Olen ollut passiivisesti kiinnostunut lukemaan teatteridiiva
Patti LuPonen elämäkerran siitä lähtien kun se ilmestyi vuonna 2010.
Mainittiinhan se sentään silloisessa lempisarjassani Gleessäkin! LuPone oli
minulle tuttu nimi vierailustaan Will & Grace –tv-sarjassa sekä ylipitkästä
Tony-puheestaan että raivokohtauksestaan kuvia räpsineelle katsojalle
Gypsy-musikaalin esityksen aikana. Kaikesta tästä voi päätellä, että hän on
siis mielipiteitä jakava henkilö. Itse en pitkään tiennyt kumpaa mieltä olin
hänestä, mutta kai draamaa-arvostavana henkilönä kallistun LuPonen fanien
joukkoon.
Mikä kirjaan tarttumisessa on sitten viivästyttänyt? No,
niinkin kamalan suuri vaiva kuin Amazonista tilaaminen. Mikä sitten sai tämän
laiskamadon viimein luovuttamaan luottotietonsa? No, näiden vuosien varrella
aina välillä törmään LuPonen haastatteluihin, joissa viitataan sensaatiomaisiin
yksityiskohtiin hänen urastaan, joista en kuitenkaan löydä uteliaisuuttani
tyrehdyttävää määrää tietoa googlettamalla, tai väittämiin, joita LuPone vain
heittää ilmoille faktoina ilman, että selventää enemmän. Tällaisia tapahtumia
ovat mm. hänen potkunsa musikaalista Sunset Boulevard ja väittämiä esimerkiksi
”Andrew Lloyd Webber vihaa naisia”. Molemmista herää vain kysymyksiä: mitä,
miksi? Kirjasta toivoin viimein saavani tyhjentävät selvennykset näihin ja
muihin kysymyksiin. Ja pakkohan Broadway-diivan elämästä lukemisen olla
kiinnostavaa! Vai onko?
Kirja alkaa LuPonen lapsuudenmuistoista ja katsauksesta
perhehistoriaan. Käy ilmi, että hänen isoisänsä murhattiin ja isoäidillä oli
jollain tapaa sormensa pelissä. Enempää LuPone ei ikävä kyllä pysty kertomaan
asiasta. Tämä on ensimmäinen pettymys hienolla pohjustuksella mehevältä vaikuttavaan
tarinaan, joka loppujen lopuksi jättää kylmäksi.
LuPone jatkaa kertomalla koulutuksestaan Juliardin
draamalinjan ensimmäisellä vuosikurssilla. Hän vakuuttaa päässeensä
opiskelemaan puolivahingossa ja vastentahtoisesti. Kirjassa on jatkuvasti läsnä
tämä sävy, jolla LuPone kertoo olevansa niin hyvä ammatissaan – se pitääkö tätä
itsekehuna vai itsevarmuutena riippuu ihan lukijasta itsestään.
Luin kuumeisesti tarinat LuPonen uran alkuvaiheesta,
jotta pääsisin ensimmäiseen mehukkaana pitämääni osioon eli hänen aikaansa
Evitana. Ehkä vihdoin saisin vastauksia. Heti Evita-luvun toisella sivulla
LuPone kertookin, miksi Andrew Lloyd Webber hänen mukaansa vihaa naisia. Koska Evitan kappaleet ovat niin korkeita,
että ne ovat vaikeita laulaa. (s. 105). Voi pyhä sylvi. En ole koskaan
tavannut herraa, mutta voisin vaikka hänen teostensa naishahmojen perusteella
saada paremman argumentin aikaiseksi. Jos aikoo heitellä tuollaista väitettä
ilmoille, perustelujen luulisi olevan hieman parempia.
LuPone jatkaa tarinointia siitä kuinka kurja kokemus Evitan
esittäminen oli. Lloyd Webberin julkisuudenhakuisuus oli rankkaa, rooli oli
vaikea laulaa, ensemble oli vihamielinen ja kriitikot antoivat huonoja arvioita.
Itse Eva Perónkin palasi kummittelemaan! Roolissaan LuPone viihtyi vasta
mennessään paikkaamaan sairastunutta näyttelijää Australian produktioon. Mutta
saihan hän sentään Tony palkinnon – niistä kriitikoista huolimatta. Mitä
kriitikkoihin tulee, LuPonesta jää hieman katkera vaikutelma. Hän vaikuttaa muistavan
kaikki huonot arvionsa (joita hän ei koskaan omasta mielestään ansainnut) ja
jopa lainaa niitä kirjassaan. Samalla hän kritisoi Lloyd Webberiä siitä, että
hän välittää liikaa siitä mitä kriitikoilla on sanottavaa. Olisi
mielenkiintoista tietää tajuaako LuPone itse kuinka usein hän on ristiriidassa
itsensä kanssa?
LuPonen uran käsittelyn lisäksi kirjassa mainitaan
jatkuvasti hänen pettymyksensä rakkauselämässä. Suhteissakaan mikään ei koskaan
vaikuta olevan LuPonen omaa syytä. Kuinka hänen poikaystävänsä kehtaavatkin
jättää hänet, kun hän on useiden kuukausien komennuksella toisella puolen
Atlanttia? Onneksi Se Oikea löytyy lopulta eikä ylisanoja säästellä.
Henkilökohtaisesti minua ei juuri kiinnosta. Missä viipyvät ne mehukkaat
törkytarinat, joita niin odotin?
Toinen erityisellä mielenkiinnollani odottamani luku oli
LuPonen taipaleesta Sunset Boulevard –musikaalissa. Molemmat luvut
Evita-musikaalista LuPone kritisoi Lloyd Webberin tapaa hoitaa produktioitaan;
sitä kuinka niitä ei saisi pyöriä useampaa samaan aikaan (koska sittenhän häntä
voidaan vertailla johonkin toiseen näyttelijään ja se ei ole kivaa!) ja hänellä
pääosanesittäjänä pitäisi olla yksityisoikeus levyttää musikaalien kappaleita
eikä produktiota saisi missään nimessä promota esimerkiksi jonkun tunnetun
laulajan, kuten Barbra Streisandin, levytyksillä. Jos hän kerran oli selkeästi
jo tietoinen Lloyd Webberin toimintatavoista, eikä pitänyt niistä, miksi hän
suostui lähtemään mukaan toiseenkin produktioon? Tällaisesta kritiikistä ei voi
olla ajattelematta, että vaikka LuPone on ollut mukana showbisneksessä pitkän,
pitkän ajan, hän ei selkeästikään oikein ymmärrä sen bisnespuolta. Hän
puolustaa kynsin ja hampain teatterin taiteellista puolta, mikä on myös hyvä
asia, mutta totuus on, että uudet, isot Broadway produktiot vaativat rahaa ja,
jotta sijoitus ei menisi hukkaan, täytyy tehdä paljon promootiotyötä katsojien
houkuttelemiseksi. Sitä tehdessä yhden diivan tunteet eivät välttämättä ole
suurin huolen aihe.
![]() |
LuPone musikaalissa Sunset Boulevard |
Kieltämättä LuPonen työsarka Sunset Boulevardin Lontoon
alkuperäisproduktiossa kuulosti suurelta. Sopimuksista ei pidetty kiinni (tämä
valituksenaihe toistuu myös, olisiko aika vaihtaa agenttia?), kritiikkiä satoi
niskaan kaikkialta ja huhumylly pyöri siitä kuka esittäisi roolin Broadwayllä.
Farssi päättyy LuPonen potkuihin, mihin hän reagoi pistämällä pukuhuoneensa
palasiksi. Hän loukkaantui verisesti Lloyd Webberin päätöksestä antaa Norman
rooli Broadway-produktiossa Glenn Closelle hänen sijaansa. Hän referoi Lloyd
Webberin hänelle lähettämiä selityskirjeitä sillä asenteella, että ne ovat
täysin idioottimaisia (s. 239). Itse päädyin ihmetyksekseni olemaan Lloyd
Webberin puolella. Ehkä mies vähän nössösti yritti välttää täyttä
vastuunottamista roolituspäätöksestään, mutta samalla se oli hyvin perusteltu.
Close oli tunnettu elokuvanäyttelijä ja saanut erittäin hyviä arvioita
kriitikoilta samanaikaisessa Los Angelesin produktiossa musikaalista.
Bisnesmielessä päätös on ymmärrettävä. Mutta LuPone ei ajattele näin. Hänen
mielestään sovittu on sovittu ja mieltä ei saa muuttaa, vaikka toinen
vaihtoehto näyttäisi selkeästi toimivan paremmin. Jälleen kerran katkeruus
paistaa läpi. Hän mainitsee mm. useamman kerran kuinka Close ei koskaan lähettänyt hänelle mitään
pahoittelukirjettä. Draamaa.
Kirja päättyy LuPonen kokemuksiin Gypsy-musikaalista.
Tällä kertaa haukkumisen aiheita ei yllättäen löydykään vaan kaikki on upeaa.
Mukaan lähti myös viimein toinen Tony-palkinto – LuPone ei ole aikaisemmin
unohtanut mainita kuinka häneltä vietiin käsistä kyseinen pysti vuosina 1988 ja
2006. Välikohtausta kuvia ottaneen katsojan kanssa LuPone ei mainitse lainkaan.
Ehkä hän halusi pitää Gypsyä käsittelevät luvut täysin positiivisina, mikä on toisaalta
ihan ymmärrettävää, mutta toisaalta me lukijat vaadimme yksityiskohtia! Ei saa
koko ajan pihdata!
![]() |
LuPone musikaalissa Gypsy |
Kaiken tämän lisäksi LuPonen elämänkerrassa on juttua tähden
lukuisista muista teatteri-, elokuva- ja televisiotöistä. Hän nimeää henkilöitä
niin hyvässä kuin pahassa. Siitä onko jokin tietty alan ihminen kusipää vai
kullannuppu tarjotaan joka tapauksessa yhtä vähän perusteluja, mikä on
valitettavaa. Olisihan nyt kirjassa kerrankin tilaa perustella oikein kunnolla!
Tai ehkä niitä perusteita ei mutututumaa enemmän löydykään. En olisi siitä
lainkaan yllättynyt. Usein nimiä vain heitetään ilmalle pitkänä nauhana
ilmeisesti olettaen, että lukija tietää niiden perusteella jotain. Tai sitten
ei.
Hakemieni juorujen puutteen lisäksi olin pettynyt kirjan
kirjoitustyyliin. LuPonen oma ääni on selkeästi mukana koko ajan, mutta
haamukirjoittajan Digby Diehlin olisi toivonut ammattikirjoittajana tuovan
lisää jäsentelyä ja selkeyttä kokonaisuuteen, ettei se vaikuttaisi niin paljon
jonkun ihmisen jaarittelevalta tarinalta. Näistä syistä Patti LuPonen
muistelmat olivat minulle kokonaisuutena pettymys, joskin samalla nopea ja
informatiivinen lukukokemus. Kirjan parasta antia oli alkupään luku LuPonen
kokemuksesta The Baker’s Wife –musikaalin kehitysvaiheista ja lopullisesta
epäonnistumisesta. Se tarjosi näkökulmaa siihen, miksi jotkut produktiot eivät
vain lähde toimimaan. Jos olet kiinnostunut lukemaan tämän kirjan itse, voin
lainata omaani, ettei sinunkin tarvitse vaivautua Amazoniin.
Vielä ihan viimeiseksi eräs pieni katkelma kirjasta, joka oli
minun mielestäni hauska (s. 302):
[Joel Schumacher] then told us a story about the making of the movie [The] Phantom of the Opera. According to Joel, at one point during the casting process Andrew Lloyd Webber suggested that I should play Carlotta.“But Andrew,” Joel explained patiently, “she doesn’t talk to you.”“Oh yes”, Andrew replied. “There is that.”
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että LuPone olisi ollut
herkullinen valinta Carlottaksi.
Lähteet:
Patti Lupone & Digby Diehl. 2010. Patti LuPone: A Memoir. New York: Random
House Inc.
Kuvat: http://www.pattilupone.net/
Kommentit
Lähetä kommentti