Siirry pääsisältöön

Stacy Wolf: Changed for Good - A Feminist History of the Broadway Musical

Kuten jotkut saattavat tietää, opiskelen yliopistossa englantia ja alan tehdä graduani kirjallisuudesta. Aikeissani on tehdä tutkielmani parista musikaalitekstistä ja siksi halusin lukea Stacy Wolfin kirjan. Toki se olisi varmasti muutenkin minua kiinnostanut, koska feminismi ja musikaalit ovat elämä. Wolf kertoo kuinka feminismi on näkynyt Broadway musikaaleissa 1950-luvulta lähtien 2010-luvulle asti. Jokainen vuosikymmen käsitellään omana kokonaisuutenaan, jonka yleispiirteet eritellään. Lopuksi hän paneutuu erityisesti musikaaliin Wicked ja sitä ympäröivään fanikulttuuriin. Akateemisesta lähtökohdastaan huolimatta Changed for Good ei ole niin raskaslukuinen kuin voisi kuvitella. Lukijan ei myöskään tarvitse tuntea jokaista Wolfin käsittelemää musikaalia, koska hän osaa hienosti tiivistää olennaisen tiedon.



Oman tutkimukseni ulkopuolelta kirjan mielenkiintoisinta antia oli keskustelu 1980-luvun megamusikaaleista. Oma suhteeni The Phantom of the Operan tai Les Miserablesin kaltaisiin hitteihin on aina ollut hieman kaksijakoinen. Siinä missä arvostan näyttävää show’ta ja komeita kappaleita ovat musikaalien itse juonet jakaneet mielipiteeni. Olen pariin kertaan kirjoittanut tässä blogissa esimerkiksi siitä kuinka ongelmallinen hahmo Christine on Phantomissa. Wolf auttoi minua selkeyttämään mielipiteitäni megamusikaaleista. Ristiriitaiset tunteeni saivat uutta pohjaa Wolfin sanoista (s. 128-129):
[I]n Les Miz and Phantom […] old, stereotypical gendered binaries emerge: men are active and women are passive; men function in the world and women are relegated to a domestic space; men are artists and politicians and women are their muses. Within these conservative gender binaries, women are represented as the well-worn and limiting stereotypes of the virgin and the whore, and the women whom the heroic men fall in love with are virgins. Big themes, big sets, and big music mask the misogyny embedded in these musicals, which shrink their women musically and physically; that is, women take up minimal musical space and even less performative space.”
Vasta-argumenttina voisi sanoa, että nämä musikaalit sijoittuvat aikoihin, jolloin naiset eivät olleet suuressa osassa yhteiskunnassa, mutta Wolfilla on vastaus myös siihen (s. 129):
The historical settings create a seemingly logical excuse for women not to do much (women weren’t on the front line in the French Revolution of 1823), but a glance at musicals from My Fair Lady to Cabaret reveals that any character can be active and complex in any historical time and place.
 Mielenkiintoista.

Kun olin teini-ikäinen, Wicked oli koko elämäni. Siitä syystä luku Wickediä fanittavista teineistä oli samaan aikaan sekä kiinnostava että kiusallisen tuttu. Lähes kaikkea mitä teinitytöt fanittavat on helppo vähätellä, koska nuorten naisten kiinnostusta pidetään ”pinnallisena” ja ”alempiarvoisena” ja Wickediäkin on vähätelty noilla sanoilla. Wolf analysoi teinien Wicked-fanitusta keskustelupalstaa tarkkailemalla ja antaa uudenlaista arvostusta nuorien fanien innostukselle. Hänen tarkkailunsa sijoittuu vuoteen 2006, jolloin Wicked-ilmiö oli vielä suhteellisen uusi asia. Olisi mielenkiintoista lukea päivitetty versio aiheesta nyt kun nämä ensimmäiset fanitytöt ovat jo aikuisia, mutta fanikanta on uusiutunut ja voi hyvin. Itsekin olen kasvanut fanituksestani yli, mutta toisaalta näen unia, joissa vien tulevia lapsiani katsomaan Wickediä. Niin suuri fanitus jättää jäljen.


Pari asiaa tästä kirjasta jäivät kuitenkin vaivaamaan minua. Bongasin joitain asiavirheitä, mikä on ihan ymmärrettävää, koska on varmasti vaikeaa käsitellä noin montaa musikaalia tekemättä joitain virheitä. Jäi se silti vähän kummittelemaan, koska enhän voi tietää onko virheitä myös luvuissa musikaaleista, joita itse en tunne niin hyvin, että huomaisin erheet. Lisäksi minua jäi harmittamaan, että joitain mielestäni merkittäviä musikaaleja ei käsitelty. Erityisesti minua jäi harmittamaan, että Spring Awakening -musikaalia käsiteltiin vain sivun verran epilogissa, koska itse olen pohtinut sen feministisiä ongelmia siitä lähtien kun viisitoistavuotiaana ensimmäisen kerran näin sen.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Elli Immo

Kemin kaupunginteatteri oli jo nuoresta alkaen lempipaikkani kaupungissa. Siksi sen koettelemukset ovat olleet hyvin kivuliasta seurattavaa viimeisinä vuosina. Kaupunginteatterin tuhkista nousee kuitenkin Kemin teatteri ja en voisi olla asiasta iloisempi. Ensimmäinen vierailuni kunnian sai murhatutkinnasta kertova uusi näytelmä Elli Immo. Elli Immo -näytelmä kertoo nimensä mukaisesti vuonna 1955 Kemissä murhatusta 20-vuotiaasta Elli Immosta, jonka murhaa rikoskirjailijat Elina Backman ja Heidi Holmavuo alkavat tarkastella uudelleen. Tutkinnassa paljastuu paljon laiminlyötyjä vihjeitä ja näyttää selkeältä, että asiaa on tarkoituksella peitelty. Mikä on ollut poliisin motivaatio pitää asia auki? Miksi moni aikalainen ei ole luottanut poliisiin? Kuva: Nina Susi / Kemin teatteri Näytelmä perustuu tositapahtumiin ja oikea tutkimusprosessi avasi Elli Immon murhatutkinnan uudelleen. Heidi Holmavuo on kirjoittanut myös tämän näytelmän käsikirjoituksen. Ennakkoon mietin, voiko kirjan ki

RENT

Rent - mitä voisinkaan siitä sanoa? Se on suuri rakkauteni. En usko, että olisin kuka olen tänä päivänä ilman Rentiä. Siksi meinasin tukehtua purkkaani, kun kuulin, että TYK Alumniteatteri olisi tuomassa tämän suuren rakkauteni kotikaupunkiini Tampereelle. Kuinka siunattu voikaan yksi ihminen olla - Rent siellä missä minäkin. Minun on siis turha esittääkään, että tämä kirjoitus olisi millään tavalla objektiivinen. Olen päättänyt antaa faniuteni näkyä vapaasti. Yksi kappale tässä postauksessa on täynnä spoilereita niin musikaalista kuin kyseisestä produktiosta. Se on selkeästi merkitty, mutta ei mitenkään piilotettu, joten varo, jos et halua spoilereita. Aikaisemmin olen nähnyt produktion Rentistä Aleksanterin teatterissa vuonna 2012, mutta olen ensisijaisesti cast recordingin suurkuluttaja. Nauhoitusta Broadway-produktion viimeisestä esityksestä joudun säästelemään, koska se saa minut niin suureen tunnemyrskyyn. Olen avoin kaikille produktioille, koska ne ovat kaikki siunauksi

Evita

Olen tämän kevään vaihdossa Tallinnassa, mutta se ei tietystikään estä minua käymästä teatterissa. Ilokseni huomasin, että myös täällä pyörii versiointi Evita-musikaalista, koska olin lusmuillut jo hyvän aikaa Tampereen Työväen Teatterin produktiosta bloggaamisessa ja nyt sain sille hyvän tekosyyn kirjoittamalla molemmista produktioista samaan aikaan. Kyllä laiskuus kannattaa. Kuullessani, että Evita on Tampereen työväen teatterin kauden suurmusikaali, olin heti innoissani. Tämä klassikkomusikaali oli jäänyt minulle vielä muutamaa yksittäistä laulua lukuun ottamatta täysin tuntemattomaksi ja tiesin, että TTT:n suurella näyttämöllä saadaan aikaan todella näyttäviä produktioita. Ilokseni voin kertoa, että odotukseni täyttyivät. TTT:n vakuuttavan esityksen jälkeen halusin ehdottomasti nähdä myös Vanemuine-teatterin jo pitkään pyörineen produktion eikä sekään jättänyt kylmäksi. Evita on nimenä varmasti monelle tuttu. Mielikuva vaaleasta maan äidistä on iskostunut monen mieleen