Siirry pääsisältöön

Comeback! The Karl-Marx-Musical

Kuulin tästä musikaalista sattumalta twitterin kautta. Kaikki jotka tuntevat minut tietävät, että Karl Marxin ja musikaalin yhdistäminen kuulostaa juuri minua varten tehdyltä jutulta. Kun vielä sattui niin, että 11 päivän esityskausi osui jo varatun Lontoon matkani kanssa yksiin, oli pakko kysyä matkaseuralta, että huvittaisiko pieni ekskursio kauemmas keskustasta fringe-teatteriin Karl Marx -musikaalia katsomaan. Koska yhteisenä harrastuksenamme oli jo ennestään Karl Marx t-paitojen keräily, sanoi hän luonnollisesti kyllä.

Upstairs at the Gatehouse -teatteri sijaitsee pubin yläkerrassa ja on helposti saavutettavissa metrolla. Teatteri on hyvin pieni ja näkemässämme esityksessä katsomo oli vain puolillaan. Yhteensä paikalla oli ehkä kolmisenkymmentä henkilöä. Katsomossa sai kuulla montaa kieltä ja myös näyttelijäkaarti koostui kokeneista näyttelijöistä, jotka olivat kotoisin mm. Virosta, Kanadasta ja Saksasta Britannian lisäksi. Epäilimme myös itse musikaalin tekijöiden istuneen takanamme katsomossa.



Comeback! The Karl-Marx-Musical sijoittuu nykypäivään ja kertoo pankkiirista, joka yrittää pelastaa liiketoimintansa talouden romahdettua. Ratkaistakseen ongelman hän kutsuu apuun talousnero Rasputin Mammonsonin, jonka strategia on herättää henkiin Karl Marx ja saada hänet perumaan teoriansa taloudesta. He erehtyvät luulemaan Karl Marxin haudan takana yöpynyttä rahatonta muusikkoa Marcia henkiin heränneeksi Marxiksi. Pankkiirin tytär Jenny on kuitenkin jo ehtinyt aikaisemmin rakastumaan Marciin, vaikka isä on luvannut hänet vaimoksi Rasputinille palkkana pankin pelastamisesta. Kuten voitte tästä kuvauksesta varmaan päätellä, kyseessä on farssi.

Musikaalin musiikki oli lähinnä kevyttä rockia ja ihan onnistunutta sellaista. Lyriikat olivat erittäin yksinkertaisia ja toistivat itseään paljon. Se kuitenkin ihan sopii tällaiseen kepeään farssiin. Kukaan ei varmasti ollut etsimässä suuria tunne-elämyksiä. Musikaalin ainoa rakkauslaulu oli itseasiassa ehdottomasti teoksen heikoin lenkki ja mielestäni varsin tarpeeton. Kukaan ei kaipaa pikkutuhmaan farssiin mitään high school musical -tyylistä balladia. Tässä muutama mieleen jäänyt katkelma musikaalin lyriikoista: ”Shove your airplane up your rear-end.”, ”Shots! Cocaine! And pussy!” ja ”Blub-blub-blub-blub-blub / bubble bath time fun / watch the water run!”. Kuten varmaan näette, mistään sielua sykähdyttävistä lyriikoista ei ollut kyse.

Kuten jo aiemmin mainitsin, musikaalin näyttelijöillä oli kaikilla pitkät cv:t ja yhtä suuret äänet. He näyttelivät yhtä ilmeikkäästi kuin isossakin teatterissa, mikä oli niin pienessä teatterissa paikoin koomista. Suurin osa kappaleista laulettiin ihan livenä, mutta kaikki kappaleet, joissa Rasputin-hahmo lauloi, tulivat nauhalta. Epäilimme sen johtuvan siitä, että hahmon ääneen kuului kaikuefekti, joka olisi kai heidän ollut vaikea toteuttaa livenä. Näyttelijät eivät olleet yhtä hyviä huulisynkkaajia kuin laulajia. Se muistutti minua Gleen epäonnistuneemmista vedoista. Näyttelijöistä täytyy erikseen mainita Mortimer Picklediggeriä esittänyt Bryan Hands, jolla oli pellavainen tukka kuin Vaahteramäen Eemelillä. Kuvitelkaa sen näköinen vanha mies huojuen laulamassa ”Shots! Cocaine! And pussy!”. Räkänauru on taattu.


Summatakseni: Comeback! The Karl-Marx-Musical oli hirveää roskaa, mutta nautin siitä suunnattomasti. Minä olen farssien suuri ystävä ja tykkään nauraa rivoille vitseille. Kun sekaan heittää vielä kasuaalia kapitalismin kritiikkiä, olen erittäin tyytyväinen. En myöskään voi kommunistisuvun vesana olla nauttimatta, kun kuoro näyttelijöitä laulaa ”Karl Marx, Karl Marx, Karl Marx!”. Sehän on ihan kuin perus perjantai-ilta meillä kotona.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Elli Immo

Kemin kaupunginteatteri oli jo nuoresta alkaen lempipaikkani kaupungissa. Siksi sen koettelemukset ovat olleet hyvin kivuliasta seurattavaa viimeisinä vuosina. Kaupunginteatterin tuhkista nousee kuitenkin Kemin teatteri ja en voisi olla asiasta iloisempi. Ensimmäinen vierailuni kunnian sai murhatutkinnasta kertova uusi näytelmä Elli Immo. Elli Immo -näytelmä kertoo nimensä mukaisesti vuonna 1955 Kemissä murhatusta 20-vuotiaasta Elli Immosta, jonka murhaa rikoskirjailijat Elina Backman ja Heidi Holmavuo alkavat tarkastella uudelleen. Tutkinnassa paljastuu paljon laiminlyötyjä vihjeitä ja näyttää selkeältä, että asiaa on tarkoituksella peitelty. Mikä on ollut poliisin motivaatio pitää asia auki? Miksi moni aikalainen ei ole luottanut poliisiin? Kuva: Nina Susi / Kemin teatteri Näytelmä perustuu tositapahtumiin ja oikea tutkimusprosessi avasi Elli Immon murhatutkinnan uudelleen. Heidi Holmavuo on kirjoittanut myös tämän näytelmän käsikirjoituksen. Ennakkoon mietin, voiko kirjan ki...

RENT

Rent - mitä voisinkaan siitä sanoa? Se on suuri rakkauteni. En usko, että olisin kuka olen tänä päivänä ilman Rentiä. Siksi meinasin tukehtua purkkaani, kun kuulin, että TYK Alumniteatteri olisi tuomassa tämän suuren rakkauteni kotikaupunkiini Tampereelle. Kuinka siunattu voikaan yksi ihminen olla - Rent siellä missä minäkin. Minun on siis turha esittääkään, että tämä kirjoitus olisi millään tavalla objektiivinen. Olen päättänyt antaa faniuteni näkyä vapaasti. Yksi kappale tässä postauksessa on täynnä spoilereita niin musikaalista kuin kyseisestä produktiosta. Se on selkeästi merkitty, mutta ei mitenkään piilotettu, joten varo, jos et halua spoilereita. Aikaisemmin olen nähnyt produktion Rentistä Aleksanterin teatterissa vuonna 2012, mutta olen ensisijaisesti cast recordingin suurkuluttaja. Nauhoitusta Broadway-produktion viimeisestä esityksestä joudun säästelemään, koska se saa minut niin suureen tunnemyrskyyn. Olen avoin kaikille produktioille, koska ne ovat kaikki siunauksi...

Wicked-elokuva osa 1

Minä en koskaan uskonut Wicked-elokuvan oikeasti tulevan. Kirjoitan tätä aloituskappaletta ennen elokuvan näkemistä enkä edelleenkään ole täysin vakuuttunut, että se on olemassa. Mikä lie tekoälyskämmi sekin tulee olemaan. Tämä johtuu siitä, että olen ollut Wicked-fani vuodesta 2006 ja tätä elokuvaa on huhuttu ja jopa lupailtu monen monta kertaa vuosien varrella. Jopa niin kauan sitten, että Broadwayn alkuperäiset Elphaba ja Glinda Idina Menzel ja Kristin Chenoweth olivat yhä potentitaalisia vaihtoehtoja päärooleihin (fanien fantasioissa, todellisuudessa he olisivat varmaan olleet liian vanhoja jo silloin). Mutta tänään minun pitäisi vihdoin istua elokuvateatterin penkkiin ja saada nähdä se Wicked-elokuva, josta 14-vuotias minä pystyi vain unelmoimaan. Olen suunnitellut tänne blogiini kirjoitusta elämästäni Wicked-fanityttönä useamman kerran. Ensimmäisen kerran blogin 1-vuotisjuhlan kunniaksi kokonaista 10 vuotta sitten. En ole kuitenkaan koskaan saanut aikaiseksi kirjoittaa sitä. Rii...