Minä tykkään dissata The Phantom of the Operaa. Myönnän sen
avoimesti. Olen antanut sille useita mahdollisuuksia muuttaa mieleni, mutta
aina olen päätynyt naljailuun. Musikaalissa on useita hienoja kappaleita, mutta
silmienpyörittely on tähän mennessä vienyt aina voiton. Tilaisuuksia mieleni
muuttamiselle on ollut paljon: olen nähnyt musikaalin Lontoossa kahdesti ja
tapittanut läpi sekä elokuvaversion että 25-vuotisjuhlakonsertin. Joka kerta
toivoin, että ehkä nyt se vihdoin olisi maagisesti muuttunut loistavaksi, mutta
ei. Mikään niistä ei vakuuttanut. Kaikesta tästä huolimatta minulla on
luonnollisesti lippu varattuna Kansallisoopperan produktioon ja huomattuani,
että täällä Tallinnassakin pyörii non-replica versio, oli pakko varata sinnekin
lippu. Suureksi järkytyksekseni poistuin teatterista tyytyväisenä.
Käsittelen tässä blogikirjoituksessa yksityiskohtia sekä The
Phantom of the Operan laajalti levinneestä alkuperäisversiosta että Vanemuine
teatterin Ooperifantoom-tuotannosta. Jos spoilerit haittaavat, älä lue.
Huomautettakon myös, että käytän englanninkielistä nimeä The Phantom of the
Opera viittaamaan alkuperäisproduktioon tai musikaaliin yleensä ja
vironkielistä nimeä Ooperifantoom viittaamaan Vanemuine-teatterin produktioon.
Haluamme myös pyytää teitä sulkemaan matkapuhelimenne… eiku…
© Iir Hermeliin |
The Phantom of the Operan tarina on tuttu monelle: oopperan
kellarissa majaileva häiriintynyt epämuodostunut mies on pakkomielteisen
rakastunut nuoreen sopraanoon, joka kuitenkin vehtaa mieluummin täysjärkisen ja
komean varakreivin kanssa. En siis ryhdy tässä kirjoituksessa analysoimaan
sitä. Säästetään se lysti vaikkapa Kansallisoopperan version blogikirjoitukseen
(tai sitten olen laiska myös silloin, en vanno mitään). Alkuperäisproduktio on
vuosikymmenten aikana levinnyt laajalle, mutta non-replica –versioinneista
Vanemuine-teatterin on vasta kolmas. Jos minulta kysytään, on korkea aika antaa
muiden teatterintekijöiden tuoda uusia näkökulmia tähän teokseen.
Alkuperäisversio on jo turhan kasari – eikä hyvässä mielessä (enkä sano tätä
ainoastaan, siksi että tämänkaltaiset jutut ovat juurtuneet mieleeni ikuisiksi ajoiksi).
Suurin ongelma The Phantom of the Operassa on mielestäni
Christinen hahmo. Tämä tytönkuikelo juoksentelee ympäriinsä kuin pelokas peura
ajovaloissa ja piiloutuu miesten selän taakse joka käänteessä. Hänen vuokseen
silmäni pyörivät läpi esityksen kuin hyrrä ja hän saa minut haluamaan
ravistella hänestä irti jonkinlaista persoonallisuutta. Phantom ja Raoul
ohjaavat toimintaa kun taas Christine on vain neito pulassa. Ooperifantoomissa
Christinestä jää täysin erilainen tunnelma. Ensimmäisen näytöksen
loppuvaiheissa tajusin, että herranen aika – tuo nainenhan ei rasita minua,
saatan jopa pitää hänestä! Itseasiassa tajusin vasta ensimmäistä kertaa, että
koko musikaalin tapahtumathan pyörivät Christinen ympärillä. Kyllä, minulla
kesti näin kauan, koska The Phantom of the Operassa Christinestä on silti
jotenkin onnistuttu tekemään statisti. On vaikea sanoa, mikä juuri antaa
Christinelle Ooperifantoomissa enemmän omaa mieltä. Se lähtee pienistä
asioista. Vaikka Christine on pelottavissa tilanteissa, hän ei ole yhä vauhkona
pelosta vaan ilmaisee tunteita paljon monipuolisemmalla tavalla. Hän viettää
vähemmän aikaa piilotellen Raoulin selän takana. Hän ei keskity poseeraamaan
silmät selällään vaan käyttäytyy kuin ihminen. Mielestäni suurin hetki
Christinen hahmokehitykselle oli tanssiosuus Masqueraden aikana. Christine joutuu
pyörityksiin tanssijoiden keskelle ja yrittää taistella itsensä vapaaksi
uhkaavasta tilanteesta. Tämä ”painajaisbaletti” on hyvin vaikuttava lyhyt
hetki, joka yhdistelee balettia, voguingia ja modernia tanssia. Haluaisin
huomauttaa, että samassa kohdassa alkuperäisproduktiossa Christine yrittää
löytää tanssijoiden keskeltä takaisin Raoulin syliin turvaan. Tuo hetki
tavallaan vahvistaa kaiken, mitä aikaisemmin sanoin minua Christinessä
vaivanneen. Christinen korostunut rooli vie myös tarinasta turhaa huomiota
kaikenlaiselta ”true pairing” hömpältä. Katsoja on Christinen puolella eikä
kummankaan miehen.
© Iir Hermeliin |
Phantomin rooli ei kärsi Christinen saamasta lisähuomiosta.
Minun on ollut aina hieman vaikea suhtautua Phantomiin, koska hahmo on
murhanhimoinen ja omasta mielestäni pelottava. Tämä pelko tosin saattaa johtua
suurelta osin siitä, että näin ensimmäistä kertaa Phantomina Ramin Karimloon,
jolla on hyvin kantava ja vahva ääni, joka pureutui tärykalvoihini hyvin
karmivalla tavalla. Heräsin vielä kuukausia myöhemmin painajaisiin, joissa
kummitus jahtasi minua. Varmasti pitäisin saman herran tulkintaa Jean
Valjeanista myös pelottavana. Mutta palataan asiaan. Virossa Phantom oli
rauhallisempi, mutta silti tunteellinen. Liiallisesta teatraalisuudesta näiden
tunteiden ilmaisussa oli kuitenkin päästy. Phantomista jää coolimpi tunnelma
myös hänen asujensa kautta: perinteisempi pikkutakki on vaihdettu nahkaiseen
(kyllä, nahkatakki tekee ihmisetä coolimman, olen yläasteella). Erilainen
suhtautumistapa on otettu myös Phantomin kasvojen epämuodostumaan.
Ooperifantoomissa Phantomin todelliset kasvot paljastuvat jo Christinen
repiessä häneltä maskin irti ensimmäisen kerran. Kasvoista ei ole tehty yhtä
näyttäviä vaan ne muistuttavat palovammaa. Kasvoista on turha tehdä sen kummempaa
numeroa, kun ne kuitenkin riittävät karkottamaan tarinan ennakkoluuloiset
ihmiset. Mielenkiintoisin lisä Phantomin hahmoon olivat hänen luolassaan
seinälle heijastetut väläykset filminpätkistä, jotka kuvasivat sotaa ja
kurjuutta. Näiden klippien tarkoitus selkeytyy Christinen laulaessa myöhemmin:
”Yet in his eyes all the sadness of the world”. Phantomin kuvataan siis kantavan
harteillaan kaikkia maailman suruja, koska ei ole koskaan saanut kokea
rakkautta. Vähemmästäkin sitä tulee hulluksi.
Huumoria Ooperifantomiin toivat teatterin omistajat Firmin
ja André. Ilmeisesti heidät on aina tarkoitettu hieman koomisiksi hahmoiksi,
mutta vasta tällä kertaa nauroin ihan ääneen. Erityisesti Firmin on hauska
pikku mies, joka nappailee nitroja Phantomin aiheuttaessa huolia. Koska The
Phantom of the Opera on musikaalina aika raskas, tällaiset koomiset hetket
tuovat tarvittua kevennystä.
Kuten sanoin, The Phantom of the Opera osaa olla katsojalle
aika raskas kokemus. Erityisesti ensimmäisen näytöksen loppuosa tuntuu jatkuvan
ikuisesti. Aina aikaisemmin olen joutunut taistelemaan tosissani, etten
turhautuneena huuda ääneen ”Lopu jo!”, mutta tällä kertaa jaksoin hyvin loppuun
asti. Se johtui varmaan siitä, ettei Christine ärsyttänyt niin suuresti. Prima
Donna –laulu on perinteisesti ollut minulle täyttä tuskaa, mutta tällä kertaa
yritin vain kiinnostuneesti seurata tekstityksistä josko vihdoin ymmärtäisin,
mitä ihmettä siinä lauletaan. Ei sekään kuitenkaan auttanut vaan laulu on
minulle edelleen täysi sekametelisoppa. Vieressäni istunut mies kiemurteli
paikallaan ensimmäisen näytöksen viimeiset 20 minuuttia ja ymmärsin hänen
tuskansa. Toisen näytöksen aikana hän muuten lähti pois jo The Point of No
Returnin aikana. Ei tainnut olla tämä musikaali hänen makuunsa ja ymmärrän
täysin, vaikka Ooperifantoomista nautinkin.
Ooperifantoomissa on mukana näyttävää tanssiosaamista.
Balettia yhdistellään muihin tanssityyleihin useissa numeroissa ja miehet
tanssivat huomattavasti enemmän kuin alkuperäisproduktiossa. Erityisen hyvin
mieleen jäi kuinka Hannibal-harjoituksissa miestanssijat esittivät hevosia
tanssin keinoin. Toinen vaikuttava numero oli jo aikaisemmin mainitsemani
tanssiosuus Masqueradessa. Olin hyvin tyytyväinen, että vahvoille tanssijoille
on annettu hyviä hetkiä loistaa.
Puvustus Ooperifantoomissa noudattaa monin osin samaa linjaa
kuin alkuperäisteoksessa, mutta päivitetyillä vivahteilla. Mainitsin jo
aikaisemmin Phantomin nahkaisen pikkutakin ja esimerkiksi Don Juan –osiossa
puvustus muistuttaa korttipelimaailmaa. Masqueradessa naamiaisasut ovat erillä
tavalla pelottavia kuin alkuperäisversiossa. Sanotaan nyt vaikka että pellet
ovat pelottavia aina. Christinellä on tuossa numerossa yllään ihana punainen
tylliunelma, joka ansaitsee oman mainintansa. Madame Giryn mustiin vaatteisiin
ei kuitenkaan ole vieläkään saatu oikein mitään kiinnostavaa. Christinen
peruukki on myös karmiva. Taitaa muuten olla ainoa asia, joka on Christinessä
mielestäni toteutettu paremmin alkuperäisversiossa.
© Gabriela Liivamägi |
Kuten alkuperäisversiossa, myös Ooperfantoomissa on mukana
erikoistehosteita. Ooperfantoomissa ne ovat tietyllä tapaa pienempiä, mutta
niistä ei myöskään jää semmoista fiilistä, että niistä tehtäisiin jotain
numeroa kuin The Phantom of the Operassa. Jokin peilitrikki on saattanut
80-luvulla olla kovinkin vaikuttava, mutta nykyään aika perussettiä.
Venekohtaus ei ole yhtä vaikuttava kuin alkuperäisversiossa, mutta toisaalta
siitä edeltävä hype, jossa feikki Phantom ja Christine seikkailevat ympäri
lavaa oikeiden näyttelijöiden astuessa paattiin on ihan liian pitkä, joten
menetys ei ole suuri. Muut erikoistehosteet ovat lähinnä pieniä pamauksia ja
valoefektejä. Semmoista pientä kivaa.
Sitten vielä yhdestä asiasta, joka saa minut aina
kiroilemaan puhuessani The Phantom of the Operasta. Tarkoitan nyt tietysti
loppukohtausta, jossa Meg Giry löytää Phantomin maskin ja näyttämö pimenee ihan
karmistuttavaan poseeraukseen maskin kanssa. Tämän ajatteleminenkin puistattaa
minua ällöttävyydellään. Odotin innolla miten homma olisi hoidettu
Ooperifantoomissa. Pettymykseni oli suuri, kun ainoa muutos oli, että Meg ei
kiipeä Phantomin luolaan vaan maski vain yksinään jää Phantomin
valtaistuimelle. Mielessäni pyöri vihaisesti ”tunkekaa se saatanan maski nyt
helvettiin” ja juuri silloin – se syttyi tuleen! Hymyilin itsekseni kuin hangon
keksi ja olisin voinut tuulettaa. Jollain tapaa koin, että maskiantipatiani
saivat hyvityksen tällä pienellä roihulla.
Ooperifantoomin Phantom oli norjalainen Stephen Hansen, joka
piti oikean tasapainon karmivan ja syvällisen Phantomin välillä. Esityksen
ehdoton tähti oli kuitenkin Christineä esittänyt Hanna-Liina Võsa, jolla on
upea ääni ja hän onnistui tekemään mahdottomasta mahdollista tekemällä
Christinestä mukavan. Hurraa hänelle! Koit Toome teki Raoulina sellaisen roolin
kuin Raoul nyt on – aika hajuton ja mauton. On kyllä hyvä, että vähäeleinen
Raoul antaa tilaa vahvemmille Chrstinelle ja Phantomille. Lauri Liiv Firmininä
täytyy vielä mainita. Hän teki pienestä roolista mieleenpainuvan.
Ooperifantoomissa oli mukana taas suuri ensemble. Harvoin kaikki olivat yhtä
aikaa lavalla, mutta heti alussa Hannibal-kohtauksessa ihmettelin, miten
tarkasti jokaisen näyttelijän paikka täytyy olla määrätty, etteivät he
mäiskäise toisiaan naamalle heilutellessaan käsiään koreografian mukaisesti.
Ensemble oli todella lahjakas ja tanssitaitoa tässä on tullut jo kehuttuakin,
joten se riittäköön siitä. Onnistunut roolitus kaiken kaikkiaan.
Näin yhteenvetona voin sanoa, että olen erittäin iloinen,
että Vanemuine-teatteri oli onnistunut rakentamaan näin hienon produktion The
Phantom of the Operasta. Olen myös mielissäni, että esitys laulettiin viron
kielellä. Nyt odotan entistä suuremmalla mielenkiinnolla, mitä Kansallisooppera
oikein saa aikaan.
Minunkin ensimmäinen Kummitukseni oli Ramin Karimloo – mutta sydämeni jätti lyöntejä väliin vielä viikkojen päästäkin enemmän ihastuksesta kuin kauhusta... Makuja on moneksi! ;) Vaan aika samoilla linjoilla ollaan kyllä Ooperifantoomista, minäkin tykkäsin Viron-tuotannosta enemmän kuin alkuperäisestä. Hanna-Liina Võsaa en nähnyt Tallinnassa, joten odotan innolla hänen näkemistään syksyllä Kansallisoopperan Christinenä!
VastaaPoistaKarimloon ääni on kyllä sellainen, että tekee varmasti vaikutuksen kaikkiin suuntaan tai toiseen. Nykyään kuuntelen mielellään hänen ääntään, mutta joka kerta pitää hieman valmistautua, ettei taas ala pelottamaan. :D
PoistaEnpä tajunnutkaan, että Hanna-Liina on tosiaan Kansallisoopperassakin Christinenä. Hyvä valinta! Toivottavasti saavat paremman peruukin hänelle...