Jos joku sanoisi, että Tytöt 1918 on tehty ihan vain minua
varten, uskoisin häntä.
Tytöt 1918 on musikaali kansalaissodassa Tampereen
naiskaartissa taistelleista tytöistä. (Musikaalissa konfliktia kutsutaan
kapinaksi, joten viittaan siihen sillä sanalla myös tässä kirjoituksessa tästä
eteenpäin.) Tarinan alussa tytöt esittäytyvät ja kertovat tulevan kohtalonsa.
Sen jälkeen näemme hetket ennen kapinan syttymistä ja syyt, jotka johtavat
jokaisen tytön päätökseen liittyä kaartiin. Toisen näytöksen aikana seurataan
kapinan kulkua Tampereen kannalta ja näemme kuinka jokainen tyttö kohtaa
musikaalin alussa hänelle määritellyn kohtalonsa. Vaikka hahmojen kohtalot
alussa luetellaankin, hahmoja on niin monta, että katsoja ei mitenkään voi
muistaa heidän kaikkien loppua, joten se ei pilaa tarinan ”jännitystä.”
Toisaalta musikaalissa ei ole kyse mistään trilleristä vaan inhimillisistä
kokemuksista tässä aivan liian pitkään vaietussa osassa Suomen historiaa.
Tyttöjen kohtalot tuntuvat epäoikeudenmukaisilta. Ei voi olla tuntematta sitä
tuskaa, kun vasta teini-ikäinen tyttö huutaa: ”Mua pelottaa tää viha!” Ainakin
minulle se tuntui myös hyvin samaistuttavalta. Kuinka pitkälle voi joku ylempi
taho sortaa toista, kunnes viha leimahtaa liian suureksi ja pelottavaksi?
Tehdään tähän väliin selkoa parista asiasta. Minä olen
henkeen ja vereen vassari neljännessä polvessa. Sotien aikaan äitini isä oli
kansalaisluottamuksen menettäneenä vankilassa aatteensa vuoksi. Se, että
tällaisia tarinoita kuin Tytöt 1918 kerrotaan, on minulle erittäin tärkeää. Se,
että niistä kerrotaan musikaalimuodossa, on kuin universumi hymyilisi minulle.
Luonnehdin itseäni usein kuivaksi akaksi tai jääkuningattareksi, joten olin
yllättynyt, kuinka liikuttuneessa tilassa olin läpi koko esityksen. Ensimmäiset
kymmenen minuuttia tuhersin itkua ja se jatkui tasaisesti läpi koko musikaalin.
Se on niin ihanaa, että nämä tarinat kerrotaan. Ne todella kerrotaan.
Musiikki Tytöt 1918 -musikaalissa oli mielestäni oikein
sopivaa. Koska en ole mikään musiikkiasiantuntija, en lähde pätemään mistään
tyylilajeista, mutta yleisesti musikaalin saundi oli moderni. Mukana oli myös
räppäämistä, mikä voi helposti tuntua kiusalliselta, jos esiintyjät eivät ole
kokeneita sylkijöitä, mutta tässä tapauksessa räppiä oli juuri vain sen verran,
että se tuntui mukavalta mausteelta eikä laittanut koko suuta tuleen. Ah, miten
nerokas metafora. Huomaa kyllä, että olen kokenut kriitikko. Mutta siis
palataanpa asiaan. Pointtini on siis, että onneksi musikaalissa ei lähdetty
ihan Hamilton -linjalle räpin kanssa. Kappaleista ehkä hieman yllättäenkin
elämääni on jäänyt soimaan ”Housut, housut, housut on ase” aina, kun aamuisin
laitan housuja jalkaan. #mondaymotivation Lauluissa on huomattava tauko toisen
näytöksen aikana tarinan pahimpien taisteluiden aikaan. Se tekee niistä
hetkistä entistä vaikuttavampia, kun musiikki antaa sijaa sodan karmeudelle.
Vollotin niin paljon, että minun täytyi estää itseäni ulisemasta ääneen. Odotan
innolla Tytöt 1918 -levytystä. Voit rahoittaa hanketta osoitteessa https://mesenaatti.me/campaign/?id=816#single/view
. Minäkin rahoitin!
Kuten aina, en ole tarkoituksella lukenut vielä mitään muita
kommentteja musikaaliin liittyen, etteivät ne vaikuttaisi omaan kirjoitukseeni.
Olen kuitenkin saanut sellaisen kuvan pienistä pätkistä, mitä twitterissä on
silmiini osunut, että Tytöt 1918 on saanut osakseen kritiikkiä siitä, että itse
tyttöjen maailmankuva pyörii ikävän paljon miessukupuolen ympärillä. Tästä
tietoisena katsoin musikaalia siitä vinkkelistä. Myös minä olen sitä mieltä,
että tarinan tytöt hössöttävät miehistä paljon. Se, onko se liian paljon, on
aika lailla mielipidekysymys. Musikaalin tytöt ovat kaikki minua nuorempia ja
useat teini-ikäisiä. Itse muistan vielä hyvin, kuinka paljon stressasin silloin
siitä, että tulisinko koskaan löytämään itselleni kunnollista
(vasemmistolaista) kumppania. Ehkä siksi en laskenut tätä tyttöjen
heikkoudeksi. Toisaalta tätä blogia aikaisemmin lukeneet tietävät varmasti sen,
että yleisesti olen sitä mieltä, että mitä vähemmän aikaa siunaamme miehille
sen parempi. Uskon, että jos musikaali ei olisi tarinaltaan muuten kolahtanut
minun niin kovasti, voisin olla tästä asiasta hyvinkin kriittinen. Onneksi kuitenkin
tarinassa esitetään monia syitä tyttöjen kapinaan osallistumiselle ja rakkaus
kumppaniin on niistä vain yksi. Enkä myöskään sanoisi, että yksi syy on toista
sen arvokkaampi, jos kuitenkin uskoo taistelevansa oikean asian puolesta.
Itseasiassa se on jopa ihan virkistävää, että Tytöt 1918 osoittaa sen, että
myös naiset, jotka välittävät ”turhanpäiväisistä” asioista, kuten miehistä,
tansseista tai vaatteista, voivat myös olla valmiita laittamaan henkensä
alttiiksi oman yhteiskunnallisen asemansa puolesta. Liian usein jako on naisten
suhteen joko tai. Joko olet ”tyttömäinen tyttö”, joka tykkää näistä
”turhanpäiväisyyksistä” tai sitten olet ”erityinen nainen”, joka ei ole kuin
yksi muista ja johon yhdistetään usein maskuliinisia piirteitä. Tarinan hahmoissa
on kumpiakin esimerkkejä eikä ketään nosteta toista paremmaksi. Ensimmäisen
näytöksen alussa tytöt kertovat, millaisia he ovat ja tiivistävät sen sanomalla
olevansa ”halpoja tyttöjä Tampereelta.” Tämä kerrataan ensimmäisen näytöksen
lopussa tyttöjen tarttuessa aseisiin, mikä korostaa sitä, kuinka tytöt
valjastavat juuri sen mitä ovat - oman tyttöytensä - lähtiessään kohti kapinaa.
Tarina osoittaa, että lempeinkin sielu lähtee taistoon, jos häneltä viedään
tarpeeksi.
Asuin Tampereella kuusi vuotta opiskellessani ja tunsin,
että kaupunki oli todella osa esitystä. Vuoden 1918 taistelut ovat tärkeä osa
Tampereen historiaa ja niistä puhutaan yhä, mutta vasta tämän musikaalin kautta
oikeastaan ymmärsin, miten lähellä eri taistelupaikkoja on ollut ja miten suurta
tuhoa ne ovat aiheuttaneet minulle ihan arkipäiväisissä ympäristöissä. On outoa
ajatella, että siellä, missä minä pelasin Pokemon Go’ta, on ollut vankileiri.
Uskon siis, että Tytöt 1918 on merkitystä erityisesti ihmisille, joilla on
tunneside itse kaupunkiin.
Aivan musikaalin lopussa näyttelijöiden lisäksi lavalle
astuvat nuoret tamperelaiset tytöt, jotka edustavat musikaalin henkilöitä
nykypäivänä. Opetan ammatikseni yläkoulussa ja en voinut olla kuvittelematta,
että mitä jos meidän ysiluokkalaiset olisivat tuolla rintamassa taistelemassa
ja kuolemassa. Valitettavasti konfliktin ympäröimissä maissa tämä on edelleen
todellisuutta. Sydämeni murtui katsellessani näitä nuoria laulamassa lavalla.
Ei niin pitäisi olla.
Tiivistykseksi
sanon, että mielestäni Tytöt 1918 oli loistava. Kyllä suomalainen musikaali
osaa olla niin hyvää ai että!
Kommentit
Lähetä kommentti