Siirry pääsisältöön

The Book of Mormon: Pakko nauraa

The Book of Mormon oli listan kärjessä musikaaleista, jotka haluan käydä katsomassa täällä Britanniassa. Kohtuuhintaisen lipun metsästäminen vaati noin viikon lippupalvelun sivun kyyläämistä, mutta viimein onnistuin ja paikkanikin oli oikein hyvä. Näytökset ovat todellakin lähes loppuunmyytyjä elokuun loppuun asti ja sen jälkeenkään ei ole paljon valinnanvaraa paikoista. Ei ole ihme, että show on näin suosittu, koska se todellakin on niin hyvä.

Tunsin etukäteen show'n laulut ja juonen, mutta se ei yhtään haitannut esityksestä nauttimista. Yleisö huutonauroi alusta loppuun enkä minä ollut poikkeus. Tarina on sopivan totuudenmukainen ja räävitön. Mormonien usko itsessäänkin on selitettynä todella koominen ja, jos yhtään on törmännyt näihin lähetyssaarnaajiin, ei vain voi olla nauramatta esityksen vain hitusen liioiteltuun tulkintaan heidän käytöksestään.

The Book of Mormon on hauska pelkästään levyltä kuunneltunakin, mutta lavastus ja koreografia ovat piste i:n päälle. Ne on vedetty todella överiksi, mutta se vain toimii. Erityismaininnan ansaitsee mormonien helvetin kuvaus ja afrikkalaisen kylän kurjuus. Myös ensimmäisen näytöksen viimeinen numero Man Up oli juuri täydellisen ylivedetty. The Book of Mormon leikkii loistavasti perinteisten musikaalien tunnusmerkkien kanssa yhdistäen ne epätavallisiin sanoituksiin ja tilanteisiin. Yhdistelmä on erittäin toimiva ja viihdyttävä.

Hauskuuden lisäksi musikaalin tarina esittää myös hyviä kysymyksiä siitä, mikä on oikein ja mikä oikeasti auttaa ihmisiä. Mitään Richard Scarry -tyyppistä rautalangasta väännettyä opetusta tarinalla ei kuitenkaan ole ja hyvä niin.

Näyttelijät olivat kaikki todella lahjakkaita komedianäyttelijöitä ja jokainen punchline tuli juuri oikeaan aikaan. Pääkaksikon Gavin Creelin ja Jared Gertnerin välinen pituusero lisäsi myös heidän välisen fyysisen komedian hauskuutta. Gavin Creelin olen nähnyt aikaisemmin esiintyvän Hair-musikaalissa ja tällä kertaa mies sai minut vakuutettua myös erinomaisena komedianäyttelijänä. Hänen upeaa ääntään ei voi myöskään olla mainitsematta. Jared Gertner sopii rooliinsa täydellisesti ja on erityisen taitava fyysisen komedian puolella.

Ainoa haittapuoli esityksessä oli se, että välillä äänentoisto ei ihan riittänyt yleisön naurun ylitse ja joitain vuorosanoja saattoi jäädä kuulematta. Paha tuollekaan on kuitenkaan mitään tehdä, kun yleisöäkään ei oikein voi hiljentää, jos he ovat tikahtumassa nauruun.


Tuntuu, että tämä kirjoitus ei oikein tehnyt oikeutta sille kuinka hyvä ja hauska musikaali The Book of Mormon oikeasti on. Tässä kai pätee se vanha totuus, että huumoria ei voi selittää. Jos vain saat tilaisuuden – mene katsomaan se. Ellet sitten ole joku todella helposti loukkaantuva kukkahattutäti. Silloin pysy kaukana.


Täytyy vielä näin loppuhuomautuksena mainita kuinka mormonikirkko on ostanut käsiohjelmasta mainoksia, joissa lukee ”The book is always better”. Loistavaa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kinky Boots (Oulun teatteri)

 Kinky Boots näillä leveysasteilla? Voi jukranpujut! Olen päässyt näkemään tämän musikaalin jo aiemmin Helsingissä (lue siitä täällä ) sekä uudelleen tuon produktion siirryttyä Tampereen työväen teatteriin (näköjään silloin olin liian laiska kirjoittamaan aiheesta). Tällä kertaa nappasin puolisoni mukaan ja innoissani halusin nähdä, mitä Oulun teatterilla on teokselle annettavaa. Kinky Boots kertoo epätodennäköisistä liikekumppaneista Charliesta, jolla on kädet täynnä talousvaikeuksissa kamppailevan tehtaan pyörittämisessä, ja Lolasta, joka on upea drag queen, jonka jaloista puuttuvat näyttävät kengät, jotka kestäisivät aikuisen miehen painoa. He yhdessä mullistavat Charlien suvun kenkätehtaan maailman, oppivat yhdessä toisien ja itsensä hyväksymisen tärkeydestä, työstävät kipeää isäsuhdettaan ja tietysti tuovat maailmaan upeita kenkiä. Kuva: Kuva Janne-Pekka Manninen / Oulun teatteri Musikaali käsittelee sukupuolen performatiivisuutta kenkätehtaan työntekijöiden k...

Wicked-elokuva osa 1

Minä en koskaan uskonut Wicked-elokuvan oikeasti tulevan. Kirjoitan tätä aloituskappaletta ennen elokuvan näkemistä enkä edelleenkään ole täysin vakuuttunut, että se on olemassa. Mikä lie tekoälyskämmi sekin tulee olemaan. Tämä johtuu siitä, että olen ollut Wicked-fani vuodesta 2006 ja tätä elokuvaa on huhuttu ja jopa lupailtu monen monta kertaa vuosien varrella. Jopa niin kauan sitten, että Broadwayn alkuperäiset Elphaba ja Glinda Idina Menzel ja Kristin Chenoweth olivat yhä potentitaalisia vaihtoehtoja päärooleihin (fanien fantasioissa, todellisuudessa he olisivat varmaan olleet liian vanhoja jo silloin). Mutta tänään minun pitäisi vihdoin istua elokuvateatterin penkkiin ja saada nähdä se Wicked-elokuva, josta 14-vuotias minä pystyi vain unelmoimaan. Olen suunnitellut tänne blogiini kirjoitusta elämästäni Wicked-fanityttönä useamman kerran. Ensimmäisen kerran blogin 1-vuotisjuhlan kunniaksi kokonaista 10 vuotta sitten. En ole kuitenkaan koskaan saanut aikaiseksi kirjoittaa sitä. Rii...

Elli Immo

Kemin kaupunginteatteri oli jo nuoresta alkaen lempipaikkani kaupungissa. Siksi sen koettelemukset ovat olleet hyvin kivuliasta seurattavaa viimeisinä vuosina. Kaupunginteatterin tuhkista nousee kuitenkin Kemin teatteri ja en voisi olla asiasta iloisempi. Ensimmäinen vierailuni kunnian sai murhatutkinnasta kertova uusi näytelmä Elli Immo. Elli Immo -näytelmä kertoo nimensä mukaisesti vuonna 1955 Kemissä murhatusta 20-vuotiaasta Elli Immosta, jonka murhaa rikoskirjailijat Elina Backman ja Heidi Holmavuo alkavat tarkastella uudelleen. Tutkinnassa paljastuu paljon laiminlyötyjä vihjeitä ja näyttää selkeältä, että asiaa on tarkoituksella peitelty. Mikä on ollut poliisin motivaatio pitää asia auki? Miksi moni aikalainen ei ole luottanut poliisiin? Kuva: Nina Susi / Kemin teatteri Näytelmä perustuu tositapahtumiin ja oikea tutkimusprosessi avasi Elli Immon murhatutkinnan uudelleen. Heidi Holmavuo on kirjoittanut myös tämän näytelmän käsikirjoituksen. Ennakkoon mietin, voiko kirjan ki...