Siirry pääsisältöön

Suku on syvältä

Pitkästä aikaa uusi kirjoitus! Suoritan tänä vuonna aineenopettajan pedagogisia opintoja ja sen tuomat tehtävät ovat vieneet lähes kaiken aikani eikä vapaa-ajalla ole huvittanut kirjoitella. Nyt olen kuitenkin siinä vaiheessa, että kaikki välttämättömät hommat ovat tehtynä ja vältelläkseni gradun ajattelua tekee mieli yhtäkkiä kirjoittaakin tätä blogia. Mutta jo riittää seikoista, jotka eivät ketään kiinnosta, ja siirrytään itse asiaan.

Suku on syvältä on koomikko Larry Davidin näytelmä, joka edustaa tyylilajiltaan TV:stä tuttua tilannekomiikkaa. Minä pidän kovasti tilannekomedioista. Voisi oikeastaan sanoa, että rakastan niitä. Larry Davidin nimi houkutteli minut katsomaan tämänkin näytelmän. Seinfeld on yksi suosikkisarjoistani ja pidän kovasti myös Davidin myöhäisemmästä Curb Your Enthusiasm -sarjasta (odotan innolla niitä uusia jaksoja!). Davidin komiikalla on hyvin tietty tyyli, joka kumpuaa hänen omasta elämästään ja persoonastaan. Curb Your Enthusiasm -sarjassa hän esittääkin itseään ja Seinfeldissa Georgen hahmo perustuu Davidiin. Suku on syvältä -näytelmässäkin hän esitti Broadwayllä pääroolia. Mutta miten taipui Davidin huumori ilman häntä itseään ja suomeksi esitettynä?

Koko suku saapuu paikalle, kun Normanin ja Arthurin isä tekee kuolemaa sairaalassa. Isä aiheuttaa veljeksille kuitenkin harmia vielä poismenonsa jälkeenkin, kun kaikenlaiset salaisuudet tulevat vihdoin jälkipolven tietoon ja heidän ratkaistavikseen. Veljekset ovat molemmat yhtä pikkumaisia ja jokainen keskustelu johtaa riitaan. Lisää vettä myllyyn tuovat puolisot, äiti ja muut sukulaiset. Tilannekomedialle tyypillisesti huumori kumpuaa väärinymmärryksistä ja petkutuksesta.

Odotin nauravani katketakseni tälle näytelmälle. Joku tuntui kuitenkin olevan jatkuvasti pielessä enkä hörähtänyt kuin pari kertaa. Larry Davidin persoona on hänen komediansa vahvuus ja heikkous. Se vaatii tietynlaista tunnetilaa ja ajoitusta dialogiin, mitä en kokenut tässä näytelmässä päänäyttelijöillä olevan. En tiedä hukkuiko se huumori suomen kieleen vai ovatko aivoni vain harmillisen fiksoituneet Larry Davidin omaan nuottiin. Parhaiten rytmissä olivat kiinni mielestäni Normanin vaimoa näytellyt Teija Auvinen ja äitiä näytellyt Tuire Salenius. Muu yleisö kyllä nauroi salissa tasaisesti, mutta en aistinut samanlaista hilpeää tunnelmaa kuin parhaimpien komedioiden katsomoissa. Ehkä jos olisin nauttinut ennen esitystä ja väliajalla pienen hömpsyn, olisin päässyt paremmin tunnelmaan. Olen myös niin kyllästynyt siihen, että monien komedioiden vitsit perustuvat nuorten naisten kourimiseen tai muuhun seksuaaliseen ahdisteluun. Suku on syvältä -näytelmässä tällaista ahdistelua kohdistuu kyllä myös miehiin, mutta en sanoisi, että sekään on mitenkään tuore näkökulma. Huoh.


Tämä kirjoitus jäi nyt vähän lyhykäiseksi, mutta Suku on syvältä ei myöskään ole mikään pitkä näytelmä, joten se kai sopii teemaan. Sanoisin, että Suku on syvältä on ihan mukiinmenevä komedia. Minuun se ei oikein iskenyt, joten jäisin mieluummin kotiin katsomaan Seinfeldin uusintoja, mutta ehkä sinua naurattaa enemmän!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kinky Boots (Oulun teatteri)

 Kinky Boots näillä leveysasteilla? Voi jukranpujut! Olen päässyt näkemään tämän musikaalin jo aiemmin Helsingissä (lue siitä täällä ) sekä uudelleen tuon produktion siirryttyä Tampereen työväen teatteriin (näköjään silloin olin liian laiska kirjoittamaan aiheesta). Tällä kertaa nappasin puolisoni mukaan ja innoissani halusin nähdä, mitä Oulun teatterilla on teokselle annettavaa. Kinky Boots kertoo epätodennäköisistä liikekumppaneista Charliesta, jolla on kädet täynnä talousvaikeuksissa kamppailevan tehtaan pyörittämisessä, ja Lolasta, joka on upea drag queen, jonka jaloista puuttuvat näyttävät kengät, jotka kestäisivät aikuisen miehen painoa. He yhdessä mullistavat Charlien suvun kenkätehtaan maailman, oppivat yhdessä toisien ja itsensä hyväksymisen tärkeydestä, työstävät kipeää isäsuhdettaan ja tietysti tuovat maailmaan upeita kenkiä. Kuva: Kuva Janne-Pekka Manninen / Oulun teatteri Musikaali käsittelee sukupuolen performatiivisuutta kenkätehtaan työntekijöiden k...

Wicked-elokuva osa 1

Minä en koskaan uskonut Wicked-elokuvan oikeasti tulevan. Kirjoitan tätä aloituskappaletta ennen elokuvan näkemistä enkä edelleenkään ole täysin vakuuttunut, että se on olemassa. Mikä lie tekoälyskämmi sekin tulee olemaan. Tämä johtuu siitä, että olen ollut Wicked-fani vuodesta 2006 ja tätä elokuvaa on huhuttu ja jopa lupailtu monen monta kertaa vuosien varrella. Jopa niin kauan sitten, että Broadwayn alkuperäiset Elphaba ja Glinda Idina Menzel ja Kristin Chenoweth olivat yhä potentitaalisia vaihtoehtoja päärooleihin (fanien fantasioissa, todellisuudessa he olisivat varmaan olleet liian vanhoja jo silloin). Mutta tänään minun pitäisi vihdoin istua elokuvateatterin penkkiin ja saada nähdä se Wicked-elokuva, josta 14-vuotias minä pystyi vain unelmoimaan. Olen suunnitellut tänne blogiini kirjoitusta elämästäni Wicked-fanityttönä useamman kerran. Ensimmäisen kerran blogin 1-vuotisjuhlan kunniaksi kokonaista 10 vuotta sitten. En ole kuitenkaan koskaan saanut aikaiseksi kirjoittaa sitä. Rii...

Elli Immo

Kemin kaupunginteatteri oli jo nuoresta alkaen lempipaikkani kaupungissa. Siksi sen koettelemukset ovat olleet hyvin kivuliasta seurattavaa viimeisinä vuosina. Kaupunginteatterin tuhkista nousee kuitenkin Kemin teatteri ja en voisi olla asiasta iloisempi. Ensimmäinen vierailuni kunnian sai murhatutkinnasta kertova uusi näytelmä Elli Immo. Elli Immo -näytelmä kertoo nimensä mukaisesti vuonna 1955 Kemissä murhatusta 20-vuotiaasta Elli Immosta, jonka murhaa rikoskirjailijat Elina Backman ja Heidi Holmavuo alkavat tarkastella uudelleen. Tutkinnassa paljastuu paljon laiminlyötyjä vihjeitä ja näyttää selkeältä, että asiaa on tarkoituksella peitelty. Mikä on ollut poliisin motivaatio pitää asia auki? Miksi moni aikalainen ei ole luottanut poliisiin? Kuva: Nina Susi / Kemin teatteri Näytelmä perustuu tositapahtumiin ja oikea tutkimusprosessi avasi Elli Immon murhatutkinnan uudelleen. Heidi Holmavuo on kirjoittanut myös tämän näytelmän käsikirjoituksen. Ennakkoon mietin, voiko kirjan ki...