Kuten jotkut saattavat tietää, opiskelen yliopistossa
englantia ja alan tehdä graduani kirjallisuudesta. Aikeissani on tehdä
tutkielmani parista musikaalitekstistä ja siksi halusin lukea Stacy Wolfin
kirjan. Toki se olisi varmasti muutenkin minua kiinnostanut, koska feminismi ja
musikaalit ovat elämä. Wolf kertoo kuinka feminismi on näkynyt Broadway
musikaaleissa 1950-luvulta lähtien 2010-luvulle asti. Jokainen vuosikymmen
käsitellään omana kokonaisuutenaan, jonka yleispiirteet eritellään. Lopuksi hän
paneutuu erityisesti musikaaliin Wicked ja sitä ympäröivään fanikulttuuriin. Akateemisesta lähtökohdastaan huolimatta Changed for Good ei
ole niin raskaslukuinen kuin voisi kuvitella. Lukijan ei myöskään tarvitse
tuntea jokaista Wolfin käsittelemää musikaalia, koska hän osaa hienosti
tiivistää olennaisen tiedon.
Oman tutkimukseni ulkopuolelta kirjan mielenkiintoisinta
antia oli keskustelu 1980-luvun megamusikaaleista. Oma suhteeni The Phantom of
the Operan tai Les Miserablesin kaltaisiin hitteihin on aina ollut hieman
kaksijakoinen. Siinä missä arvostan näyttävää show’ta ja komeita kappaleita
ovat musikaalien itse juonet jakaneet mielipiteeni. Olen pariin kertaan
kirjoittanut tässä blogissa esimerkiksi siitä kuinka ongelmallinen hahmo
Christine on Phantomissa. Wolf auttoi minua selkeyttämään mielipiteitäni
megamusikaaleista. Ristiriitaiset tunteeni saivat uutta pohjaa Wolfin
sanoista (s. 128-129):
[I]n Les Miz and Phantom […] old, stereotypical gendered binaries emerge: men are active and women are passive; men function in the world and women are relegated to a domestic space; men are artists and politicians and women are their muses. Within these conservative gender binaries, women are represented as the well-worn and limiting stereotypes of the virgin and the whore, and the women whom the heroic men fall in love with are virgins. Big themes, big sets, and big music mask the misogyny embedded in these musicals, which shrink their women musically and physically; that is, women take up minimal musical space and even less performative space.”
Vasta-argumenttina voisi sanoa, että nämä musikaalit
sijoittuvat aikoihin, jolloin naiset eivät olleet suuressa osassa yhteiskunnassa,
mutta Wolfilla on vastaus myös siihen (s. 129):
The historical settings create a seemingly logical excuse for women not to do much (women weren’t on the front line in the French Revolution of 1823), but a glance at musicals from My Fair Lady to Cabaret reveals that any character can be active and complex in any historical time and place.Mielenkiintoista.
Kun olin teini-ikäinen, Wicked oli koko elämäni. Siitä
syystä luku Wickediä fanittavista teineistä oli samaan aikaan sekä kiinnostava
että kiusallisen tuttu. Lähes kaikkea mitä teinitytöt fanittavat on helppo
vähätellä, koska nuorten naisten kiinnostusta pidetään ”pinnallisena” ja
”alempiarvoisena” ja Wickediäkin on vähätelty noilla sanoilla. Wolf analysoi
teinien Wicked-fanitusta keskustelupalstaa tarkkailemalla ja antaa uudenlaista
arvostusta nuorien fanien innostukselle. Hänen tarkkailunsa sijoittuu vuoteen
2006, jolloin Wicked-ilmiö oli vielä suhteellisen uusi asia. Olisi
mielenkiintoista lukea päivitetty versio aiheesta nyt kun nämä ensimmäiset
fanitytöt ovat jo aikuisia, mutta fanikanta on uusiutunut ja voi hyvin. Itsekin
olen kasvanut fanituksestani yli, mutta toisaalta näen unia, joissa vien
tulevia lapsiani katsomaan Wickediä. Niin suuri fanitus jättää jäljen.
Pari asiaa tästä kirjasta jäivät kuitenkin vaivaamaan minua.
Bongasin joitain asiavirheitä, mikä on ihan ymmärrettävää, koska on varmasti
vaikeaa käsitellä noin montaa musikaalia tekemättä joitain virheitä. Jäi se
silti vähän kummittelemaan, koska enhän voi tietää onko virheitä myös luvuissa
musikaaleista, joita itse en tunne niin hyvin, että huomaisin erheet. Lisäksi
minua jäi harmittamaan, että joitain mielestäni merkittäviä musikaaleja ei
käsitelty. Erityisesti minua jäi harmittamaan, että Spring Awakening
-musikaalia käsiteltiin vain sivun verran epilogissa, koska itse olen pohtinut
sen feministisiä ongelmia siitä lähtien kun viisitoistavuotiaana ensimmäisen
kerran näin sen.
Kommentit
Lähetä kommentti