Olen tämän kevään vaihdossa Tallinnassa, mutta se ei
tietystikään estä minua käymästä teatterissa. Ilokseni huomasin, että myös
täällä pyörii versiointi Evita-musikaalista, koska olin lusmuillut jo hyvän
aikaa Tampereen Työväen Teatterin produktiosta bloggaamisessa ja nyt sain sille
hyvän tekosyyn kirjoittamalla molemmista produktioista samaan aikaan. Kyllä
laiskuus kannattaa.
Kuullessani, että Evita on Tampereen työväen teatterin
kauden suurmusikaali, olin heti innoissani. Tämä klassikkomusikaali oli jäänyt
minulle vielä muutamaa yksittäistä laulua lukuun ottamatta täysin
tuntemattomaksi ja tiesin, että TTT:n suurella näyttämöllä saadaan aikaan
todella näyttäviä produktioita. Ilokseni voin kertoa, että odotukseni
täyttyivät. TTT:n vakuuttavan esityksen jälkeen halusin ehdottomasti nähdä myös
Vanemuine-teatterin jo pitkään pyörineen produktion eikä sekään jättänyt
kylmäksi.
Evita on nimenä varmasti monelle tuttu. Mielikuva vaaleasta
maan äidistä on iskostunut monen mieleen - eikä vähiten tämän Andrew Lloyd Webberin
ja Tim Ricen elämänkertamusikaalin ansiosta. Tarina alkaa Evitan spektaakkelimaisista
hautajaisista kansan teatraalista surua pilkaten. Tarinan kertojana toimii
kriittisesti Evitaan suhtautuva Che-hahmo. Eva Perónin tarina on melko
perinteinen ryysyistä rikkauksiin -tarina. Hän nousee köyhistä oloista
Argentiinan maaseudulta maan vaikutusvaltaisimmaksi naiseksi. Hän edustaa
naista, joka on itse luonut onnensa. Ikävä kyllä perinteisessä yhteydessä se
tarkoittaa etenemistä reittä pitkin. Evita nousee himoitsemiinsa piireihin,
mutta ei koskaan saavuta yläluokan kunnioitusta. Hänkään kunnioita yläluokkaa
lapsuutensa traumojen vuoksi vaan tahtoo kiusallaan osoittaa heille kiipeävänsä vielä heitäkin korkeammalle yhteiskunnassa. Vahvalla karismallaan hän auttaa miestään valloittamaan kansan
köyhät massat, ”paidattomat”, puolelleen. Evitasta tulee köyhän kansan lemmikki,
joka vetoaa omiin nöyriin lähtökohtiinsa ylellisissä asuissa ja koruissa
esiintyen.
Evita muuntaa itsensä presidentin puolisona maan äidiksi ja
on kansan silmissä madonna, mutta yläluokan silmissä edelleen huora. Evita ei
kuitenkaan tyydy olemaan vain koriste miehensä rinnalla vaan etsii virallista
asemaa monin keinoin. Hän lähtee Euroopan kiertueelle Argentiinan edustajana ja perustaa oman säätiönsä köyhien hyväksi. Rahaa jaellaan eteenpäin, mutta Che
on aina paikalla osoittamassa, että kaikki ei mene ihan ohjekirjan mukaan.
Elämänsä loppuvaiheessa Evita tavoittelee varapresidenttiehdokkuutta miehensä
rinnalla, mutta joutuu hyväksymään sen tosiasian, että kuolema kolkuttelee jo
ovella. Evitan elinvoiman ehtyessä häntä kohtaan ei voi olla tuntematta
myötätuntoa edes naljaileva Che. Tästä huolimatta yksikään hahmo ei oikeastaan
esiinny hyvässä valossa tässä musikaalissa. Evitan tarina tuo esille
ihmisluonnon kyynisyyden erityisesti poliittisessa maailmassa. Poliitikot näkevät
köyhissä ihmismassoissa tien omaan etenemiseensä ja hyväksikäyttävät kansan uskoa
parempaan tulevaisuuteen.
Evitan musiikki on hyvin soljuvaa ja tietyt melodiat
kulkevat mukana läpi musikaalin. Vaivattomasti kulkevien kappaleiden seasta
suuremmat musiikkinumerot erottuvat hienosti tehden vielä suuremman
vaikutuksen. Minua tosin viehättävät enemmän vähäeleisemmät kappaleet, kuten
Another Suitcase in Another Hall (Taas kamat kasaan) ja I’d Be Surprisingly Good for You (Yllättävän hyvä), joiden
melodiat jäävät viekkaasti päähän soimaan. Sateenkaarikiertue-biisin nimeä aion
tästä lähtien käyttää kuvaamaan iltoja, jolloin käyn vähintään kahdessa
homobaarissa. Evita on läpilaulettu musikaali, mistä itse yleisesti ottaen
pidän juurikin sen takia, että mitään siirtymää dialogista lauluun ei tarvitse
tehdä. Joitakin ihmisiä tällainen jatkuva laulaminen kuitenkin kuulemma
ärsyttää (varmaan kamalaa elämää sellainen) ja heille suosittelen
puhenäytelmiä (tai terapiaa). Evita kuulosti hyvältä niin suomeksi kuin viroksikin. Oletin,
että vironkielisellä versiolla olisi ollut etulyöntiasema, koska viron kieli on
luonteeltaan musikaalisempi, mutta mitään suurta tasoeroa en huomannut.
Mikään komedia Evita ei ole. Molemmista produktioista löytyi
yksi koominen piirre, jolle katsoja ei kuitenkaan uskaltanut nauraa suoraan
siltä varalta, että se olisikin tahaton. Katsomosta kuuluikin vain pientä
hermostunutta kikatusta molemmissa tapauksissa. Tampereella tämän
komedianhäivähdyksen tarjosivat jäyhät sotilaat ja Tallinnassa Magaldi, josta
oli tehty erittäin kulahtaneen iskelmätähden oloinen.
Sekä Tampereen että Tallinnan tuotannot Evitasta tarjoavat
Brodway-tason menoa tänne pohjolaan kauas New Yorkin valoista. TTT:n suuri näyttämö
tarjoaa oivat puitteet loisteliaalle produktiolle. Aioin sanoa, että TTT:n
Evitassa oli lavalla ehkä suurin näkemäni ensemble, mutta sitten Tallinnassa
oltiin menty vieläkin pidemmälle. TTT:llä oli hyvin tilaa isolle ensemblelle,
mutta Tallinnassa lava näytti paikoitellen turhan täyteen ahdetulta.
Lavastuksessa käytettiin rohkeammin värejä Tampereella ja mukana oli myös muita
showelementtejä, kuten konfettia, jota sain eturivissä istuneena kaivella ulos
kaula-aukostani vielä tunteja myöhemmin. Tallinnassa hillitymmät värit olivat
mukana myös puvustuksessa lukuun ottamatta Evitan hahmoa, mikä sai hänet usein
erottumaan entistä kirkkaammin joukosta. Tämä korosti entisestään hänen erityisasemaansa kansan
silmissä. Yleisesti ottaen puvustus oli hyvin paljon mieleeni molemmissa
versioissa. Erityisesti Evitan kaunis juhlaleninki teki suuren vaikutuksen
Tampereella. Hillitympi lähestymistapa oli Tallinnassa otettu myös poliittisten
kokousten kuvauksissa, joissa nyrkit eivät heiluneet yhtä innokkaasti kuin
Tampereella. Henkilökohtaisesti kaipasin hieman tuota lisäintohimoa niihin
kohtauksiin. Seksuaalisessa mielessä Tampereella oltiin menty myös pidemmälle
ja useampi kohtaus tapahtui sängyn ympärillä. Esimerkiksi Perónin
rakastajattaresta jäi Tallinnassa ihan erilainen kuva, kun Evita ajaa hänet
täysissä, siveissä pukeissa ovesta ulos kun taas Tampereella hänet potkitaan
kirjaimellisesti ulos sängystä alusasussaan.
Merkittävä ero Tampereen ja Tallinnan versioissa löytyi Chen
hahmosta. Tampereella Che on anonyymi hahmo, joka tuo vahvan kontrastin Evitan
henkilökultille. Tallinnassa Che on mallattu Che Guevaraksi. Che Guevaran
kuolemanjälkeinen henkilökultti on myös vahva, joten sen yhdistäminen Evitan
vastaavaan on mielenkiintoinen yhdistelmä. Itse kuitenkin pidän anonyymia Chetä
parempana ratkaisuna, koska se, että hahmo olisi juuri Che Guevara ei
oikeastaan tuo mitään erityistä lisää tarinaan. Tallinnan Che oli myös
selkeästi paljon vihamielisempi kritiikissään Evitaa kohtaan, kun taas Tampereen
Che oli enemmän vitsikkäästi naljaileva. Koska Che on jatkuvasti lavalla
kommentoimassa tapahtumia tämä erilainen suhtautuminen tuo merkittävän sävyeron
tarinankerrontaan. Chen jatkuvan läsnäolon vuoksi häntä alkaa pitää Evitan pääsisäisenä
epävarmuutena ja kriitikkona, mitä vahvistaa se, että muut hahmot kuin Evita
eivät ota häneen kontaktia. Tallinnassa tosin Juan Perón käy pariin otteeseen jopa käsiksi Che'n, mikä osaltaan rikkoo tätä hienoa illuusiota.
Näyttelijät olivat molemmissa produktioissa erinomaiset.
Laura Alajääsken Evita oli vahva, vilpitön, viekas ja viekoitteleva. Hänen
kaunis äänensä kantoi vaativan teoksen alusta loppuun. Keväällä roolissa
nähdään Maija Rissanen, jonka myös luotan olevan erinomainen. Evelin Võigemast
oli myös hieno Evita. Pientä flunssanpoikasta taisi tosin olla ilmassa sillä
paikoitellen hänen äänensä kuulosti hieman pakotetulta. Pikkiriikkisen
rakenteensa vuoksi Võigemast oli erityisen vakuuttava 15-vuotiaana Evitana
musikaalin alussa. Näissä kahdessa tulkinnassa samasta hahmosta oli se ero,
että Tampereen versiossa Evitasta saa kuvan itsenäisempänä naisena ennen kuin
hän kohtaa tulevan miehensä Juan Perónin. Tämä vaikutelmaero johtuu erityisesti
juhlakohtauksesta, jossa tulevat rakastavaiset tapaavat. Tampereella Evita
esiintyy iltapuvussa oletettavasti omilla meriiteillään juhlaan kutsun saaneena,
kun taas Tallinnassa Evita on paikalla tekemässä haastatteluja radioon yllään
vaatimaton arkileninki. Näin sitä huomaa kuinka pienet ratkaisut vaikuttavat
huomattavasti katsojan tulkintaan tilanteesta. Olen nähnyt Juha-Matti Koskelan
nyt jo useassa eri näytelmässä ja hänen tulkintansa Chestä oli tähänastinen
suosikkini. Hän toi hahmoon sopivasti särmää ja vitsikkyyttä. Täytyy näin
sivuhuomautuksena myöntää, että alun perin minulla oli hyvin vaikea suhtautua
Koskelaan puolueettomasti, koska hän muistuttaa ulkoisesti paljon erästä
inhoamaani henkilöä, mutta onneksi olen päässyt tästä höpsötyksestä yli.
Tallinnassa Chen roolissa oli Priit Võigemast (naimisissa Evitaa esittäneen
Evelinin kanssa, ihan vain tiedoksenne), jolla oli valitettavasti ääniongelmia
läpi esityksen. Ensin pohdin oliko hänen äänensä karhea saundi jokin tehokeino,
mutta pian tajusin, että ei se paikoittainen raakkuminen voinut olla
tahallista. Tampereen produktiosta täytyy vielä mainita Lari Halme ja Emmi
Kaislakari Magaldina ja rakastajattarena, joilla on molemmilla lyhyt hetkensä
loistaa, joihin he molemmat tarttuivat mahtavasti.
Lopuksi haluan vielä kertoa millaista oli käydä Virossa
teatterissa Suomeen verrattuna. Vaikka minulla oli ylläni siisti kauluspusero,
tunsin itseni hyvin alipukeutuneeksi sillä suuri osa yleisöstä oli paikalla
ihan ykköset yllä. Suurissa Nordea Kontserdimajassa esitettävissä produktioissa
on usein tekstitykset suomeksi ja englanniksi. Jos tekstityksiä haluaa seurata,
suosittelen valitsemaan istumapaikan hieman taaempaa sillä tekstitykset ovat
lavan yläpuolella ja liian läheltä jatkuvasti ylöspäin kuikuileminen on
raskasta niskalle. Myös käsiohjelmasta löytyi kaikki tieto englanniksi (ammattikääntäjää tosin ei selkeästi ollut käytetty). Väliaika kesti kokonaiset puoli
tuntia, mikä oli vähän turhan kauan, jos minulta kysytään.
Suosittelen lämpimästi suuntaamaan Tampereen Työväen
Teatterille katsomaan Evitaa vielä kun ehtii. Voin luvata laadukkaan ja
viihdyttävän teatterikokemuksen. Itse nautin täydellä sydämellä ja unohdin
kaikki arkihuoleni (ja niitä oli paljon!). Evita-musikaalia voin myös yleisesti ottaen suositella,
joten jos produktio tulee vastaan, osta lippu, hyvä ihminen.
Oho, vai Tallinnassa Che on Guevara! Turussa saman ohjaajan tuotannossa näin ei muistaakseni vielä ollut, joten jännä kuulla, että Tallinnassa hahmo onkin tulkittu noin.
VastaaPoistaItsekin pidän enemmän jokamies-Chestä. Tosin Kööpenhaminassa näin pari vuotta sitten hienon ratkaisun, jossa Che muuttui/paljastettiin Guevaraksi vasta viimeisessä kohtauksessa. Olen sittemmin oppinut, että alkuperäisessä käsikirjoituksessa asia oli juuri niin, mutta kyllä siinä leuka vähän tietämättömältä katsojalta loksahti!
En ehkä olisi tajunnut katsoa Chetä Guevarana, jos asiaa ei olisi käsiohjelmassa spoilattu. :D Tuollainen yllättävä paljastus olisi ollut erittäin mielenkiintoinen ratkaisu. Tuollainen jännitysmomentti voisi olla oikein kiva lisä Evitaan, kun päähenkilön kohtalon kuitenkin tietää jo heti ensimmäisestä kohtauksesta.
PoistaKiitos tästä, kiinnostaa tuo Viron proggis kun en siitä mitään ole tiennyt. Aika erikoinen tuo ratkaisu tehdä Evasta toimittaja gaalassa, koska en kuvittelisi Perónin olevan ihan niin lööv-at-1st-sight että iskisi silmänsä vaivaiseen toimittajaan ja kantaisi sellaisen sänkyynsä. Löytyisihän tuollaisesta juhlasta varmaan arvokkaampaakin seuraa. Pidin Tampereella nimenomaan siitä, että Eva (varsinkin Alajääski) oli niin laskelmoiva ja teki siirtonsa strategisesti kuin shakkilaudalla, koska sellaisena olen hahmon yleensä mielessäni nähnyt.
VastaaPoistaJoitakin ihmisiä tällainen jatkuva laulaminen kuitenkin kuulemma ärsyttää (varmaan kamalaa elämää sellainen) ja heille suosittelen puhenäytelmiä (tai terapiaa).
Niin totta. Outoja hiippareita ovat. O_o
Todellakin tuo Evan toimittajan asema toi heti suhteeseen tietyn hierarkian, jossa Perón oli ylempänä, mikä oli vähän outoa sillä teoksen tapahtumissa kuitenkin Eva on se johtava voima. Olisi mielenkiintoista tietää, miksi tuohon ratkaisuun on päädytty.
Poista