Siirry pääsisältöön

Anastasia

 Ysärilapsena olin Anastasia-animaatioelokuvan täydellistä kohderyhmää. Omistin VHS:n ja jopa nukkeversiot Anastasiasta ja Dimitristä. Nostalgiannälkäisenä millennialiina olen myös tietysti Anastasia-musikaalin täydellistä kohderyhmää. Mutta kuinka hyvin se oikein upposi? Selvitetään.


Kuva: Harri Hinkka, Tampereen Teatteri

Anastasia kertoo fantasiaversion Venäjän vallankumouksen jälkimainingeista, jossa hallitsijaperheen nuorin tytär selviytyykin perheensä murhasta elossa, mutta muistinsa menettäneenä, ja lähtee selvittämään omaa menneisyyttään. Elämäntapahuijarit Dimitri ja Vlad taasen haluavat värvätä nuoren naisen esiintymään kuolleena pidettynä suuriruhtinattarena hänen isoäitinsä leskikeisarinnan lupaaman mittavan löytöpalkkion toivossa. Aidosti menneisyydestään epätietoisesta Anjasta tulee oivallinen henkilö Anastasian rooliin, mutta pala palalta sekä Anjalle että huijarismiehille alkaa tulla selväksi, että Anja todella on Romanovien hallitsijaperheen nuorin tytär. Vallassa oleva neuvostohallinto ei ole mielissään huhuista, että joku kuninkaallisperheen jäsen olisi edelleen elossa ja näin ollen uhka heidän vallalleen – siitä syystähän heidän alunperin eliminoitiinkin. Kenraali Gleb saa tehtäväkseen hoitaa asian pois päiväjärjestyksestä hinnalla millä hyvänsä. Kaikkien heidän tiensä johtavat Pariisiin, jossa väsynyt leskikeisarinna on jo menettänyt toivonsa lapsenlapsensa ilmestymisestä.


Musikaalina Anastasia noudattaa yllättävänkin paljon alkuperäiselokuvan tarinaa, mutta suurin muutos on se, että pahis on muuttunut sielunsa myyneestä taikavoimilla ryyditetystä Rasputinista Neuvostoliiton vallaksi. Tämä muutos on tehty ilmeisesti tekemään musikaalin tarinasta realistisempi. Olen yllättynyt kuinka totalitarisesta valtiosta on saatu niin vähän uhkaavalta tuntuva pahis. Musikaalin ainoa laukaus on oikeastaan ainoa kohta, jossa uhka tuntuu käsinkosketeltavalta. Neuvostovallan henkilöitymässä Glebissä on heti alusta liian selkeästi näkyvää konfliktia velvollisuudentunnon ja ihmisyyden välillä, joten häntä ei ota vakavissaan uhkana vaan aina aavistaa, että eiköhän tuo tuosta vielä helly. Tämä on mielestäni musikaalin tarinan suurimpia ongelmia – tuntuu että ei ole mitään panoksia pelissä. Tässä nyt sitä ollaan vain menossa esittäytymään isoäidille Pariisiin ja kappas mitä kaikkea matkalla sattuukaan. Tämän kuvauksen perusteella voisi luulla kyseessä olevan kepeä komedia eikä vakavamielinen musikaali. Oikein toteutettuna valtiovallalta pakenevan prinsessan tarina aiheuttaisi minulle sydämentykytyksiä jännityksestä, mutta nyt musikaalin tarina tuntui aivan liian ennalta-arvattavalta eikä ainoastaan siksi, että lähdeaineistona toiminut elokuva oli minulle ennestään tuttu.


Kuva: Heikki Järvinen, Tampereen Teatteri

Tarinan tarkoituksenmukaisuuden epäselvyyden lisäksi koen, että Anastasian tarina on liian levällään. Useampi laulu olisi voitu mielestäni vielä leikata, jotta tarinasta olisi saatu virtaviivaisempi. Jo animaatioelokuvasta tutut kappaleet toimivat useimmiten erinomaisesti, mutta valitettavasti itse musikaaliin sävelletyistä kappaleista yksikään ei erottunut edukseen minun silmissäni. Olin yllättynyt, että Matka menneeseen (Journey to the Past) oli ykkösnäytöksen päättävä kappale. Se on ihana laulu, mutta näytöksen loppuun olisin kaivannut jotain päräyttävämpää ja semmoista hetkeä Anastasia ei tarjoillut oikein ollenkaan. Yleisestikin itse preferoin enemmän läpilaulettuja musikaaleja, joten tämmöinen välimuoto, jossa on jopa ylimääräisiltä tuntuvia lauluja, mutta kappaleet eivät solju toisesta toiseen, ei ole oikein mieleeni.


En osaa oikein sanoa, ketä varten Anastasia on oikein tehty. Lapsille se on mielestäni liian raskas sekä aiheeltaan, että pituudeltaan, mitä tukee vieressäni istunut noin kolmasluokkalainen lapsi, joka ei selkeästi jaksanut keskittyä koko esityksen ajan, vaikka kovasti pinnisteli. Nuorisolle en näe tarinassa riittävästi tarttumapintaa, koska mukana ei ole tarpeeksi suuria tunteita ja angstia. Aikuisena teatterinkävijänä en tuntenut ainakaan itse, että Anastasia olisi suunnattu minulle, vaikka kuten alussa totesin, minun luulisi olevan teoksen kohderyhmää. Tämäkin on yksi tarinan isoista ongelmista. Ketä varten oikein kerromme tarinaa? Niille, jotka eivät olisi halunneet nähdä Venäjän vallankumousta? Luulisi, että he ovat kaikki jo ehtineet kuolla.


Kuva: Heikki Järvinen, Tampereen Teatteri

Nyt kun olen marmattanut tarpeeksi itse musikaalin tarinallisista ongelmista, on pakko sanoa, että Tampereen Teatterin toteutus Anastasiasta on erinomainen. Tuotanto on todella näyttävä niin puvustuksineen kuin lavastuksineen. Anastasiassa hyödynnetään paljon videoprojisointia, jota en ole nähnyt näin laajassa käytössä aikaisemmin. Parhaimmillaan se on eteerisen taianomaista esimerkiksi haamujen tanssiessa lavalla. Pahimmillaan se on lievästi kiusallista, kuten junan puksuttaessa lavan ohi. Joka tapauksessa minä ja muut katsojat korjasimme heti asentoamme penkeissämme nähdäksemme heijastukset paremmin. Anastasian puvustus on niin kaunista, että minun oli vaikea välillä saada huomioni pois upeista iltapuvuista keskittyäkseni siihen, mitä tarinassa oikein tapahtuu. Romanovien hovin loisto on tuotu lavalle upeasti ja ne kruunut! Puvut ovat jääneet myös elokuvasta mieleeni ja Tampereen teatteri jopa päihittää tuon animoidun pukuloiston omillaan.


Anastasian roolitus on erittäin onnistunut. Pia Piltz on häikäisevä Anjana. Muistinsa menettänyt hahmo voisi helposti pudota peura ajovaloissa -kategoriaan tuijottavana pönttöpäänä, mutta Piltz tuo rooliin tarvittavaa omapäisyyttä ja neuvokkuutta. Sinikka Sokka on leskikeisarinnana nappivalinta. Vaikka hahmolla on paljon töykeitäkin repliikkejä, Sokan esityksestä paistaa kaiken läpi ikääntyneen naisen suru ja pettymys, joka heijastuu ulospäin rosoisuutena. Petrus Kähkösen upeaa ääntä on aina ilo kuunnella ja hän tuo hyvää velikultamaisuutta Dimitrin rooliin.


Kuva: Heikki Järvinen, Tampereen Teatteri

Lopullinen ajatukseni Anastasiasta on se, että itse musikaali olisi tarvinnut vielä hieman hiontaa Broadwayllä ja sellaisenaan se ei mene lempimusikaalieni kategoriaan, mutta Tampereen Teatterin toteutus on todella näyttävä ja onnistunut. Erityisesti visuaalisuuden ystävät menkää katsomaan tätä musikaalia!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Niin kuin taivaassa (Seinäjoki)

Niin kuin taivaassa -musikaali teki minuun niin suuren vaikutuksen Helsingissä , että oli välittömästi selvää, että tämä Seinäjoenkin produktio on nähtävä. Tähdet olivat oikeassa asennossa ja puolisoni lomat osuivat juuri ensi-illan aikaan. Ei muuta kuin nokka kohti Seinäjokea ensi-iltahumun sekaan! Musikaali kertoo pienestä paikkakunnasta Pohjois-Ruotsissa, jonne kapellimestari Daniel Daréus muuttaa uraputken vaihduttua terveysongelmiin. Kyläläiset tuntevat Danielin maineen kapellimestarina, mutta eivät tiedä, että hän on todellisuudessa kotikylän poikia. Daniel yrittää vetäytyä hiljaiseen elämään, mutta rempseät kyläläiset saavat hänet vedettyä kirkon kanttoriksi ja näin ollen myös aktiivisen, mutta lepsusti johdetun, kuoron vetäjäksi. Danielin avulla kyläläiset löytävät äänensä niin kuorolaulua kuin itsensä puolustamista varten. Kuva: Jukka Kontkanen, Seinäjoen kaupunginteatteri En halua liiaksi lähteä spoilaamaan musikaalin tapahtumia, mutta omasta mielestäni musikaalin te

Elli Immo

Kemin kaupunginteatteri oli jo nuoresta alkaen lempipaikkani kaupungissa. Siksi sen koettelemukset ovat olleet hyvin kivuliasta seurattavaa viimeisinä vuosina. Kaupunginteatterin tuhkista nousee kuitenkin Kemin teatteri ja en voisi olla asiasta iloisempi. Ensimmäinen vierailuni kunnian sai murhatutkinnasta kertova uusi näytelmä Elli Immo. Elli Immo -näytelmä kertoo nimensä mukaisesti vuonna 1955 Kemissä murhatusta 20-vuotiaasta Elli Immosta, jonka murhaa rikoskirjailijat Elina Backman ja Heidi Holmavuo alkavat tarkastella uudelleen. Tutkinnassa paljastuu paljon laiminlyötyjä vihjeitä ja näyttää selkeältä, että asiaa on tarkoituksella peitelty. Mikä on ollut poliisin motivaatio pitää asia auki? Miksi moni aikalainen ei ole luottanut poliisiin? Kuva: Nina Susi / Kemin teatteri Näytelmä perustuu tositapahtumiin ja oikea tutkimusprosessi avasi Elli Immon murhatutkinnan uudelleen. Heidi Holmavuo on kirjoittanut myös tämän näytelmän käsikirjoituksen. Ennakkoon mietin, voiko kirjan ki

Xanadu

En koskaan uskonut, että pääsisin näkemään Xanadu-musikaalia livenä, mutta oi niin ihmeellistä on elämä! Xanadua esitettiin Broadwaylla, kun olin teini ja parhaassa fanitusiässä, joten se on levytyksensä ja bootleg-nauhoitusten kautta piirtynyt auttamattomasti mieleeni. Viime kesänä kuuntelin musikaalisoittolistaani ja haikeana mietin kuinka historia tuntuu unohtaneen Xanadun, mutta sitten pari päivää myöhemmin kuin tilauksesta luin Twitteristä kuinka Xanadu tulisi seuraavana kesänä Törnävän kesäteatteriin. Oli ehdottoman selvää, että kesän 2023 lomareissulle laitettaisiin pysähdys Seinäjoelle. Kuva: Emilia Boulevard, Seinäjoen kaupunginteatteri Xanadu perustuu vuoden 1980 kulttiklassikoksi muodostuneeseen elokuvaan. Kleio on muusa suoraan kreikkalaisesta mytologiasta ja saa tehtäväkseen inspiroida nuorta taiteilijaa Sonnya. Kleion kateelliset siskot kuitenkin juonivat hänen päänmenokseen, jotta hän käskyjen vastaisesti rakastuisi kuolevaiseen ja joutuisi karkotukseen jumalallisesta