In the Heights on ollut ”tutustun kun on aikaa” -listallani
vuodesta 2008. Singleversiot neljästä musikaalin biisistä olivat löytäneet
tiensä iPodilleni samoihin aikoihin, mutta sen enempää en ollut koskaan saanut
aikaiseksi musikaaliin perehtyä. Jotenkin aina kuitenkin tiesin, että tulisin
pitämään siitä. Huomattuani, että Lontoossa pyöri produktio, päätin vihdoinkin
tarttua tuumasta toimeen. Lisähoukuttimena toimi se, että teatteri tarjosi alle
25-vuotiaille lipun mistä tahansa hintaluokasta 15 punnalla. Säästin 50 puntaa!
Hurraa!
Itse teatteri oli vähän tavallista erikoisempi. Sisään
asteltiin pitkin puulattiaa, joka muistutti laituria. Aulassa oli ihan kunnon
baari. Käsiohjelmaa ei toimitusvaikeuksien takia ollut myynnissä, mikä harmitti
minua, koska keräilen niitä. Ostin sitten korvikkeeksi In the Heights
-lippiksen, koska miksipä ei. Lista näyttelijöistä löytyi, mutta ennen esitystä
lueteltiin pitkä lista korvaavista näyttelijöistä ja en saanut yhtään kiinni,
kuka esitti ketäkin. Melkein saan ihottumaa moisesta epätietoisuudesta.
Katsomoja oli kaksi ja näyttämö niiden keskellä. Penkit olivat pikkuruisia. Kun
huomasin, että paikkani oli kahden miehen välissä, tiesin heti, että minun on
pakko istua heti alkuun reteästi haarat levällään, että heille tulee selväksi,
ettei minua voi rutistaa epämukavasti pieneen tilaan. Itse esityksen aikana
istuin tietysti ihan normaalisti, mutta tämän kikan ansiosta eivät
vierustoveritkaan tunkeneet minun elintilalleni.
In the Heights kertoo latinalaisamerikkalaisen naapuruston
eli barrion elämästä New Yorkissa. Tapahtumat sijoittuvat kolmen helteisen
päivän ajalle Yhdysvaltojen itsenäisyyspäivän ympärille. Tarinan kertoja Usnavi
pitää kulmakauppaa yhdessä serkkunsa kanssa ja haaveilee vastapäisessä
kampaamossa työskentelevästä Vanessasta. Vanessa taasen haaveilee asunnosta Manhanttanilla.
Naapuruston ylpeys Nina on palaamassa kesälomalle ensimmäisen yliopistovuotensa
jälkeen, mutta kukaan ei tiedä, että tosiasiassa opiskelu yliopistossa ei
olekaan sujunut niin hyvin kuin kaikki olettivat. Ninan vanhemmat omistavat
taksiyhtiön ja ovat naapuruston rikkaimmat ihmiset, vaikka hädin tuskin tulevat
toimeen yrityksellään Ninan koulukulujen takia. Benny työskentelee Ninan
vanhempien firmassa ja on iskenyt silmänsä sekä ylennykseen että työnantajan
tyttäreen. Barrion äitihahmo ja sydän on Abuela Claudia, joka pitää kaikista
huolta ja luo heihin uskoa. Kaikki tekevät kovasti töitä. Kaikki haaveilevat
lottovoitosta.
Musikaali näyttää kuinka amerikkalaisen unelman
saavuttaminen on käytännössä mahdotonta. Lähes kaikilla hahmoilla on maahanmuuttajatausta
ja heillä on kova tahto pärjätä ja menestyä uudessa kotimaassa. Todellisuus on
kuitenkin se, että rakenteelliset esteet ovat tämän unelman saavuttamisen
tiellä. Vaikka opiskelisi kovasti ja saisi stipendin yliopistoon, ei se kata
kaikkia kuluja, ja on vaikeaa jaksaa opiskella, jos joutuu tekemään kahta työtä
elääkseen. Vaikka tekisi koko ikänsä kovasti töitä kasvattaakseen yritystään,
voi vuokrien nousu pakottaa myymään sen. New Yorkiin iskee musikaalissa
sähkökatko, joka kuvastaa kuinka voimattomia yksittäiset ihmiset ovat suuressa
kapitalistisessa maailmassa. Tätä valtarakennetta kuvaa hyvin selkeästi toistuva
lyriikka: ”We are powerless”, joka kuvastaa sekä hetkittäistä olotilaa eli
sähkökatkoa sekä jatkuvia olosuhteita yhteiskunnassa.
In the Heightsin musiikki nojaa lähinnä hiphopiin, mutta
yhdistelee myös muita genrejä. Usnavi ja muutama muu hahmo räppäävät ja muut
laulavat. Kappaleet olivat mielestäni hyvin mukaansatempaavia juuri siksi, että
ne yhdistelivät hiphopia ja muita musiikkityylejä niin onnistuneesti. Lyriikat
ja dialogi yhdistelevät englantia ja espanjaa tavalla, joka saa barrion
tuntumaan aidolta. Musikaalia ymmärtääkseen ei tarvitse kuitenkaan osata
espanjaa, koska lähes aina sama asia toistuu asiayhteydessä myös englanniksi. Itse
kun opiskelen yliopistossa sekä englantia että espanjaa, nautin niiden
sekoituksesta kovasti (koska sain tuntea itseni osaavaksi, koska ymmärrän
perustason espanjaa - kiitos vuosien koulutus lol). Tanssi oli myös suuri osa
In the Heightsia. Produktiossa yhdisteltiin monia eri tanssityylejä, kuten
tietysti hiphopia, street-tanssia ja salsaa. Erityisesti ensemblessä oli
todella taitavia tanssijoita, joiden suoritusta oli ilo katsella.
Suurena Rent-fanina alan aina epäillä itseäni, kun näen
yhtäläisyyksiä jonkun toisen teoksen ja Rentin välillä. Onko asia tosiaan niin
vai onko Rent vain aina mielessäni? Sain myös In the Heightsista Rent-viboja.
Se ei ole ihme; tarina käsittelee köyhän naapuruston elämää New Yorkissa,
musiikki ei ole perinteistä musikaalimusiikkia ja hei, eka näytös loppuu
kielarointiin! Ihan selkeitä yhtymäkohtia! Silti epäilin, että näenkö Rentin vain
koska haluan nähdä sen. Katsoessani säveltäjä Lin-Manuel Mirandan haastattelua sain kuitenkin epäilyksilleni vahvistuksen: Rent on tehnyt häneen suuren
vaikutuksen nuorena miehenä (Kauan eläköön Rent!). Kaikkea tätä en siis tiennyt
ennen kuin olin jo nähnyt In the Heightsin. Mielessäni olin kuitenkin aina
pitänyt Lin-Manuel Mirandaa sellaisena vaikuttajana musikaalimaailmassa, joka
Jonathan Larsonista olisi voinut tulla, jos hän olisi saanut elää. Kuten
mainitsin, olen ollut tietoinen In the Heightsista nyt jo kahdeksan vuotta,
mutta en ollut ottanut sitä elämääni neljää kappaletta enempää. Samoin olen
ollut tietoinen Lin-Manuel Mirandasta, mutta pitänyt hänen töitään tietyllä
etäisyydellä, koska tiesin, että jos annan niille pikkusormen, juuttuu koko
käteni sellaiseen bingeblenderiin, että en pääse enää eteenpäin. Tämä on aika
outo juttu itseasiassa, koska olen vuosia viitannut häneen nerona. Hän vieraili
yhdessä jaksossa How I Met Your Motherin viimeisellä tuotantokaudella ja
keskustellessani jaksosta erään ystäväni kanssa sanoin vain, että tiesitkö,
että se räppäävä mies on musikaalinero. Olen säästellyt tätä neroutta jo monta
vuotta, mutta nyt vihdoin olen uskaltautunut sen pyörteisiin. Ja on muuten aika
rankkaa yrittää tehdä kouluhommia, kun Hamiltonin ja In the Heightsin lyriikat
soivat repeatilla päässä. Mutta nyt tämä kirjoitus meni ihan sivuraiteille,
joten on pakko pistää tälle toppi.
Kuten olin jo vuosia aavistellutkin, pidin In the
Heightsista. Tarinassa oli sopivasti ihmissuhdedraamaa ja yhteiskunnallista
syvyyttä. Musikaalissa on useita vahvoja naishahmoja, mikä on aina yhtä hieno
asia. In the Heights mene ehkä ihan suosikkimusikaalieni listalle musiikkinsa
takia, vaikka monesta kappaleesta tykkään kovasti, koska mukana oli useampi
kappale, jotka eivät suuremmin innosta, vaikka ihan päteviä ovatkin. Musikaali
jätti kuitenkin pohdittavaa paljon enemmän kuin moni muu. Itseasiassa jopa niin
paljon, että aion kysyä voinko alkaa kirjoittaa siitä gradua (jota varmaan
sitten istuisin kirjoittelemassa In the Heights -lippis päässäni). In the
Heights teki siis minuun suuren vaikutuksen.
Kommentit
Lähetä kommentti