Siirry pääsisältöön

Kylmä murha


Blogini elää! Olen syksyllä muuttanut työn perässä takaisin Pohjois-Suomeen ja vaikka meillä hieno teatteri onkin, ei se korvaa niitä kaikkia teattereja, joita pystyin Tampereelta käsin helposti saavuttamaan. En myöskään usein löydä näytelmistä tarpeeksi sanottavaa blogikirjoitusta varten, joten vaikka teatterissa olen käynyt, ovat mielipiteeni jääneet vain perheeni iloksi (/ärsytykseksi). Nyt minulla olisi kuitenkin sanottavaa.

Kylmä murha on trilleri täydellisestä murhasuunnitelmasta ja siitä miten parhaimmat suunnitelmatkaan eivät aina toimi. Näytelmän kahdessa näytöksessä on hyvin erilaiset tunnelmat. Ensimmäinen näytös on verkkainen ja keskittyy erityisesti murhan motiiveihin ja suunnitelman luomiseen. Tämä näytös toi tahdillaan mieleen pohjoismaiset rikosdraamat. Toisessa näytöksessä suunnitelma on toteutettu, mutta tulokset eivät ole ennakoidut, mikä johtaa tahdin vaihdokseen näytelmässä.

Näytelmää luonnehditaan psykologiseksi trilleriksi ja sanoisin sen olevan osuva kuvaus. Loppua kohti näytelmä sisältää useita nopeita juonenkäänteitä, jotka saavat katsojan aivot käymään kierroksilla ja yrittämään ennakoida seuraavaa mutkaa. Tämä voi johtaa joko siihen, että katsoja kokee loppuratkaisun todella tyydyttävänä, koska ei itse keksinyt sitä, tai siihen, että katsoja keksii oman loppuratkaisun, joka miellyttää häntä enemmän kuin mitä lavalla näkee, mikä johtaa pieneen pettymykseen, vaikka todellisesta lopusta pitäisikin. Itselleni kävi tämä jälkimmäinen, mutta en usko, että se olisi ollut mitenkään vältettävissä, koska olen suuri rikossarjojen ja true crime -podcastien kuluttaja ja olen myös käynyt yliopistossa kaksi rikostarinoiden analysointiin liittyvää kurssia eli olen ohjelmoinut itseni tällaiseksi.

Vaikka olen tavallista kriittisempi rikostarinoita kohtaan edellä mainitsemistani syistä, mielestäni Kylmä murha oli oikein hyvä näytelmä. Kemin kaupunginteatterissa siihen oli onnistuttu luomaan juuri oikeanlainen pahanenteinen tunnelma. Tarinan tapahtumapaikka eli huipputeknologialla varusteltu luksusasunto oli myös saatu tuotua lavalle hyvin uskottavasti.

On minulla kuitenkin myös syytä kritisoida näytelmää. Nämä syyt löytyvät itse tekstistä eivätkä niinkään toteutuksesta. Ensinnäkin tarina vaatii todella paljon erityisiä olosuhteita toteutuakseen: täysin tyhjä kerrostalo, asunto automatisoidulla teknologialla ja uhri, jota kenenkään ei pitäisi kaivata useaan viikkoon. Näytelmää katsoessa tulee väistämättä mieleen, että eikö olisi helpompiakin tapoja saada ihminen hengiltä. Toiseksi tarinassa otetaan esille jonkin yliluonnollisen voiman vaikutus asunnossa, mutta tämä ei vaikuta juoneen millään tavalla. Voisi ajatella, että se tuo tarinaan lisää arvaamattomuuden tunnetta ja ahdistavuutta, mutta mielestäni tarina ei kaipaa tuota lisää varsinkaan kun lopuksi sillä ei ole mitään merkitystä tarinan kannalta. Viimeinen ja mielestäni merkittävin puute tarinassa on se, että naishahmot rajoittuvat yhteen lavalla esiintyvään ja toiseen tarinassa mainittuun. Mielestäni tarina olisi saanut uusia ulottuvuuksia ja hyötynyt useammasta juoneen aktiivisesti osallistuvasta naishenkilöstä. Omassa päässäni kehittelemäni vaihtoehtoinen loppu tarinalle liittyikin juuri tähän asiaan, mutta en ala nyt tänne kirjoittelemaan omia versioitani juonesta.

Tiivistetään tähän loppuun vielä, että suosittelen Kylmä murha -näytelmän katsomista. Minun on vielä pakko huomauttaa, että näytelmässä esiintyy runsaasti tekoverta, joten ota tämä huomioon, jos sinulla on verikammo

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Elli Immo

Kemin kaupunginteatteri oli jo nuoresta alkaen lempipaikkani kaupungissa. Siksi sen koettelemukset ovat olleet hyvin kivuliasta seurattavaa viimeisinä vuosina. Kaupunginteatterin tuhkista nousee kuitenkin Kemin teatteri ja en voisi olla asiasta iloisempi. Ensimmäinen vierailuni kunnian sai murhatutkinnasta kertova uusi näytelmä Elli Immo. Elli Immo -näytelmä kertoo nimensä mukaisesti vuonna 1955 Kemissä murhatusta 20-vuotiaasta Elli Immosta, jonka murhaa rikoskirjailijat Elina Backman ja Heidi Holmavuo alkavat tarkastella uudelleen. Tutkinnassa paljastuu paljon laiminlyötyjä vihjeitä ja näyttää selkeältä, että asiaa on tarkoituksella peitelty. Mikä on ollut poliisin motivaatio pitää asia auki? Miksi moni aikalainen ei ole luottanut poliisiin? Kuva: Nina Susi / Kemin teatteri Näytelmä perustuu tositapahtumiin ja oikea tutkimusprosessi avasi Elli Immon murhatutkinnan uudelleen. Heidi Holmavuo on kirjoittanut myös tämän näytelmän käsikirjoituksen. Ennakkoon mietin, voiko kirjan ki...

Wicked-elokuva osa 1

Minä en koskaan uskonut Wicked-elokuvan oikeasti tulevan. Kirjoitan tätä aloituskappaletta ennen elokuvan näkemistä enkä edelleenkään ole täysin vakuuttunut, että se on olemassa. Mikä lie tekoälyskämmi sekin tulee olemaan. Tämä johtuu siitä, että olen ollut Wicked-fani vuodesta 2006 ja tätä elokuvaa on huhuttu ja jopa lupailtu monen monta kertaa vuosien varrella. Jopa niin kauan sitten, että Broadwayn alkuperäiset Elphaba ja Glinda Idina Menzel ja Kristin Chenoweth olivat yhä potentitaalisia vaihtoehtoja päärooleihin (fanien fantasioissa, todellisuudessa he olisivat varmaan olleet liian vanhoja jo silloin). Mutta tänään minun pitäisi vihdoin istua elokuvateatterin penkkiin ja saada nähdä se Wicked-elokuva, josta 14-vuotias minä pystyi vain unelmoimaan. Olen suunnitellut tänne blogiini kirjoitusta elämästäni Wicked-fanityttönä useamman kerran. Ensimmäisen kerran blogin 1-vuotisjuhlan kunniaksi kokonaista 10 vuotta sitten. En ole kuitenkaan koskaan saanut aikaiseksi kirjoittaa sitä. Rii...

RENT

Rent - mitä voisinkaan siitä sanoa? Se on suuri rakkauteni. En usko, että olisin kuka olen tänä päivänä ilman Rentiä. Siksi meinasin tukehtua purkkaani, kun kuulin, että TYK Alumniteatteri olisi tuomassa tämän suuren rakkauteni kotikaupunkiini Tampereelle. Kuinka siunattu voikaan yksi ihminen olla - Rent siellä missä minäkin. Minun on siis turha esittääkään, että tämä kirjoitus olisi millään tavalla objektiivinen. Olen päättänyt antaa faniuteni näkyä vapaasti. Yksi kappale tässä postauksessa on täynnä spoilereita niin musikaalista kuin kyseisestä produktiosta. Se on selkeästi merkitty, mutta ei mitenkään piilotettu, joten varo, jos et halua spoilereita. Aikaisemmin olen nähnyt produktion Rentistä Aleksanterin teatterissa vuonna 2012, mutta olen ensisijaisesti cast recordingin suurkuluttaja. Nauhoitusta Broadway-produktion viimeisestä esityksestä joudun säästelemään, koska se saa minut niin suureen tunnemyrskyyn. Olen avoin kaikille produktioille, koska ne ovat kaikki siunauksi...