Tositapahtumiin perustuva musikaali Side Show kertoo
siamilaisista kaksosista Daisy ja Violet Hiltonista, joista tuli aikansa
tunnetuimpia viihdetaiteilijoita. Side Show’ta esitettiin ensimmäistä kertaa
Broadwayllä vuonna 1997, mutta produktio floppasi mm. epäonnistuneen
markkinoinnin vuoksi. Musikaali on kuitenkin vuosien varrella kerännyt
kulttimainetta levytyksensä ja paikallisten produktioiden kautta ja odotetun
uusitun version ennakkonäytökset alkoivat Broadwaylla 28.10. Uuden produktion
on ohjannut Bill Condon, joka tunnetaan Dreamgirls ja Chicago –elokuvien
ohjaajana. Tätä uutta produktiota varten musikaali on työstetty ihan uusiksi ja
n. 60 prosenttia sisällöstä on uutta. Tarinaan on lisätty enemmän oikeita
tapahtumia kaksosten elämästä ja monia lauluja on korvattu uusilla tai jätetty
kokonaan pois. Minulla oli suuria vaikeuksia päättää, mitkä lukuisista
musikaaleista haluaisin nähdä ollessani New Yorkissa. Valitsin lopulta Side
Show’n, koska flopit ja niiden uudelleenversioinnit kiehtovat minua. Ajatus
siamilaisista kaksosista päähenkilöinä tuntui myös niin uniikilta, että sitä
vain ei voinut missata. Lisäksi musikaalin kaunis mainosjuliste veti minua
suunnattomasti puoleensa eli markkinointi on ainakin siinä mielessä onnistunut
tällä kertaa.
Daisy ja Violet Hilton olivat esillä koko elämänsä. Ensin
katsojille riitti nähdä ihka elävät siamilaiset kaksoset ja sittemmin tytöt
opetettiin laulamaan ja soittamaan instrumentteja yleisön viihdykkeeksi. Side
Show’ssa heidän tarinaansa seurataan 1930-luvulla ensin kiertävän
friikkisirkuksen vetonauloina ja sittemmin vaudeville-tähtinä. Kaksosia on
kohdeltu kaltoin koko heidän ikänsä ja tarina kuvaa heidän pyrkimyksiään löytää
onni ja itsenäistyä sekä päästä eroon ”friikin” leimasta. Tytöt saavat
kuitenkin huomata, että vaikka heistä tulee kuinka kuuluisia, ihmiset silti
vain haluavat tirkistellä friikkien elämää. Surullisinta tarinassa onkin se
että, kun katsoja on oppinut tuntemaan tytöt niin hyvin ja näkee heidät
yksilöinä, tarinan yhteiskunta silti niputtaa heidät yhdessä friikin asemaan.
Side Show saa pohtimaan, miten yhteiskuntamme suhtautuu yhä henkilöihin, jotka
poikkeavat normista. Miksi yhä väitellään tiettyjen ihmisryhmien oikeudesta
avioliittoon tai miksi euroviisuvoittaja Conchita Wurstin kaltaiset hahmot
saavat joissakin aikaan niin suuria inhonväristyksiä?
Kaksoset haluavat eri asioita elämältä, mutta ovat tuomitut
elämään samaa elämää. Täydellinen yksityisyyden puute onkin yksi
kiinnostavimpia teemoja musikaalissa. Miltä tuntuu, kun oma eksistenssi on
täysin riippuvainen toisesta henkilöstä? Miten suhde onnistuu, kun ei koskaan
voi olla rakkaansa kanssa kahden? Kuinka yhteiskunta suhtautuisi epätavalliseen
pariskuntaan? Näin jurona suomalaisena ajatus jatkuvasta seurasta karmii ja
siskoksia säälii auttamatta. Daisy ja Violet haluavat hankaluuksista huolimatta
olla yhdessä. Yksi hahmojen herttaisimmista puolista on se kuinka he tukevat
jatkuvasti toisiaan pitämällä toisiaan kädestä kiinni. Yksityisyyden puutteen
vastapuoli onkin lohtu siitä, että tietää ettei koskaan joudu olemaan yksin.
Kaksosten persoonista saa musikaalissa selkeän kuvan ja
katsoja kiintyy heihin nopeasti. Tarinan muut päähahmot – tuottaja Terry,
koreografi Buddy ja siskosten hyvä ystävä Jake - jäävät taasen melko
yksitoikkoisiksi. Terry on alfauros, Buddy homo ja Jake musta ja katsoja
jätetään muodostamaan käsityksensä hahmoista stereotypioiden perusteella, koska
tarina ei heihin tuo riittävää syvyyttä. Se on sääli, koska varsinkin Buddyn ja
Jaken toiseus vallitsevassa yhteiskunnassa olisi tuonut mielenkiintoista
kontrastia vertaamalla Daisyn ja Violetin tilanteeseen. Jaken kohdalla tätä
ovea jo hieman raotetaan, mutta se sulkeutuu aivan yhtä nopeasti.
Side Show on hyvin vaikea pääparin esittäjille ja roolittaminen
on varmasti yhtä haastavaa. Daisyn ja Violetin esittäjien on oltava sekä samannäköisiä
että kokoisia ja myös omata samantyyliset lauluäänet, jotka sopivat yhteen.
Erin Davie (Violet) ja Emily Padgett (Daisy) täyttävät kaikki nuo vaatimukset ja
ovat hurmaava sisaruspari näyttämöllä. Istuin parvella ja jouduin todella
muistuttamaan itseäni, että nämä kaksi eivät oikeasti ole identtisiä. Heidän
äänensä soivat yhdessä erittäin kauniisti – joskus jopa vainoavan kauniisti. He
myös hallitsivat vaativat yhteiskoreografiat moitteetta. En yhtään ihmettelisi,
jos Tony-ehdokkuudet olisi luvassa molemmille. Muut näyttelijät ovat myös
erittäin vahvoja. Erityisesti jäi mieleen Ryan Silvermanin (Terry) ja David St.
Louisin (Jake) matalat ja hunajaiset lauluäänet. Koska kyseessä oli vasta
ennakkonäytös, oli joitain puutteita havaittavissa. Erityisesti vitsien
ajoitukseen tarvitaan lisäterävyyttä, koska niin monet niistä jäivät täysin
peittoon.
Tämä produktio Side Show’sta on visuaalisesti hyvin näyttävä. Tarinan alkaessa friikkisirkuksen karuissa oloissa värimaailma on melko harmaa korostaen friikkien omituisuutta ja saaden tytöt erityisesti erottumaan muista. Alun jälkeen vaudevillen henki on vahvasti mukana tuoden mukanaan myös koomisemmat puolensa äärimmäisen korostetuilla lavasteilla. Kokonaisuus toimii hyvin ja on ilo silmälle.
Side Show’n musiikki koostuu lähinnä kepeistä
vaudeville-numeroista ja todella intensiivisistä balladeista. Balladit ovat
kaikki hyvin vaikuttavia ja päättyvät poikkeuksetta korkeaan ääneen.
Tyylilajiltaan ne muistuttivat minua The Phantom of the Operan The Music of the
Night –kappaleesta. Yksi tai kaksi tällaista veret seisauttavaa kappaletta on minkä
tahansa musikaalin kulmakivi, mutta Side Show’ssa niitä on jo niin monta, että
se alkaa tuntua hyvin raskaalta. Täytyy myöntää, että itse aloin hieman
tympääntyä samaa kaavaa noudattaviin balladeihin toisen näytöksen aikana. Koska
yksikään näistä kappaleista ei ole toistaan heikompi, on kuitenkin helppo
ymmärtää, miksi niitä ei ole haluttu uusintaversiossa karsia. Täytyy myös
myöntää, että kuuntelen juuri näitä balladeja levytykseltä, vaikka ne
teatterissa niin turruttivat. Katsomossa viihdyttäneet pikkusievät
vaudeville-esitykset taas eivät kiinnosta enää teatterin ulkopuolella. Jos ei
saa samankaltaista balladiyliannostusta esimerkiksi Les Miseráblesin tai The
Phantom of the Operan aikana, oletettavasti selviytyisi Side Show’stakin
ongelmitta.
On vaikea sanoa, mitä oikeastaan olen mieltä Side Show’sta
kokonaisuutena. Joistain osista pidin kovasti (ellen suorastaan jopa rakastanut),
kuten eräistä kappaleista ja puvustuksesta, mutta sitten taas heikommat osuudet
vesittivät kokonaiskuvaa. Lopullinen mielipiteeni on kuitenkin ehdottomasti
positiivinen. Side Show’n tarina on uniikki ja musiikki kaunista. Musikaalia
mainostetaan erästä kappaletta mukaillen sanoilla ”It will never leave you” ja
siihen väitteeseen voin yhtyä. Vaikka Side Show ei jää kirjoihini yhtenä
suurimmista suosikeistani, Daisyn ja Violetin tarina jää kummittelemaan ketä
hyvänsä. Haastan sinut olemaan googlaamatta ”The Hilton twins” nyt heti ellet
ole jo sitä tehnyt tätä postausta lukiessasi.
//Lisäys: Side Show'n tie Broawayllä jäi tälläkin kertaa lyhyeksi ja viimeinen esitys koittaa 4.1.2015. Olen erittäin iloinen, etten missannut tätä musikaalia.
Lähde: Welcome to the Circus By Harry Haun (Playbill)
//Lisäys: Side Show'n tie Broawayllä jäi tälläkin kertaa lyhyeksi ja viimeinen esitys koittaa 4.1.2015. Olen erittäin iloinen, etten missannut tätä musikaalia.
Lähde: Welcome to the Circus By Harry Haun (Playbill)
Onpa kiehtovan oloinen musikaali ja siskokset sen takana! Jenkki-Netflixistä löytyy muuten Daisysta ja Violetista kertova dokumentti "Bound by flesh". Suosittelen! :)
VastaaPoistaJoo tuo dokumentti tulikin jo omassa tiedonjanossa katsastettua. Totuus oli vielä tarua ihmeellisempää! :)
Poista