Siirry pääsisältöön

The Last 5 Years

Minut ensimmäistä kertaa Åbo Svenska Teateriin houkutteli The Last 5 Years –musikaali. Tämä Jason Robert Brownin mestariteos on yksi suosikkisävellyksiäni ja olenkin jo aikaisemmin kirjoittanut rakkaudestani siitä tehtyyn levytykseen. Odotin jännityksellä miten tämä musikaali olisi Turussa toteutettu ja en joutunut pettymään.

The Last 5 Years kertoo Jamien ja Cathyn viisi vuotta kestäneen suhteen tarinan. Jamie ja Cathy ovat ainoat musikaalissa esiintyvät hahmot ja tarinan rakenteesta tekee erikoisen se, että se kerrotaan kahdesta eri suunnasta. Cathyn kerronta alkaa suhteen epäonnistuneesta lopusta ja Jamien lupaavasta alusta. Nämä kaksi tarinaa kohtaavat keskivaiheilla parin mennessä naimisiin. Tämä eri tahdissa kulkeva kerronta antaa tilaisuuden tarkkailla mielenkiintoisella tavalla, mikä oikein johtaakaan siihen, että rakkaus päättyy ja onko se lopulta erityisesti kummankaan osapuolen syy.

Åbo Svenska Teaterissa tarina on asetettu avioeron oikeuskäsittelyn yhteyteen. Laulut toimivat ”todistajanlausuntoina”, joiden tarkoitus ja viitattava ajankohta lukevat oikeussalin seinällä kohtauksen alussa. Tarinan asettaminen tähän oikeuskäsittelykontekstiin on mielestäni erittäin mielenkiintoinen valinta. Todistajanlausuntojen jaottelu tekee kahdessa eri ajassa kulkevan juonen seuraamisesta selkeämpää, mikä tekee tarinasta varmasti monelle helpommin lähestyttävän. Toisaalta tämä selkeä osittaminen saa tarinan vaikuttamaan pirstaleisemmalta. Jamien ja Cathyn välille saadaan lisää vuorovaikutusta sillä hahmot reagoivat toisiinsa hieman todistajanlausuntojen välissä. Välillä hahmoista myös näkee, että he kokevat toisen todistuksen epämukavaksi tai että he eivät haluaisi ottaa jotain asiaa esille. Musikaalin vähäiset rekvisiitat koostuvat oikeussalin arkistolaatikoista löytyvistä ”todistusaineistoista”, kuten hunnusta tai käsikirjoituksesta, jotka jäävät käsittelyn jälkeen hujan hajan salin lattialle muistoina kadonneesta rakkaudesta. Oikeuskäsittelyasetelma tekee tarinasta tavallaan vähemmän surullisen. Katsoja näkee, että elämä jatkuu kaikesta menneestä huolimatta ja lopussa Jamie ja Cathy eroavat jokseenkin sovussa. Oli positiivista, että esitykseen ei ollut pakolla ängetty väliaikaa, koska se ikävästi katkaisee tarinan kulun. Hienoa, että teatterin halu myydä pullaa katsojille ei mene itse esityksen edelle.

The Last 5 Years tarvitsee vahvat näyttelijät hahmojen taakse. Anna-Maria Hallgarn ja Alexander Lycke ovat molemmat ilmeikkäitä näyttelijöitä ja loistavia laulajia. On aina erittäin kiusallista, jos katsojana joutuu pelkäämään näyttelijän puolesta vaikeissa lauluosuuksissa, ja tässä esityksessä sellainen ei tullut edes mieleen. Lycken Jamie on tavallaan hyvin uuvuttava hahmo. Hän on jatkuvassa poltteessa ja vaatii yhtä paljon energiaa kuin itse suoltaa maailmalle. Hän vie paljon tilaa myös fyysisesti mm. heiluttelemalla käsiään ja istumalla leveästi haarat auki. Hallgarnin Cathy on paikoitellen varautunut ja vaikuttaa pakottavan hymyä useammin kuin hymyilevän aidosti. Tarinasta käy selkeästi ilmi, että pari rakastaa toisiaan, mutta katsojassa herää kysymys miksi. Tämä tulee selkeämmäksi vasta lopussa Cathyn tarinan päästessä kohti alkupistettä, kun hänkin pursuaa samaa elämäniloa ja energiaa kuin Jamie, minkä epäonnistumiset työelämässä ja sitä seurannut alakuloisuus ovat häneltä myöhemmin riistäneet. Tarinasta näkee siis selkeästi kuinka paljon ihminen voi muuttua viidessä vuodessa.

Kuten jo aikaisemmin mainitsin, The Last 5 Years –musikaalin musiikilla on suuri paikka sydämessäni. Tapa, jolla melodiat peilaavat toisiaan eri vaiheissa suhdetta ja kuinka alussa toisen hurmaavuutta kuvanneet sanat muuttuvat moitteiksi suhteen loppupuolella on sydäntäsärkevä. The Last 5 Years yhdistelee useita eri musiikkityylejä, mutta kokonaisuus on silti hyvin yhtenäinen. Kappaleet ovat hyvin tarttuvia ja tätäkin kirjottaessani olen itsekseni ölissyt useita niistä. Olin aikaisemmin nähnyt suomenkielisen version TTT-Klubilla vuonna 2011 ja mielestäni suomen kieli ei toiminut mitenkään ideaalilla tavalla tässä teoksessa. Ruotsiksi homma toimi mielestäni paremmin, tosin Shicksa Goddess (Min gudinna) ei taida svengata samalla tavalla millään muulla kielellä kuin englanniksi. Vaikka ruotsinkielentaidossani on puutteita, koin ymmärtäneeni lähes kaiken. Teeskennellään nyt, että se johtuu oivasta kielitaidostani eikä siitä, että osaan tarinan ulkoa. Toki teatterissa oli myös tekstitykset molemmilla kotimaisilla kielillä, mikä on ehdottoman hyvä asia.

Lisähuomautuksena täytyy kehua kattavasti tehtyä käsiohjelmaa. Välillä tuntuu, että käsiohjelmissa on vain tekijöiden nimet, muutama kuva ja mahdollisesti jokin Wikipedia-artikkelin perusteella tehty tiivistelmä jostain näytelmässä käsitellystä asiasta. Nyt oli oikeasti luettavaa tuotannon valmistumisesta ja tekijöiden ajatuksista. Näin kieli-ihmisenä minusta erityisen mielenkiintoinen oli kääntäjien haastattelu. Låtlistasta oli tosin jäänyt yksi kappale puuttumaan, mutta kuka nyt tällaisiin asioihin kiinnittää huomiota (minä).


Haluaisin kovasti usuttaa kaikkia katsomaan The Last 5 Years –musikaalia Åbo Svenska Teateriin, mutta valitettavasti näkemäni esitys oli myös viimeinen sellainen. Seuranani ollut veljeni ilmaisi halunsa nähdä esitys uudelleen, mutta joutui pettymään tästä tiedosta. En voi muuta sanoa kuin että The Last 5 Years Åbo Svenska Teaterissa oli erinomainen. Jos ette päässeet siitä nauttimaan, suosittelen aina alkuperäisversion levytyksen kuuntelemista. Musikaalista on tehty myös elokuva, jonka pitäisi rantautua teattereihin keväällä. Tästä tarinasta en saa tarpeekseni.


Kommentit

  1. Kiitos, minulle jäi epäselväksi miksi Cathy ja Jamie ylipäätään ovat päätyneet yhteen, mutten jotenkin hoksannut tuon Cathyn muuttumisen liittyneen asiaan. En erityisemmin välitä tämäntapaisista ihmissuhdemusikaaleista eikä musiikkikaan vedonnut makuuni, mutta esityksen näkemistä en kadu tippaakaan. Hallgarn, Lycke ja orkesteri hoitivat homman kotiin. ÅST:lla tuntuu muutenkin olevan hyvä ote musikaaleihin, mutta jatkossa ne voivat jäädä vähäisemmiksi, kun työehtosopimukset tms. kieltävät halpapalkkaisen harjoittelijaensemblen tuomisen Ruotsista. Toivottavasti lavalla silti nähdään edes tällaisia pienimuotoisempia musikaaleja.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Elli Immo

Kemin kaupunginteatteri oli jo nuoresta alkaen lempipaikkani kaupungissa. Siksi sen koettelemukset ovat olleet hyvin kivuliasta seurattavaa viimeisinä vuosina. Kaupunginteatterin tuhkista nousee kuitenkin Kemin teatteri ja en voisi olla asiasta iloisempi. Ensimmäinen vierailuni kunnian sai murhatutkinnasta kertova uusi näytelmä Elli Immo. Elli Immo -näytelmä kertoo nimensä mukaisesti vuonna 1955 Kemissä murhatusta 20-vuotiaasta Elli Immosta, jonka murhaa rikoskirjailijat Elina Backman ja Heidi Holmavuo alkavat tarkastella uudelleen. Tutkinnassa paljastuu paljon laiminlyötyjä vihjeitä ja näyttää selkeältä, että asiaa on tarkoituksella peitelty. Mikä on ollut poliisin motivaatio pitää asia auki? Miksi moni aikalainen ei ole luottanut poliisiin? Kuva: Nina Susi / Kemin teatteri Näytelmä perustuu tositapahtumiin ja oikea tutkimusprosessi avasi Elli Immon murhatutkinnan uudelleen. Heidi Holmavuo on kirjoittanut myös tämän näytelmän käsikirjoituksen. Ennakkoon mietin, voiko kirjan ki...

RENT

Rent - mitä voisinkaan siitä sanoa? Se on suuri rakkauteni. En usko, että olisin kuka olen tänä päivänä ilman Rentiä. Siksi meinasin tukehtua purkkaani, kun kuulin, että TYK Alumniteatteri olisi tuomassa tämän suuren rakkauteni kotikaupunkiini Tampereelle. Kuinka siunattu voikaan yksi ihminen olla - Rent siellä missä minäkin. Minun on siis turha esittääkään, että tämä kirjoitus olisi millään tavalla objektiivinen. Olen päättänyt antaa faniuteni näkyä vapaasti. Yksi kappale tässä postauksessa on täynnä spoilereita niin musikaalista kuin kyseisestä produktiosta. Se on selkeästi merkitty, mutta ei mitenkään piilotettu, joten varo, jos et halua spoilereita. Aikaisemmin olen nähnyt produktion Rentistä Aleksanterin teatterissa vuonna 2012, mutta olen ensisijaisesti cast recordingin suurkuluttaja. Nauhoitusta Broadway-produktion viimeisestä esityksestä joudun säästelemään, koska se saa minut niin suureen tunnemyrskyyn. Olen avoin kaikille produktioille, koska ne ovat kaikki siunauksi...

Wicked-elokuva osa 1

Minä en koskaan uskonut Wicked-elokuvan oikeasti tulevan. Kirjoitan tätä aloituskappaletta ennen elokuvan näkemistä enkä edelleenkään ole täysin vakuuttunut, että se on olemassa. Mikä lie tekoälyskämmi sekin tulee olemaan. Tämä johtuu siitä, että olen ollut Wicked-fani vuodesta 2006 ja tätä elokuvaa on huhuttu ja jopa lupailtu monen monta kertaa vuosien varrella. Jopa niin kauan sitten, että Broadwayn alkuperäiset Elphaba ja Glinda Idina Menzel ja Kristin Chenoweth olivat yhä potentitaalisia vaihtoehtoja päärooleihin (fanien fantasioissa, todellisuudessa he olisivat varmaan olleet liian vanhoja jo silloin). Mutta tänään minun pitäisi vihdoin istua elokuvateatterin penkkiin ja saada nähdä se Wicked-elokuva, josta 14-vuotias minä pystyi vain unelmoimaan. Olen suunnitellut tänne blogiini kirjoitusta elämästäni Wicked-fanityttönä useamman kerran. Ensimmäisen kerran blogin 1-vuotisjuhlan kunniaksi kokonaista 10 vuotta sitten. En ole kuitenkaan koskaan saanut aikaiseksi kirjoittaa sitä. Rii...