Kuulin tästä musikaalista sattumalta twitterin kautta.
Kaikki jotka tuntevat minut tietävät, että Karl Marxin ja musikaalin yhdistäminen
kuulostaa juuri minua varten tehdyltä jutulta. Kun vielä sattui niin, että 11
päivän esityskausi osui jo varatun Lontoon matkani kanssa yksiin, oli pakko
kysyä matkaseuralta, että huvittaisiko pieni ekskursio kauemmas keskustasta
fringe-teatteriin Karl Marx -musikaalia katsomaan. Koska yhteisenä
harrastuksenamme oli jo ennestään Karl Marx t-paitojen keräily, sanoi hän
luonnollisesti kyllä.
Upstairs at the Gatehouse -teatteri sijaitsee pubin
yläkerrassa ja on helposti saavutettavissa metrolla. Teatteri on hyvin pieni ja
näkemässämme esityksessä katsomo oli vain puolillaan. Yhteensä paikalla oli
ehkä kolmisenkymmentä henkilöä. Katsomossa sai kuulla montaa kieltä ja myös näyttelijäkaarti
koostui kokeneista näyttelijöistä, jotka olivat kotoisin mm. Virosta, Kanadasta
ja Saksasta Britannian lisäksi. Epäilimme myös itse musikaalin tekijöiden
istuneen takanamme katsomossa.
Comeback! The Karl-Marx-Musical sijoittuu nykypäivään ja
kertoo pankkiirista, joka yrittää pelastaa liiketoimintansa talouden
romahdettua. Ratkaistakseen ongelman hän kutsuu apuun talousnero Rasputin
Mammonsonin, jonka strategia on herättää henkiin Karl Marx ja saada hänet
perumaan teoriansa taloudesta. He erehtyvät luulemaan Karl Marxin haudan takana
yöpynyttä rahatonta muusikkoa Marcia henkiin heränneeksi Marxiksi. Pankkiirin
tytär Jenny on kuitenkin jo ehtinyt aikaisemmin rakastumaan Marciin, vaikka isä
on luvannut hänet vaimoksi Rasputinille palkkana pankin pelastamisesta. Kuten
voitte tästä kuvauksesta varmaan päätellä, kyseessä on farssi.
Musikaalin musiikki oli lähinnä kevyttä rockia ja ihan
onnistunutta sellaista. Lyriikat olivat erittäin yksinkertaisia ja toistivat
itseään paljon. Se kuitenkin ihan sopii tällaiseen kepeään farssiin. Kukaan ei
varmasti ollut etsimässä suuria tunne-elämyksiä. Musikaalin ainoa rakkauslaulu
oli itseasiassa ehdottomasti teoksen heikoin lenkki ja mielestäni varsin
tarpeeton. Kukaan ei kaipaa pikkutuhmaan farssiin mitään high school musical -tyylistä
balladia. Tässä muutama mieleen jäänyt katkelma musikaalin lyriikoista: ”Shove
your airplane up your rear-end.”, ”Shots! Cocaine! And pussy!” ja ”Blub-blub-blub-blub-blub / bubble bath time fun
/ watch the water run!”. Kuten varmaan näette, mistään sielua
sykähdyttävistä lyriikoista ei ollut kyse.
Kuten jo aiemmin mainitsin, musikaalin näyttelijöillä oli
kaikilla pitkät cv:t ja yhtä suuret äänet. He näyttelivät yhtä ilmeikkäästi
kuin isossakin teatterissa, mikä oli niin pienessä teatterissa paikoin
koomista. Suurin osa kappaleista laulettiin ihan livenä, mutta kaikki kappaleet,
joissa Rasputin-hahmo lauloi, tulivat nauhalta. Epäilimme sen johtuvan siitä,
että hahmon ääneen kuului kaikuefekti, joka olisi kai heidän ollut vaikea
toteuttaa livenä. Näyttelijät eivät olleet yhtä hyviä huulisynkkaajia kuin
laulajia. Se muistutti minua Gleen epäonnistuneemmista vedoista. Näyttelijöistä
täytyy erikseen mainita Mortimer Picklediggeriä esittänyt Bryan Hands, jolla
oli pellavainen tukka kuin Vaahteramäen Eemelillä. Kuvitelkaa sen näköinen vanha
mies huojuen laulamassa ”Shots! Cocaine! And pussy!”. Räkänauru on taattu.
Summatakseni: Comeback! The Karl-Marx-Musical oli hirveää
roskaa, mutta nautin siitä suunnattomasti. Minä olen farssien suuri ystävä ja
tykkään nauraa rivoille vitseille. Kun sekaan heittää vielä kasuaalia
kapitalismin kritiikkiä, olen erittäin tyytyväinen. En myöskään voi
kommunistisuvun vesana olla nauttimatta, kun kuoro näyttelijöitä laulaa ”Karl
Marx, Karl Marx, Karl Marx!”. Sehän on ihan kuin perus perjantai-ilta meillä
kotona.
Kommentit
Lähetä kommentti