Minut ensimmäistä kertaa Åbo Svenska Teateriin houkutteli
The Last 5 Years –musikaali. Tämä Jason Robert Brownin mestariteos on yksi
suosikkisävellyksiäni ja olenkin jo aikaisemmin kirjoittanut rakkaudestani
siitä tehtyyn levytykseen. Odotin jännityksellä miten tämä musikaali olisi
Turussa toteutettu ja en joutunut pettymään.
The Last 5 Years kertoo Jamien ja Cathyn viisi vuotta
kestäneen suhteen tarinan. Jamie ja Cathy ovat ainoat musikaalissa esiintyvät
hahmot ja tarinan rakenteesta tekee erikoisen se, että se kerrotaan kahdesta
eri suunnasta. Cathyn kerronta alkaa suhteen epäonnistuneesta lopusta ja Jamien
lupaavasta alusta. Nämä kaksi tarinaa kohtaavat keskivaiheilla parin mennessä
naimisiin. Tämä eri tahdissa kulkeva kerronta antaa tilaisuuden tarkkailla
mielenkiintoisella tavalla, mikä oikein johtaakaan siihen, että rakkaus päättyy
ja onko se lopulta erityisesti kummankaan osapuolen syy.
Åbo Svenska Teaterissa tarina on asetettu avioeron
oikeuskäsittelyn yhteyteen. Laulut toimivat ”todistajanlausuntoina”, joiden
tarkoitus ja viitattava ajankohta lukevat oikeussalin seinällä kohtauksen
alussa. Tarinan asettaminen tähän oikeuskäsittelykontekstiin on mielestäni
erittäin mielenkiintoinen valinta. Todistajanlausuntojen jaottelu tekee
kahdessa eri ajassa kulkevan juonen seuraamisesta selkeämpää, mikä tekee
tarinasta varmasti monelle helpommin lähestyttävän. Toisaalta tämä selkeä
osittaminen saa tarinan vaikuttamaan pirstaleisemmalta. Jamien ja Cathyn
välille saadaan lisää vuorovaikutusta sillä hahmot reagoivat toisiinsa hieman
todistajanlausuntojen välissä. Välillä hahmoista myös näkee, että he kokevat
toisen todistuksen epämukavaksi tai että he eivät haluaisi ottaa jotain asiaa
esille. Musikaalin vähäiset rekvisiitat koostuvat oikeussalin
arkistolaatikoista löytyvistä ”todistusaineistoista”, kuten hunnusta tai
käsikirjoituksesta, jotka jäävät käsittelyn jälkeen hujan hajan salin lattialle
muistoina kadonneesta rakkaudesta. Oikeuskäsittelyasetelma tekee tarinasta tavallaan
vähemmän surullisen. Katsoja näkee, että elämä jatkuu kaikesta menneestä
huolimatta ja lopussa Jamie ja Cathy eroavat jokseenkin sovussa. Oli
positiivista, että esitykseen ei ollut pakolla ängetty väliaikaa, koska se
ikävästi katkaisee tarinan kulun. Hienoa, että teatterin halu myydä pullaa katsojille ei mene itse
esityksen edelle.
The Last 5 Years tarvitsee vahvat näyttelijät hahmojen
taakse. Anna-Maria Hallgarn ja Alexander Lycke ovat molemmat ilmeikkäitä
näyttelijöitä ja loistavia laulajia. On aina erittäin kiusallista, jos
katsojana joutuu pelkäämään näyttelijän puolesta vaikeissa lauluosuuksissa, ja
tässä esityksessä sellainen ei tullut edes mieleen. Lycken Jamie on tavallaan
hyvin uuvuttava hahmo. Hän on jatkuvassa poltteessa ja vaatii yhtä paljon
energiaa kuin itse suoltaa maailmalle. Hän vie paljon tilaa myös fyysisesti mm.
heiluttelemalla käsiään ja istumalla leveästi haarat auki. Hallgarnin Cathy on
paikoitellen varautunut ja vaikuttaa pakottavan hymyä useammin kuin hymyilevän
aidosti. Tarinasta käy selkeästi ilmi, että pari rakastaa toisiaan, mutta katsojassa
herää kysymys miksi. Tämä tulee selkeämmäksi vasta lopussa Cathyn tarinan
päästessä kohti alkupistettä, kun hänkin pursuaa samaa elämäniloa ja energiaa
kuin Jamie, minkä epäonnistumiset työelämässä ja sitä seurannut alakuloisuus
ovat häneltä myöhemmin riistäneet. Tarinasta näkee siis selkeästi kuinka paljon
ihminen voi muuttua viidessä vuodessa.
Kuten jo aikaisemmin mainitsin, The Last 5 Years –musikaalin
musiikilla on suuri paikka sydämessäni. Tapa, jolla melodiat peilaavat toisiaan
eri vaiheissa suhdetta ja kuinka alussa toisen hurmaavuutta kuvanneet sanat
muuttuvat moitteiksi suhteen loppupuolella on sydäntäsärkevä. The Last 5 Years
yhdistelee useita eri musiikkityylejä, mutta kokonaisuus on silti hyvin
yhtenäinen. Kappaleet ovat hyvin tarttuvia ja tätäkin kirjottaessani olen
itsekseni ölissyt useita niistä. Olin aikaisemmin nähnyt suomenkielisen version
TTT-Klubilla vuonna 2011 ja mielestäni suomen kieli ei toiminut mitenkään
ideaalilla tavalla tässä teoksessa. Ruotsiksi homma toimi mielestäni paremmin,
tosin Shicksa Goddess (Min gudinna) ei taida svengata samalla tavalla millään
muulla kielellä kuin englanniksi. Vaikka ruotsinkielentaidossani on puutteita,
koin ymmärtäneeni lähes kaiken. Teeskennellään nyt, että se johtuu oivasta
kielitaidostani eikä siitä, että osaan tarinan ulkoa. Toki teatterissa oli myös
tekstitykset molemmilla kotimaisilla kielillä, mikä on ehdottoman hyvä asia.
Lisähuomautuksena täytyy kehua kattavasti tehtyä
käsiohjelmaa. Välillä tuntuu, että käsiohjelmissa on vain tekijöiden nimet, muutama kuva ja mahdollisesti jokin Wikipedia-artikkelin perusteella tehty tiivistelmä
jostain näytelmässä käsitellystä asiasta. Nyt oli oikeasti luettavaa tuotannon
valmistumisesta ja tekijöiden ajatuksista. Näin kieli-ihmisenä minusta erityisen
mielenkiintoinen oli kääntäjien haastattelu. Låtlistasta oli tosin jäänyt yksi
kappale puuttumaan, mutta kuka nyt tällaisiin asioihin kiinnittää huomiota
(minä).
Haluaisin kovasti usuttaa kaikkia katsomaan The Last 5 Years
–musikaalia Åbo Svenska Teateriin, mutta valitettavasti näkemäni esitys oli
myös viimeinen sellainen. Seuranani ollut veljeni ilmaisi halunsa nähdä esitys
uudelleen, mutta joutui pettymään tästä tiedosta. En voi muuta sanoa kuin että
The Last 5 Years Åbo Svenska Teaterissa oli erinomainen. Jos ette päässeet
siitä nauttimaan, suosittelen aina alkuperäisversion levytyksen kuuntelemista.
Musikaalista on tehty myös elokuva, jonka pitäisi rantautua teattereihin
keväällä. Tästä tarinasta en saa tarpeekseni.
Kiitos, minulle jäi epäselväksi miksi Cathy ja Jamie ylipäätään ovat päätyneet yhteen, mutten jotenkin hoksannut tuon Cathyn muuttumisen liittyneen asiaan. En erityisemmin välitä tämäntapaisista ihmissuhdemusikaaleista eikä musiikkikaan vedonnut makuuni, mutta esityksen näkemistä en kadu tippaakaan. Hallgarn, Lycke ja orkesteri hoitivat homman kotiin. ÅST:lla tuntuu muutenkin olevan hyvä ote musikaaleihin, mutta jatkossa ne voivat jäädä vähäisemmiksi, kun työehtosopimukset tms. kieltävät halpapalkkaisen harjoittelijaensemblen tuomisen Ruotsista. Toivottavasti lavalla silti nähdään edes tällaisia pienimuotoisempia musikaaleja.
VastaaPoista