Joskus unelmat toteutuvat useampi kerrallaan. Minulle If /
Then –musikaali ei ollut ainoastaan ensimmäinen näkemäni teatteriesitys
Broadwayllä vaan myös tilaisuus nähdä 14-vuotiaasta asti ihannoimani Idina
Menzel lavalla. If / Then oli juuri täydellinen toteuttamaan nuo molemmat
unelmat.
If / Then kertoo näytelmän alussa 38-vuotiaasta
Elizabethistä, joka on juuri muuttanut takaisin New Yorkiin avioeron jälkeen ja
on aloittamassa uutta elämäänsä. Tarina käsittelee sitä, miten pienet valinnat
voivat muuttaa koko elämän suunnan. Elizabethille tämä valinta on se alkaako
hän tässä uudessa elämässään nimittää itseään Liziksi vai Bethiksi. Tarina
lähtee kulkemaan näissä kahdessa rinnakkaistodellisuudessa. Voisi kuvitella,
että kahden eri juonen seuraaminen samanaikaisesti olisi ihan mahdotonta, mutta
se on toteutettu erittäin hyvin. Katsoja ei jää hämmentyneenä pohtimaan
kummassa todellisuudessa ollaan nyt menossa, vaikka siirtymää ei olisi
merkkaamassa edes pieni muutos asussa. Voisi sanoa, että koko tarina perustuu
jossittelulle. Se on mielestäni erittäin kiehtova aihe, koska olen juuri niitä
ihmisiä, jotka jäävät miettimään, että mitä jos olisin valinnut silloin toisin.
Siinä mielessä If / Thenin tarina on tietyllä tapaa jopa terapeuttinen, koska
näkee, ettei ole ainoa. Elizabeth on erittäin tietoinen kaikista tekemistään
valinnoista, mutta ei silti koskaan voi olla varma valinneensa oikein. Se onkin
hyvä pitää mielessä, että kuinka paljon tahansa punnitsisi eri vaihtoehtoja
päässään, on valinta kuitenkin tehtävä eikä sitä saa takaisin.
Tarinan kulkeminen kahdessa todellisuudessa on oikeastaan
ainoa ”erikoinen” asia siinä. Musikaali käsittelee hyvin inhimillisiä asioita,
kuten ihmissuhteita ja uraa. Samat henkilöt ovat läsnä Elizabethin elämässä
muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta molemmissa todellisuuksissa. LGBTQIA-ihmiset
ovat hyvin edustettuina sillä Elizabethin lähipiiri koostuu lesbopariskunnasta
ja ystävästään opiskeluajoilta, joka todellisuudesta riippuen päätyy
määrittelemään itsensä joko homoksi tai biseksuaaliksi. Sekä Lizin että Bethin
rakkaussuhteet kärsivät kariutuneen avioliiton aiheuttamasta epävarmuudesta,
mutta on hänen oma valintansa antaako hän näiden epäilysten kariuttaa lupaavan
suhteen heti alkuunsa. Kerrontaote on varsinkin ensimmäisessä näytöksessä hyvin
koominen. Nauroin enemmän kuin monelle komediaksi mainostetulle näytelmälle.
New Yorkin kaupunki on suuressa roolissa, koska Beth työskentelee
kaupunkisuunnittelijana. Lavatoteutuksessa onkin hyvin yksinkertaisin keinoin
saatu mukaan kaupungin tuntua. Vierustoverini mukaan eräs kriitikko oli huomauttanut,
että If / Then saa New Yorkin vaikuttamaan ”liian siistiltä”, mutta ehkä
roskasäkkien käyttö lavasteena olisi tuntunut vähän turhankin aidolta?
Ostin If / Thenin levytyksen jo kesällä pian sen ilmestyttyä
ja se on ollut jatkuvassa kuuntelussa siitä lähtien. Pidän siitä kuinka
modernimpaan musiikkiin on yhdistetty mm. musikaaleihin perinteisemmin kuuluvia
kuoro-osuuksia. If / Thenin säveltäjät ovat samat kuin Next To Normal –musikaalin
ja heillä on tietyllä tapaa hyvin tunnistettava tyyli. If / Thenissä tosin ei
ole mukana yhtä paljon rock-vaikutteita, jotka sopivat aggressiivisempaan Next
To Normaliin niin hyvin. Olen kuvaillut useamman kerran If / Thenin musiikkia
sanomalla, että se tekee minut samalla iloiseksi sekä surulliseksi. Siinä on
sitä jotain, mikä särkee sydämen ihan huomaamatta mutta samalla saa taas
uskomaan yhteiskuntaan hieman enemmän. Sanoituksissa on lukemattomia kohtia,
joita voisin lainailla jatkuvasti. Tähänkin kirjoitukseen olisin halunnut
liittää yhden, mutta en pystynyt millään valitsemaan ja kohta koko teksti olisi
peittynyt lainauksien alle. Musiikki ja sanat kuvaavat sekä elämän suuria että
pieniä hetkiä oivallisesti ja siksi ne toimivat niin hyvin.
Olin erittäin onnekas, että pääsin näkemään musikaalin
alkuperäisellä miehityksellä. Näyttelijät ovat kaikki ihan käsittämättömän
hyviä. Fanityttösydämeni pakahtui Rentin kahden alkuperäisnäyttelijän Idina
Menzelin ja Anthony Rappin näkemisestä, mutta muutkaan eivät jääneet heidän
varjoonsa. Elizabethin ystävää Katea esittänyt Tony-palkittu LaChanze toi juuri
oikeaa toiveikasta asennetta hahmoonsa. Anthony Rapp ei selkeästi ole saanut
Lucasin roolia vain, jotta tämä herkullinen Rent-yhteys saataisiin aikaan vaan
hän sopii täydellisesti esittämään tätä lievästi neuroottista aktivistia. Lizin
rakasta Joshia esittävällä James Snyderillä on juuri sitä poikamaista charmia
yhdistettynä vastuuntuntoon, mikä tekee hänestä niin hurmaavan. Yleisesti
ottaen kaikilla mukana olevilla näyttelijöillä on erittäin uniikit äänet, mikä
saa heidät kaikki loistamaan kovasta kilpailusta huolimatta.
Jos sitten puhuttaisiin Idina Menzelistä. Kyllä, hän
ansaitsee oman kappaleensa. Uskon, että musikaalin tarina olisi tarpeeksi vahva
kantamaan ilman hänen kaltaistaan tähteä, mutta samalla uskon, että Idina
Menzel nostaa koko homman ihan uusiin sfääreihin. Hän tekee Elizabethistä erittäin
todellisentuntuisen hahmon – samalla sekä herkän että vahvan. Hänen äänensä on
ihan käsittämätön. Välillä hän veti niin älyttömän hyvin ja korkealta, että
teki mieli nostaa kädet ilmaan ja huutaa hallelujaa. Luonnollisesti tiesin hänen äänensä pystyvyyden jo etukäteen, koska omistan
hänen levynsä ja olen seurannut hänen uraansa jo monta vuotta, mutta livenä se
oli jotenkin vielä pysäyttävämpää. Joku oikeasti pystyy laulamaan noin ei
ainoastaan livenä vaan kahdeksan kertaa viikossa noin livenä. Jösses. Yhdyn
täysin teatterin ulkopuolella olevaan lainaukseen kriitikolta: Idina Menzel is
a blazing supernova. Itse tosin lisäisin joukkoon myös jonkin voimasanan, niin
kuin tehosteeksi. Tuntuu, etten vielä saanut arvostustani täysin ilmaistua,
mutta riski ajautua ”Idina Menzel iik apuaa, slay gurl <333” –linjalle on
aivan liian suuri.
Yhteenvetona: If / Then on erinomainen. Suosittelen
ehdottomasti. Kaunis tarina ja kaunista musiikkia. Jostain syystä minulla on
tunne, että tästä voisi jokin suomalainenkin teatteri pian kiinnostua ja uskon,
että se voisi toimia hyvinkin.
Kommentit
Lähetä kommentti