Siirry pääsisältöön

Come From Away

Olen ollut kiinnostunut Come From Awaysta jo muutaman vuoden ajan. Olin eräs syksy syvässä 9/11 kuopassa ahmien tietoa noista järkyttävistä tapahtumista kaikkialta, mistä vain pystyin. Siinä samassa syssyssä kuuntelin Come From Awayn Brodaway-tuotannon levytyksen ja ihastuin teokseen. Kuullessani sen tulevan Tampereen Työväen Teatteriin pääsin taas ihastelemaan kuinka paljon kaikkia mielenkiintoisia musikaaleja Suomessa tuotetaankaan! Ostaessani liput harmittelin, että meni maaliskuulle asti, että löytyi sopiva aika mennä katsomaan tätä musikaalia. Ehkä olisi jo näin kaksi vuotta pandemiassa eläneenä pitänyt osata odottaa, että muuttujia tulee. Lopulta kävikin niin, että ensi-ilta siirrettiin syksylle ja minulla oli liput ensimmäiseen ennakkoon. Odotukseni kasvoivat yhä suuremmiksi!

Päivitys 23.10.2022: Tämä kirjoitus on tehty ensimmäisen ennakkoesityksen perusteella, mutta nähtyäni Come From Awayn uudelleen 21.10. voin varmistaa, että aikaisemmat sanani pätevät myös ensi-illan jälkeen. Lukuiloa!



Come from Awayn tarina alkaa syyskuun yhdentenätoista päivänä vuonna 2001. Tapaamme Kanadan Newfoundlandissa Ganderin kaupungin asukkaat, kun he aloittelevat päiväänsä ihan normaalisti. Tai no bussit ovat lakossa, mutta muutoin päivässä ei ole mitään tavallisesta poikkeavaa. Sitten uutiset lentokoneen iskeytymisestä New Yorkin World Trade Centeriin alkavat saavuttaa asukkaita ja tavallisuudesta ei ole enää tietoakaan. Yhdysvaltain ilmatila suljetaan ja sinne matkalla olleet koneet ohjataan Ganderin lentokentälle, joka on parhaat päivänsä jo nähnyt, mutta on edelleen toimintakunnossa. Noin 7 000 hätääntynyttä matkustajaa odottavat koneissa vailla tietoa pysähdyksen syystä. Kun he vihdoin pääsevät ulos, löytävät he itsensä Newfoundlandista ja muuttuneesta maailmasta. Kaupunkilaiset ryhtyvät auttamaan tulokkaita kaikin tavoin. Matkustajat odottavat kotiinpääsyä, mutta yrittävät samalla käsitellä sitä, että he tulevat kaikki palaamaan kotiin tavalla tai toisella tämän tragedian muuttamina.


Syyskuun 11. päivän tapahtumista on meillä kaikilla varmasti vähintään jonkin sortin käsitys, mutta tarinat tuosta ajasta keskittyvät useimmiten ymmärrettävästi New Yorkiin. Come From Away antaa mielenkiintoisella tavalla erilaisen ja myös tositapahtumiin perustuvan kuvan tuosta ajankohdasta kaukana New Yorkista, mutta silti suuren myllerryksen keskeltä. Välitöntä vaaraa ei tarinan henkilöillä ole, mutta siihen on vaikeaa turvautua, kun maailmassa on tapahtunut jotain sellaista, johon kukaan ei olisi halunnut uskoa. Sitä yrittää epätoivoisesti saada tietoa, jota ei ole ja alkaa nähdä uhkia kanssaihmisissä syrjivien oletusten perusteella. Kuulostaa vähän liiankin tutulta tällä hetkellä. 💙💛


Kuva: Kari Sunnari / Tampereen Työväen Teatteri

Esityksen kesto on vain noin tunti ja 55 minuuttia yhteen pötköön ilman väliaikaa. Come from Away puksuttaa eteenpäin sujuvasti kuin juna. Teos on loistava esimerkki näyttelijäkaartin yhteistyön voimasta. Kaikki esittävät useita hahmoja sekä kaupunkilaisia että matkustajia. Siirtymät hahmojen välillä ovat saumattomia ja katsoja tietää aina, kuka hahmoista on nyt äänessä, vaikka näyttelijä olisikin sama. On kuitenkin pakko erikseen mainita Nina Tapio, jonka tulkinta kappaleesta Me and the Sky hiljentää upealla tavalla tarinajunan kiidon antaen katsojalle hetken tuntea sen tuskan, kun oma maailma on hetkessä muuttunut peruuttamattomasti. Sain jälleen kerran arvokasta kokemusta maski naamalla pillittämisestä.


Musiikillisesti Come from Away osaa aina sijoittaa katsojan juuri oikeaan tilaan. Kelttiläistyyliset folk-rock kappaleet antavat välittömästi mielikuvan Ganderin kaupungista ja sen asukkaista. Musiikin rytmit välittävät hahmojen tunnetilat ahdistuksesta, odotuksesta ja pelosta. Bändi on myös luontainen osa teosta. He ovat aina näkyvissä lavan taka-alalla ja juhlatilanteissa nousevat ylös mukaan biletykseen.


Kuva: Kari Sunnari / Tampereen Työväen Teatteri

Biletyksestä puheenollen näin esityksestä K-18 näytöksen, jossa tarjottavia saa ottaa mukaan katsomoon. Ennakkoon vähän mietin, miten kilistely oikein sopii yhteen 9/11 kanssa, mutta teoksessakin alkoholi on luontaisena osana mukana, joten kuka minä olen pöyristelemään. Onhan se myös ymmärrettävää, että väliajattomassa esityksessä ihmiset haluavat nauttia virvokkeita jossain kohtaa. Varoitan kuitenkin laskemasta juomia lattialle. Sen verran paljon katsomosta kuului pullojen, tölkkien ja lasien kolahtelua lattiaa vasten. Kukaan ei varmaan halua uuttaa kenkiään siiderissä.


Come From Away on erittäin hyvä musikaali. Suosittelen sitä kaikille niin niille jotka muistavat missä olivat syyskuun yhdestoista 2001 kuin niillekin, jotka eivät olleet vielä syntyneetkään (he voivat olla muuten tarpeeksi vanhoja tulemaan jopa K-18 näytöksiin, ihan vain tiedoksi jos et vielä ole sisäistänyt tätä asiaa.) Ganderin asukkaiden avuliaisuuden näkeminen antaa paljon tarvittua toivoa ihmisten hyvyydestä. Tampereen Työväen Teatterin tuotanto on todella hyvin toteutettu ja ehdottomasti näkemisen arvoinen. Ei olisi mitenkään arvannut, että kyseessä oli vasta ensimmäinen ennakkoesitys. Niin valmis paketti oli. Toivottavasti pääsen syksyllä uudestaan virallisen ensi-illan jälkeen.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Elli Immo

Kemin kaupunginteatteri oli jo nuoresta alkaen lempipaikkani kaupungissa. Siksi sen koettelemukset ovat olleet hyvin kivuliasta seurattavaa viimeisinä vuosina. Kaupunginteatterin tuhkista nousee kuitenkin Kemin teatteri ja en voisi olla asiasta iloisempi. Ensimmäinen vierailuni kunnian sai murhatutkinnasta kertova uusi näytelmä Elli Immo. Elli Immo -näytelmä kertoo nimensä mukaisesti vuonna 1955 Kemissä murhatusta 20-vuotiaasta Elli Immosta, jonka murhaa rikoskirjailijat Elina Backman ja Heidi Holmavuo alkavat tarkastella uudelleen. Tutkinnassa paljastuu paljon laiminlyötyjä vihjeitä ja näyttää selkeältä, että asiaa on tarkoituksella peitelty. Mikä on ollut poliisin motivaatio pitää asia auki? Miksi moni aikalainen ei ole luottanut poliisiin? Kuva: Nina Susi / Kemin teatteri Näytelmä perustuu tositapahtumiin ja oikea tutkimusprosessi avasi Elli Immon murhatutkinnan uudelleen. Heidi Holmavuo on kirjoittanut myös tämän näytelmän käsikirjoituksen. Ennakkoon mietin, voiko kirjan ki...

Wicked-elokuva osa 1

Minä en koskaan uskonut Wicked-elokuvan oikeasti tulevan. Kirjoitan tätä aloituskappaletta ennen elokuvan näkemistä enkä edelleenkään ole täysin vakuuttunut, että se on olemassa. Mikä lie tekoälyskämmi sekin tulee olemaan. Tämä johtuu siitä, että olen ollut Wicked-fani vuodesta 2006 ja tätä elokuvaa on huhuttu ja jopa lupailtu monen monta kertaa vuosien varrella. Jopa niin kauan sitten, että Broadwayn alkuperäiset Elphaba ja Glinda Idina Menzel ja Kristin Chenoweth olivat yhä potentitaalisia vaihtoehtoja päärooleihin (fanien fantasioissa, todellisuudessa he olisivat varmaan olleet liian vanhoja jo silloin). Mutta tänään minun pitäisi vihdoin istua elokuvateatterin penkkiin ja saada nähdä se Wicked-elokuva, josta 14-vuotias minä pystyi vain unelmoimaan. Olen suunnitellut tänne blogiini kirjoitusta elämästäni Wicked-fanityttönä useamman kerran. Ensimmäisen kerran blogin 1-vuotisjuhlan kunniaksi kokonaista 10 vuotta sitten. En ole kuitenkaan koskaan saanut aikaiseksi kirjoittaa sitä. Rii...

RENT

Rent - mitä voisinkaan siitä sanoa? Se on suuri rakkauteni. En usko, että olisin kuka olen tänä päivänä ilman Rentiä. Siksi meinasin tukehtua purkkaani, kun kuulin, että TYK Alumniteatteri olisi tuomassa tämän suuren rakkauteni kotikaupunkiini Tampereelle. Kuinka siunattu voikaan yksi ihminen olla - Rent siellä missä minäkin. Minun on siis turha esittääkään, että tämä kirjoitus olisi millään tavalla objektiivinen. Olen päättänyt antaa faniuteni näkyä vapaasti. Yksi kappale tässä postauksessa on täynnä spoilereita niin musikaalista kuin kyseisestä produktiosta. Se on selkeästi merkitty, mutta ei mitenkään piilotettu, joten varo, jos et halua spoilereita. Aikaisemmin olen nähnyt produktion Rentistä Aleksanterin teatterissa vuonna 2012, mutta olen ensisijaisesti cast recordingin suurkuluttaja. Nauhoitusta Broadway-produktion viimeisestä esityksestä joudun säästelemään, koska se saa minut niin suureen tunnemyrskyyn. Olen avoin kaikille produktioille, koska ne ovat kaikki siunauksi...