Jahkailtuani jo useamman viikon ajan päätin tammikuussa repäistä
ja ostin liput Someday, Somewhere -konserttiin Ouluun keskelle
työviikkoa. Monen mielestä tämä ei ehkä ole kummoinen repäisy,
koska asun kuitenkin vain 100 kilometrin päässä, mutta haluaisin
huomauttaa, että olen äärimmäisen hermoileva ihminen ja, koska
julkinen liikenne ei kulje ilta-aikaan kätevästi Oulusta
pohjoiseen, jouduin yöpymään kaupungissa ja lähtemään varhain
aamusta kotiin ja menemään sen jälkeen vielä töihin. Ihan
tarpeeksi jännitystä tämmöiselle hermopallolle siis! Enpä
tuolloin tammikuussa tiennyt, että siinä ei olisi vielä kaikki.
Konserttiviikolla koronatilanne alkoi päivä päivältä näyttää
pahemmalta. Konserttipäivän aamuna mietin, että onneksi tilaisuus
on tänään, koska laajamittaiset perumiset alkavat koska tahansa.
Päätellessäni työpäivääni sain ystävältäni viestin, että
yli 500 ihmisen yleisötilaisuuksia suositellaan peruttaviksi. Siitä
alkoi googletusrumba. Ensin selvitin, että tapahtumapaikka
todellakin vetää reippaasti yli 500 ihmistä. Sitten soitin heidän
infopisteelleen, josta osattiin sanoa vain, että toistaiseksi
konserttia ei ole peruttu. Kyselin asiaa Twitteristä ja selasin
tapahtumasivuja puhelin jatkuvasti piipaten. En saanut selvitettyä
kuinka monta lippua konserttiin oli myyty, koska liput oli otettu
pois myynnistä, mikä ei ainakaan rauhoittanut olotilaani. Bussi
Ouluun oli lähdössä ja minä en tiennyt noustako kyytiin vai ei.
Matkalla työpaikaltani linja-autoasemalle päätin, että menen joka
tapauksessa Ouluun ja, jos konsertti peruuntuu, voin onneksi myös
perua hotellihuoneeni ja palata iltajunalla kotiin. Tämän päätöksen
tehtyäni onneksi sain nopeasti Twitterin kautta tiedon, että
konsertin toteutuminen on varmistettu ja en ehtinyt vatvoa asiaa
liiaksi asti.
Pian hotellille saavuttuani olikin aika suunnata Madetojan salille
konserttia varten. Pelko konsertin perumisesta osoittautui nopeasti
turhaksi, koska paikalla ei selkeästi ollut lähellekään
viittäsataa ihmistä. Vietyäni takin narikkaan pääsin tapaamaan
suuren joukon muita Twitteristä tuttuja teatterifaneja ja heidän
ansiostaan illan tunnelma muuttui maailmanlopun meiningistä
teatterikevään päättäreiksi (maailmanloppu-twistillä toki.)
Moni ihminen elämässäni on vuosien varrella oppinut kuuntelemaan
teatterijorinoitani ja ehkä ymmärtävätkin siitä jotain, mutta
oli todella virkistävää päästä kasvotusten juttelemaan ihmisten
kanssa, jotka myös elävät tätä teatterinörtin elämää. Meillä
kaikilla on omat suosikkimme, mutta silti puhumme samaa fanituksen
kieltä. Koska teatterikevät tällä lailla yllättäen oli
loppumassa, oli hienoa, että näin moni meistä vielä pääsi
kokemaan jotain niin hienoa kuin tämä konsertti, jotta jaksamme
karanteenin loppuun.
Itse konserttia pääsin todistamaan paraatipaikoilta eturivistä.
Illan solisteina toimivat Maria Ylipää ja Alexander Lycke.
Kapellimestari Jaakko Kuusisto ohjasi Oulu Sinfoniaa musiikissa feat.
Cassiopeia -kuoro. Oli mahtavaa päästä kuulemaan
musikaalimusiikkia näin ison orkesterin ja kuoron kanssa. Maria
Ylipää ja Alexander Lycke panivat haisemaan ihan uskomattomalla
voimalla laulusuorituksissaan. Jokaisesta kappaleesta tuli Veret
Seisauttava heidän tulkitseminaan. Konsertissa kuultiin kappaleita
musikaaleista Chess, West Side Story, Kristina från Duvemåla ja
Jesus Christ Superstar sekä ruotsiksi että englanniksi. Vaikka
kaikki kappaleet olivat loistavia, itselleni illan kohokohtia olivat
illan nimikkokappale Somewhere, Du måste finnas ja encorena kuultu
Somewhere Over the Rainbow. Ehdin jo yllättää itseni, koska en
kyynelehtinyt koko konsertin aikana, vaikka puristin tiukasti
nenäliinaani Du måste finnasin ajan. Encore kuitenkin iski
välittömästi vyön alle ja se oli menoa se.
Kappaleiden välissä Maria Ylipää hurmasi yleisön hauskoilla
välispiikeillään. Kieltenopettajana sydäntäni lämmitti hänen
kiitoksensa kouluruotsille, jonka ansiosta hän on pystynyt
esittämään ruotsinkielisiä teoksia ja niiden kautta
työskentelemään Ruotsissa. Alexander Lyckeä yhtään väheksymättä
oli Ylipää minulle illan ehdoton kuningatar jo pelkästään
asuvalintojensakin puolesta. Hän aloitti ensimmäisessä näytöksessä
mustassa olkapäät paljastavassa pitkähihaisessa paljettiunelmassa.
Toisessa näytöksessä alkuun hänellä oli räväkän punainen
leninki, joka vaihtui vielä lopuksi kultaiseen paljetti-iltapukuun,
johon kuului hartiaviitta samasta paljettikankaasta ja kultainen vyö.
Hänen astellessaan lavalle viimeisin asu yllään, en malttanut olla
palvomatta kokonaisuutta ihan ääneen. Harmi, että kuvaaminen oli
konsertissa kielletty niin en pääse näyttämään teille
todistusaineistoa.
Kokonaisuudessaan Someday, Somewhere oli unohtumaton konsertti-ilta
monessakin mielessä ja jään muistelemaan sitä lämmöllä.
Toivottavasti tämä kaksikko esiintyy useammankin kerran yhdessä ja
mieluiten yhtä hienon orkesterin säestämänä. Vaikka
teatterikevät näin yllättäen tuli päätökseensä, toivotaan,
että syksystä tulee sitäkin hienompi!
Kommentit
Lähetä kommentti