta kertova uusi näytelmä Elli Immo. Elli Immo -näytelmä kertoo nimensä mukaisesti vuonna 1955 Kemissä murhatusta 20-vuotiaasta Elli Immosta, jonka murhaa rikoskirjailijat Elina Backman ja Heidi Holmavuo alkavat tarkastella uudelleen. Tutkinnassa paljastuu paljon laiminlyötyjä vihjeitä ja näyttää selkeältä, että asiaa on tarkoituksella peitelty. Mikä on ollut poliisin motivaatio pitää asia auki? Miksi moni aikalainen ei ole luottanut poliisiin? Kuva: Nina Susi / Kemin teatteri Näytelmä perustuu tositapahtumiin ja oikea tutkimusprosessi avasi Elli Immon murhatutkinnan uudelleen. Heidi Holmavuo on kirjoittanut myös tämän näytelmän käsikirjoituksen. Ennakkoon mietin, voiko kirjan ki...

Wicked-elokuva osa 1

Minä en koskaan uskonut Wicked-elokuvan oikeasti tulevan. Kirjoitan tätä aloituskappaletta ennen elokuvan näkemistä enkä edelleenkään ole täysin vakuuttunut, että se on olemassa. Mikä lie tekoälyskämmi sekin tulee olemaan. Tämä johtuu siitä, että olen ollut Wicked-fani vuodesta 2006 ja tätä elokuvaa on huhuttu ja jopa lupailtu monen monta kertaa vuosien varrella. Jopa niin kauan sitten, että Broadwayn alkuperäiset Elphaba ja Glinda Idina Menzel ja Kristin Chenoweth olivat yhä potentitaalisia vaihtoehtoja päärooleihin (fanien fantasioissa, todellisuudessa he olisivat varmaan olleet liian vanhoja jo silloin). Mutta tänään minun pitäisi vihdoin istua elokuvateatterin penkkiin ja saada nähdä se Wicked-elokuva, josta 14-vuotias minä pystyi vain unelmoimaan. Olen suunnitellut tänne blogiini kirjoitusta elämästäni Wicked-fanityttönä useamman kerran. Ensimmäisen kerran blogin 1-vuotisjuhlan kunniaksi kokonaista 10 vuotta sitten. En ole kuitenkaan koskaan saanut aikaiseksi kirjoittaa sitä. Rii...

RENT

Rent - mitä voisinkaan siitä sanoa? Se on suuri rakkauteni. En usko, että olisin kuka olen tänä päivänä ilman Rentiä. Siksi meinasin tukehtua purkkaani, kun kuulin, että TYK Alumniteatteri olisi tuomassa tämän suuren rakkauteni kotikaupunkiini Tampereelle. Kuinka siunattu voikaan yksi ihminen olla - Rent siellä missä minäkin. Minun on siis turha esittääkään, että tämä kirjoitus olisi millään tavalla objektiivinen. Olen päättänyt antaa faniuteni näkyä vapaasti. Yksi kappale tässä postauksessa on täynnä spoilereita niin musikaalista kuin kyseisestä produktiosta. Se on selkeästi merkitty, mutta ei mitenkään piilotettu, joten varo, jos et halua spoilereita. Aikaisemmin olen nähnyt produktion Rentistä Aleksanterin teatterissa vuonna 2012, mutta olen ensisijaisesti cast recordingin suurkuluttaja. Nauhoitusta Broadway-produktion viimeisestä esityksestä joudun säästelemään, koska se saa minut niin suureen tunnemyrskyyn. Olen avoin kaikille produktioille, koska ne ovat kaikki siunauksi...