Rakastan Rent-musikaalia. Se on tullut tässä blogissa
aikaisemmin hyvin selväksi. On siis lähes ihme, etten ole lukenut Anthony
Rappin muistelmia jo aikaisemmin. Kirja alkaa Rappin ensimmäisestä koe-esiintymisestä
Rentin workshop-versioon ja päättyy samoihin aikoihin kuin Rappin työputki musikaalin
Broadway-produktiossa. Rentin lisäksi tähän ajanjaksoon kietoutuu Rappin
elämässä hänen äitinsä kamppailu syövän kanssa ja hänen vaikea rakkauselämänsä,
kuten muistelmien nimestä voikin päätellä. Tämä oli nyt kolmas
Broadway-näyttelijän elämäkerta, jonka olen lukenut, ja niistä ehdottomasti
suosikkini. Se ei kuulosta miltään ylistykseltä, jos olet lukenut kirjoitukseni
Patti LuPonen ja Kristin Chenowethin muistelmista, mutta tästä kirjasta ihan
tykkäsin.
On pari syytä, miksi Rappin muistelmat toimivat paremmin
kuin nuo kaksi edellä mainittua. Ensinnäkin se, että Rapp keskittyy vain tuohon
tiettyyn ajanjaksoon elämässään, tekee kirjasta paljon paremman kokonaisuuden.
Toki mukana on myös takaumia, mutta on parempi, että kirjassa käsitellään yksi
ajanjakso kunnolla kuin kymmenen vähän sinne päin. Toiseksi Rappin
kirjoitustyyli muistuttaa enemmän kaunokirjallisuutta kuin muistelmia. Kirjassa
on paljon enemmän dialogia ja kuvailua, mikä tekee tapahtumista helpommin
kuviteltavia. Nuo toiset elämäkerrat ovat tuntuneet enemmänkin ylipitkiltä
lehtiartikkeleilta kuin kirjoilta ja tässä mielessä Without You on positiivinen
poikkeus. Rapp ei kuitenkaan selkeästi ole mikään kirjailija ja hän syyllistyy
paikoitellen laahaavaan ja pateettiseen kirjoitustyyliin. Silti kirja tuntuu
paljon henkilökohtaisemmalta kuin haamukirjailijoiden teokset.
Ostin kirjan tietysti Rent-kiinnostukseni takia, mutta
Rappin tarina hänen äitinsä sairaudesta ja kuolemasta oli hyvin liikuttava.
Hänen äitinsä tehdessä kuolemaa myös Rapp itse käy läpi surutyön vaiheet asian
kieltämisestä pitkän aggression kautta viimein hyväksyntään. Kirja näyttää liikuttavasti
kuinka taistelu syöpää vastaan on pitkä ja uuvuttava prosessi niin potilaalle
kuin läheisillekin.
Kirjan kolmesta teemasta rakkaus oli minua vähiten
kiinnostava. Rapp kertoo elämästään queer-henkilönä (Rapp itse identifioi
itsensä sanalla queer eikä gay), merkittävistä suhteistaan ja pyrkimyksistään
saada hänen äitinsä hyväksymään hänen suhteensa miesten kanssa. Vieraiden ihmisten
parisuhdedraamat eivät vain ole minusta kovin mielenkiintoisia ja Rapp ei ole
tässä mikään poikkeus. Kirjassa hänen viimeisin parisuhteensa vaikuttaa myös
melko epäterveeltä ja siitä oli vaikea lukea.
![]() |
Jesse L. Martin, Anthony Rapp ja Taye Diggs musikaalissa Rent |
Sitten vielä siitä Rentistä. Kaltaiselleni Rent-fanille nämä
muistelmat ovat oikein kiinnostavaa luettavaa, koska Rapp oli musikaalissa
mukana jo sen varhaisissa vaiheissa ja kertoo kuinka musikaali kehittyi
nykyiseen muotoonsa. Rapp kertoo myös kuinka säveltäjä Jonathan Larsonin
kuolema vaikutti koko tekijäkaartiin ja miten he pienillä asioilla
kunnioittivat hänen muistoaan show’n jatkuessa. Kirjasta tuntee sen kuinka
vahva tunnesidos Rappilla on Rentiin ja en yhtään ihmettele miksi hän on
palannut esittämään Markin roolia niin monta kertaa.
Yksi mielestäni erittäin mielenkiintoinen yksityiskohta
liittyi Rentin loppuratkaisuun (jos et halua spoilaantua siitä, lopeta
lukeminen nyt). Kirjoittaessani TYK Alumniteatterin Rentistä huhtikuussa
ilmaisin vahvan mielipiteeni siitä, että pidän enemmän loppuratkaisusta, jossa
Mimi ei kuole. Muilla on kuitenkin yhtä vahvoja tunteita sen puolesta, että
samankaltainen loppu kuin oopperassa La Boheme olisi parempi. Näin Rapp kirjoittaa aiheesta (s. 26):
I found out later how much that last moment, as well as other moments in the show, paralleled scenes from Puccini’s La Boheme, which was Jonathan’s inspiration for Rent. But one of Rent’s scenes veered very much from its source: the finale. In both Puccini’s and Jonathan’s versions, Mimi goes missing until she’s finally found, near death, and is brought back to the loft. After a tender and heart-wrenching scene, in which all of her friends helplessly surround her, and her lover tries to reconnect before it’s too late, Mimi dies in Puccini’s version. But she only almost dies in Jonathan’s, as she comes back from the brink after having a vision of Angel telling her it’s not her time. I worried that Jonathan’s ending might bother some people, that it would seem cheesy and contrived, but he was adamant that Mimi should live at the end of his story; he wanted for his show to end with life, not death. Besides, Angel had died, so it wasn’t like there was an absence of loss and sorrow in his piece. I was ambivalent about his choice to let Mimi live, but Michael and Tim and all of us in the cast were able to find a way to make it feel real; we played it sincerely and fully; after all, near-death experiences did occur in the real world. We hoped our audiences would be moved in the end.
Olen siis samaa mieltä Jonathan Larsonin kanssa.
![]() |
Rapp Without Youn teatteriversiossa |
Mitäs tästä kirjasta vielä sanoisi? Suosittelen sitä
ehdottomasti Rentistä kiinnostuneille. Kirja menettää vetovoimaansa loppua
kohden, mutta kokonaisuutena pidin siitä. Rapp on muokannut muistelmistaan myös
yhden miehen teatteriesityksen, josta on tehty levytys ja se on ostettavissa
esimerkiksi iTunesista. Sitäkin voi kokeilla, jos ei jaksa kirjaa lukea.
Kommentit
Lähetä kommentti