Se ei ole mikään salaisuus, että The Phantom of the Opera ei
todellakaan ole yksi suosikkimusikaaleistani. Olisi liioittelua sanoa, että
edes oikeastaan pitäisin siitä. Olen kirjoittanut antipatioistani enemmän
käsitellessäni Vanemuine-teatterin Ooperifantoom-produktiota. joka oli minulle
erittäin positiivinen yllätys. Viron onnistumisen jälkeen odotukseni
Kansallisoopperan produktiota kohtaan olivat korkealla. Ehkä olin ollut
väärässä Phantomin suhteen kaikki nämä vuodet? Pakkohan sen nyt on olla edes
alkuperäisversiota parempi? Pakkohan siinä on olla oivalluksia? Valitettavasti
Oopperan kummitus oli ihan järjetön pettymys.
Kuten sanottu, en erityisemmin pidä The Phantom of the
Operasta. Siinä on muutama kappale, joista pidän kovin, mutta minusta se ei ole
sen arvoista kärsiä koko musikaali läpi kultaisen puolen tunnin vuoksi. Jo kattokruunun
noustessa yläilmoihin huokasin niin syvään, että vieressä istunutta kaveriani
alkoi naurattaa. Näin kun yksi herra lähti salista The Music of the Nightin
jälkeen eikä palannut. Ja minä kadehdin häntä niin.
Väliajan vietin sylkien kritiikkiä. Halusin päästää itseni
kärsimyksestä, mutta lippujen suolainen hinta pakotti minut kestämään loppuun
asti. Masqueraden aikana nauroin omalle vitsilleni. Tunsin itseni ihan kakaraksi oopperassa, koska en vain
viihtynyt lainkaan. Jos nyt vain tästä viisastuneena vihdoinkin pysyisin kaukana
The Phantom of the Operasta.
Mikäs sitten Oopperan kummituksessa oli niin pielessä? Voisin
kuvata suhtautumistani koko tarinaan näin: PLÄÄH. Ensinnäkin se ei herättänyt
minkäänlaisia tuntemuksia. Kaikki hahmot olivat minulle ihan yhdentekeviä.
Tarinan keskiössä oleva kolmiodraama ei tuntunut miltään. Olen aina pitänyt
Phantomia pelottavana hahmona, mutta nyt en olisi pelännyt tyyppiä, vaikka
olisin kohdannut hänet pimeällä kujalla. Christine vain oli. Raoul ei ollut
hurmaava varakreivi vaan enemmänkin sugar daddy, jonka avulla Christine pääsisi
pois oopperan kurjuudesta. Ainoa oikea loppu musikaalille olisi ollut jos
Christine olisi lopulta sanonut Phantomille ja Raoulille ”later dudes, i gots
to do me” koska minkäänlaista romantiikkaa ei saatu aikaan kummallakaan
parituksella. Tai jos ollaan rehellisiä, mielestäni tuo loppu sopisi mihin
tahansa versioon The Phantom of the Operasta. Siinä missä Ooperifantoomissa
hahmoihin oli tuotu uusia ulottuvuuksia ja syvyyttä oli Oopperan kummituksessa
heistä tehty vielä alkuperäisversiotakin yksioikoisempia. Näyttävät lavasteet
tai hieno tuotanto eivät merkkaa minulle mitään, jos tarinan henkilöt eivät saa
aikaan minussa minkäänlaisia tunteita.
Täytyy sanoa, että lavasteet olivat oikein näyttäviä ja
miellyttivät silmää. Täytyy myös sanoa, että se ei mitenkään pelasta, kun itse
tarina on niin pyllyssä, mutta puhutaan nyt niistä kivoista asioista. Tykkäsin
erityisesti portaikosta Phantomin piilopaikkaan ja itse piilopaikasta.
Sellaiseen harmaaseen luolaan minäkin olisin vetäytynyt mieluummin kuin
katsonut tätä oopperaa. Voi anteeksi, näin näitä loukkauksia vaan ilmestyy
positiivisenkin keskelle. Toinen asia, josta erityisemmin tykkäsin, oli Don
Juan oopperan lavasteena toiminut jättimäinen korsetti. Tämä pieni mauttomuus sopi
hyvin Phantomin kirjoittamaan erittäin mauttomaan oopperaan.
![]() |
© Stefan Bremer / Kansallisooppera |
Näyttelijöistä jäi mieleen ainoastaan Christineä näytellyt
Hanna-Liina Võsa ja
hänkin vain siksi, että näin hänet Ooperifantoomissa samassa roolissa. Hänellä on
erittäin kaunis ääni ja hänen suorituksensa Ooperifantoomissa oli loistava. En
voinut olla miettimättä onkohan hänestä outoa esittää samaa roolia lähes
samanaikaisesti kahdessa niin erilaisessa produktiossa.
Vielä lopuksi haluaisin sanoa, että mielestäni oli sääli,
ettei Oopperan kummitusta ollut käännetty suomeksi. Tiedän hyvin
Kansallisoopperan perustelut asialle, mutta käännös olisi pakostakin tuonut jotain
mielenkiintoista produktioon. Olisi se sitten ollut hyvässä tai pahassa
mielessä. Olisitte nyt edes ruotsiksi vetäneet. Olis ollu kiva.
Parempi pitää tämä blogikirjoitus nyt hieman lyhykäisenä. En
halua vaivata päätäni enempää tämän kammottavan teatterikokemuksen muistelulla.
Oopperan kummitus oli erilainen versiointi alkuperäisestä, mutta se ei tuonut
mukanaan mitään uutta oivallusta. Se on hyvin sääli. Silloin täytyy miettiä
oliko uusi versiointi edes tarpeen. Oli miten oli, Kansallisooppera sai Oopperan kummituksesta katsojamenestyksen. Kiva heille.
Never again.
Kommentit
Lähetä kommentti