Siirry pääsisältöön

Teatteria streamilta: Funny Girl Malmö Operassa

Sattuneesta syystä syksyn teatteritarjonta on osoittanut hieman tavallista hankalammaksi tavoittaa. Ajat, jolloin pääsisin matkustamaan kauemmas näkemään houkuttelevia musikaaleja, on jo loppuunmyyty koronan rajoittamien asiakaspaikkojen takia. Ruotsissa tilanne on vielä hankalampi, koska julkiset tilaisuudet on rajattu 50 henkeen. Tämän takia Malmö Opera tarjoaa jokaiseen syyskuun Funny Girl -musikaalin esitykseen streaming-mahdollisuutta. Olen katsellut jo vuosia sivusta, kuinka Malmössä näkyy olevan kiinnostavia esityksiä, mutta sinne lähteminen olisi sen verran suuri operaatio, että en ole ajatusta enempää sille uhrannut aikaani. Malmöa kohti minua on houkutellut esitysten lisäksi niiden päätähti Sanna Nielsen. Nielsen on ruotsalainen laulaja, näyttelijä ja juontaja ja minulle erityisesti tuttu Melodifestivalen -jumalattarena. Hänen Facebook -sivuiltaan minä tästä streamistakin ensin kuulin, joten totta kai menin heti ostamaan lippua!
Kuvaaja: Charlotte T Strömwall

Funny Girl on klassikkomusikaali, mutta minulla ei ollut siitä kovin suurta ennakkokäsitystä. Suurin osa tiedostani perustuu Glee -televisiosarjaan. Musikaali perustuu löyhästi tositapahtumiin ja kertoo Broadway -tähti Fanny Bricen urasta ja rakkauselämästä. Fanny pyrkii määrätietoisesti eteenpäin urallaan ja alun passiivisuuden jälkeen alkaa käyttää samaa strategiaa henkilökohtaisen elämänsä puolella, kun kyllästyy odottamaan rakkautensa kohteen vihdoin jäävän hänen luokseen. Vaikka tarina keskittyy paljolti romanssin tavoitteluun ja sen ylläpitoon, on virkistävää, että Fanny on voimakas hahmo, joka tekee itse päätöksensä. Liian usein vahvemmatkin naishahmot laitetaan rakkauden suhteen täysin miehen vietäviksi. Nekin tilanteet, joissa Fanny asettuu tukevan vaimon rooliin, ovat hänen oma tietoinen valintansa. Suuria valintoja kehystävät kappale Don’t Rain on My Parade ja sen repriisi. Kuten kappalekin kertoo, Fanny on tehnyt valintansa ja on siihen tyytyväinen, älä siis missään nimessä tuo sadepilviä hänen taivaalleen. 

Musikaalina Funny Girl nojaa vahvasti päätähteensä. On jopa hieman hätkähdyttävää kuinka vähän muut hahmot oikein laulavat. Sanna Nielsen on ehdottomasti tämän tehtävän tasalla. Hän on erinomainen näyttelijä ja tanssija, mutta erityisesti laulaja. Funny Girlissä on useita vaativia kauniita kappaleita ja Nielsen esittää ne juuri oikealla tunteella ja taidolla. Ei olisi ollut virhe matkustaa jopa paikan päälle hänen takiaan (paitsi nyt korona-aikana tietysti olisi…) 

Visuaalisesti Funny Girl oli myös todella näyttävä. Esityksessä on useita prameita ensemble-numeroita ja niitä katsoessaan todella harmittelee, että on streamin varassa. Puvustus kimaltaa kaikin voimin, mutta voi kuinka se kimaltaisi livenä vielä kirkkaammin! Lähikuvissa näyttämömaskeeraus näkyy myös hieman liian läheltä kuin olisi tarkoituksenmukaista. Teatterin taika tarvitsisi hieman lisää tilaa hengittää. 

Kuvaaja: Malin Arnesson


Sitten vielä itse streamauksesta teatterikokemuksena. Ensin haluan keskittyä käytännön asioihin. Streaming-lippu maksaa vain 100 kruunua eli noin 10 euroa. Noin halvalla hinnalla ostaminen ei ollut edes mitenkään harkitsemisen arvoinen asia. Lipun saa ostettua Malmö Operan kotisivuilta haluamaansa esitykseen ja vuorokausi ennen esitystä sähköpostiin tulee salasana, jolla streamia pääsee katsomaan. Itse stream tulee aktiiviseksi jo tunti ennen esityksen alkua, joten voi hyvissä ajoin virittää laitteensa oikealle taajuudelle. Pitää vain muistaa, että ruotsissa kello on tunnin Suomea jäljessä. Streamin voi katsoa haluamaltaan laitteelta. Itse valitsin castata videon televisiooni Chromecastin kautta. Valitettavasti tietokoneeni päätti aina 20 minuutin väliajoin lukita itsensä myös kesken streamin, mikä aiheutti pari kertaa suurta kiroilua, kun yritin hakata sen mahdollisimman nopeasti takaisin päälle. Kun oikein uppoutuu esitykseen, ei tahdo muistaa heiluttaa hiirtä tarpeeksi usein, ettei näyttö nukahda. Onneksi tämä ei kertaakaan käynyt kesken laulun. Esitykseen saa myös ruotsinkielisen tekstityksen, joskin joskus tekstit eivät täsmälleen vastanneet näyttelijöiden repliikkejä, mikä sai minut heti sanomaan ”HAA!” hiljaa mielessäni. 

Streamin laatu oli todella hyvä. Äänentoisto pelasi moitteetta ja olin pääosin tyytyväinen kuvakulmiin. Joissain tilanteissa kuvakulman takia ei nähnyt, että uusi hahmo saapui lavalle ja he yllätyksenä alkoivat puhua kuvan ulkopuolella. Samoin pari kertaa näkyi kömpelön näköistä zoomaamista. Tietyissä kuvissa näki tyhjät penkit yleisössä ja se hieman suretti, vaikka tiesin, että paikalla on kyllä maksimimäärä yleisöä. Onneksi heitä näki sitten loppukiitosten yhteydessä. 

Kuvaaja: Malin Arnesson


Esitys sisältää 25 minuutin väliajan. Itse käytin tämän ajan tiskikoneen täyttämiseen ja vessan pesuun. Noin tehokkaana sitä ei paikan päällä teatterissa pääse olemaan. Kauhoin myös ensimmäiset 10 minuuttia esityksestä naamaani uunifetapastaa, mitä en aikaisemmin ole teatterissa tehnyt ja uskonpa, että pärjään jatkossakin ilman. 

Sitten vielä teatterikokemuksen henkisestä puolesta. Yllätyin kuinka hyvin uppouduin tarinaan mukaan, vaikka makoilinkin peiton alla omalla sohvallani. Se sama keskittynyt rauhan tunne, jonka hyvä teatterielämys saa aikaan, laskeutui päälleni myös tällä kertaa. Myös se, että esitys todella tulee livenä, joskin jostain kaukaa, tekee tilanteesta ainutlaatuisemman kuin jonkun muun nauhoitetun esityksen katsomisen. Yllättäen jäin ehkä eniten kaipaamaan teatterin tuoksua. Ei streamilta katsominen missään nimessä korvaisi paikan päällä olemista, mutta kyllä se silti riittävän lähelle pääsee. Etuna se, että ei tarvitse lähteä kotoa ja on varaa katsoa sama esitys vaikka useamman kerran näillä hinnoilla. Kotona pysymisessä on kuitenkin se huono puoli, että kun jatkaa vain omia puuhiaan heti esityksen jälkeen, ei näkemäänsä ehdi samalla tavalla prosessoida kuin matkalla teatterilta takaisin. Nyt esitys jäikin sen sijaan pyörimään mieleeni yrittäessäni jo nukkua ja eihän siitä unen saamisesta tullut sitten oikein mitään. 

Suosittelen ehdottomasti hyödyntämään Malmö Operan streaming-mahdollisuuden ja katsomaan Funny Girl -musikaalin. Ei tarvitse kuin osata ruotsia eikä sekään ole nyt mikään välttämätön asia. 

Lue lisää streaming-mahdollisuudesta ja osta liput. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Niin kuin taivaassa (Seinäjoki)

Niin kuin taivaassa -musikaali teki minuun niin suuren vaikutuksen Helsingissä , että oli välittömästi selvää, että tämä Seinäjoenkin produktio on nähtävä. Tähdet olivat oikeassa asennossa ja puolisoni lomat osuivat juuri ensi-illan aikaan. Ei muuta kuin nokka kohti Seinäjokea ensi-iltahumun sekaan! Musikaali kertoo pienestä paikkakunnasta Pohjois-Ruotsissa, jonne kapellimestari Daniel Daréus muuttaa uraputken vaihduttua terveysongelmiin. Kyläläiset tuntevat Danielin maineen kapellimestarina, mutta eivät tiedä, että hän on todellisuudessa kotikylän poikia. Daniel yrittää vetäytyä hiljaiseen elämään, mutta rempseät kyläläiset saavat hänet vedettyä kirkon kanttoriksi ja näin ollen myös aktiivisen, mutta lepsusti johdetun, kuoron vetäjäksi. Danielin avulla kyläläiset löytävät äänensä niin kuorolaulua kuin itsensä puolustamista varten. Kuva: Jukka Kontkanen, Seinäjoen kaupunginteatteri En halua liiaksi lähteä spoilaamaan musikaalin tapahtumia, mutta omasta mielestäni musikaalin te

Elli Immo

Kemin kaupunginteatteri oli jo nuoresta alkaen lempipaikkani kaupungissa. Siksi sen koettelemukset ovat olleet hyvin kivuliasta seurattavaa viimeisinä vuosina. Kaupunginteatterin tuhkista nousee kuitenkin Kemin teatteri ja en voisi olla asiasta iloisempi. Ensimmäinen vierailuni kunnian sai murhatutkinnasta kertova uusi näytelmä Elli Immo. Elli Immo -näytelmä kertoo nimensä mukaisesti vuonna 1955 Kemissä murhatusta 20-vuotiaasta Elli Immosta, jonka murhaa rikoskirjailijat Elina Backman ja Heidi Holmavuo alkavat tarkastella uudelleen. Tutkinnassa paljastuu paljon laiminlyötyjä vihjeitä ja näyttää selkeältä, että asiaa on tarkoituksella peitelty. Mikä on ollut poliisin motivaatio pitää asia auki? Miksi moni aikalainen ei ole luottanut poliisiin? Kuva: Nina Susi / Kemin teatteri Näytelmä perustuu tositapahtumiin ja oikea tutkimusprosessi avasi Elli Immon murhatutkinnan uudelleen. Heidi Holmavuo on kirjoittanut myös tämän näytelmän käsikirjoituksen. Ennakkoon mietin, voiko kirjan ki

Xanadu

En koskaan uskonut, että pääsisin näkemään Xanadu-musikaalia livenä, mutta oi niin ihmeellistä on elämä! Xanadua esitettiin Broadwaylla, kun olin teini ja parhaassa fanitusiässä, joten se on levytyksensä ja bootleg-nauhoitusten kautta piirtynyt auttamattomasti mieleeni. Viime kesänä kuuntelin musikaalisoittolistaani ja haikeana mietin kuinka historia tuntuu unohtaneen Xanadun, mutta sitten pari päivää myöhemmin kuin tilauksesta luin Twitteristä kuinka Xanadu tulisi seuraavana kesänä Törnävän kesäteatteriin. Oli ehdottoman selvää, että kesän 2023 lomareissulle laitettaisiin pysähdys Seinäjoelle. Kuva: Emilia Boulevard, Seinäjoen kaupunginteatteri Xanadu perustuu vuoden 1980 kulttiklassikoksi muodostuneeseen elokuvaan. Kleio on muusa suoraan kreikkalaisesta mytologiasta ja saa tehtäväkseen inspiroida nuorta taiteilijaa Sonnya. Kleion kateelliset siskot kuitenkin juonivat hänen päänmenokseen, jotta hän käskyjen vastaisesti rakastuisi kuolevaiseen ja joutuisi karkotukseen jumalallisesta