Siirry pääsisältöön

Come From Away

Olen ollut kiinnostunut Come From Awaysta jo muutaman vuoden ajan. Olin eräs syksy syvässä 9/11 kuopassa ahmien tietoa noista järkyttävistä tapahtumista kaikkialta, mistä vain pystyin. Siinä samassa syssyssä kuuntelin Come From Awayn Brodaway-tuotannon levytyksen ja ihastuin teokseen. Kuullessani sen tulevan Tampereen Työväen Teatteriin pääsin taas ihastelemaan kuinka paljon kaikkia mielenkiintoisia musikaaleja Suomessa tuotetaankaan! Ostaessani liput harmittelin, että meni maaliskuulle asti, että löytyi sopiva aika mennä katsomaan tätä musikaalia. Ehkä olisi jo näin kaksi vuotta pandemiassa eläneenä pitänyt osata odottaa, että muuttujia tulee. Lopulta kävikin niin, että ensi-ilta siirrettiin syksylle ja minulla oli liput ensimmäiseen ennakkoon. Odotukseni kasvoivat yhä suuremmiksi!

Päivitys 23.10.2022: Tämä kirjoitus on tehty ensimmäisen ennakkoesityksen perusteella, mutta nähtyäni Come From Awayn uudelleen 21.10. voin varmistaa, että aikaisemmat sanani pätevät myös ensi-illan jälkeen. Lukuiloa!



Come from Awayn tarina alkaa syyskuun yhdentenätoista päivänä vuonna 2001. Tapaamme Kanadan Newfoundlandissa Ganderin kaupungin asukkaat, kun he aloittelevat päiväänsä ihan normaalisti. Tai no bussit ovat lakossa, mutta muutoin päivässä ei ole mitään tavallisesta poikkeavaa. Sitten uutiset lentokoneen iskeytymisestä New Yorkin World Trade Centeriin alkavat saavuttaa asukkaita ja tavallisuudesta ei ole enää tietoakaan. Yhdysvaltain ilmatila suljetaan ja sinne matkalla olleet koneet ohjataan Ganderin lentokentälle, joka on parhaat päivänsä jo nähnyt, mutta on edelleen toimintakunnossa. Noin 7 000 hätääntynyttä matkustajaa odottavat koneissa vailla tietoa pysähdyksen syystä. Kun he vihdoin pääsevät ulos, löytävät he itsensä Newfoundlandista ja muuttuneesta maailmasta. Kaupunkilaiset ryhtyvät auttamaan tulokkaita kaikin tavoin. Matkustajat odottavat kotiinpääsyä, mutta yrittävät samalla käsitellä sitä, että he tulevat kaikki palaamaan kotiin tavalla tai toisella tämän tragedian muuttamina.


Syyskuun 11. päivän tapahtumista on meillä kaikilla varmasti vähintään jonkin sortin käsitys, mutta tarinat tuosta ajasta keskittyvät useimmiten ymmärrettävästi New Yorkiin. Come From Away antaa mielenkiintoisella tavalla erilaisen ja myös tositapahtumiin perustuvan kuvan tuosta ajankohdasta kaukana New Yorkista, mutta silti suuren myllerryksen keskeltä. Välitöntä vaaraa ei tarinan henkilöillä ole, mutta siihen on vaikeaa turvautua, kun maailmassa on tapahtunut jotain sellaista, johon kukaan ei olisi halunnut uskoa. Sitä yrittää epätoivoisesti saada tietoa, jota ei ole ja alkaa nähdä uhkia kanssaihmisissä syrjivien oletusten perusteella. Kuulostaa vähän liiankin tutulta tällä hetkellä. 💙💛


Kuva: Kari Sunnari / Tampereen Työväen Teatteri

Esityksen kesto on vain noin tunti ja 55 minuuttia yhteen pötköön ilman väliaikaa. Come from Away puksuttaa eteenpäin sujuvasti kuin juna. Teos on loistava esimerkki näyttelijäkaartin yhteistyön voimasta. Kaikki esittävät useita hahmoja sekä kaupunkilaisia että matkustajia. Siirtymät hahmojen välillä ovat saumattomia ja katsoja tietää aina, kuka hahmoista on nyt äänessä, vaikka näyttelijä olisikin sama. On kuitenkin pakko erikseen mainita Nina Tapio, jonka tulkinta kappaleesta Me and the Sky hiljentää upealla tavalla tarinajunan kiidon antaen katsojalle hetken tuntea sen tuskan, kun oma maailma on hetkessä muuttunut peruuttamattomasti. Sain jälleen kerran arvokasta kokemusta maski naamalla pillittämisestä.


Musiikillisesti Come from Away osaa aina sijoittaa katsojan juuri oikeaan tilaan. Kelttiläistyyliset folk-rock kappaleet antavat välittömästi mielikuvan Ganderin kaupungista ja sen asukkaista. Musiikin rytmit välittävät hahmojen tunnetilat ahdistuksesta, odotuksesta ja pelosta. Bändi on myös luontainen osa teosta. He ovat aina näkyvissä lavan taka-alalla ja juhlatilanteissa nousevat ylös mukaan biletykseen.


Kuva: Kari Sunnari / Tampereen Työväen Teatteri

Biletyksestä puheenollen näin esityksestä K-18 näytöksen, jossa tarjottavia saa ottaa mukaan katsomoon. Ennakkoon vähän mietin, miten kilistely oikein sopii yhteen 9/11 kanssa, mutta teoksessakin alkoholi on luontaisena osana mukana, joten kuka minä olen pöyristelemään. Onhan se myös ymmärrettävää, että väliajattomassa esityksessä ihmiset haluavat nauttia virvokkeita jossain kohtaa. Varoitan kuitenkin laskemasta juomia lattialle. Sen verran paljon katsomosta kuului pullojen, tölkkien ja lasien kolahtelua lattiaa vasten. Kukaan ei varmaan halua uuttaa kenkiään siiderissä.


Come From Away on erittäin hyvä musikaali. Suosittelen sitä kaikille niin niille jotka muistavat missä olivat syyskuun yhdestoista 2001 kuin niillekin, jotka eivät olleet vielä syntyneetkään (he voivat olla muuten tarpeeksi vanhoja tulemaan jopa K-18 näytöksiin, ihan vain tiedoksi jos et vielä ole sisäistänyt tätä asiaa.) Ganderin asukkaiden avuliaisuuden näkeminen antaa paljon tarvittua toivoa ihmisten hyvyydestä. Tampereen Työväen Teatterin tuotanto on todella hyvin toteutettu ja ehdottomasti näkemisen arvoinen. Ei olisi mitenkään arvannut, että kyseessä oli vasta ensimmäinen ennakkoesitys. Niin valmis paketti oli. Toivottavasti pääsen syksyllä uudestaan virallisen ensi-illan jälkeen.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Niin kuin taivaassa (Seinäjoki)

Niin kuin taivaassa -musikaali teki minuun niin suuren vaikutuksen Helsingissä , että oli välittömästi selvää, että tämä Seinäjoenkin produktio on nähtävä. Tähdet olivat oikeassa asennossa ja puolisoni lomat osuivat juuri ensi-illan aikaan. Ei muuta kuin nokka kohti Seinäjokea ensi-iltahumun sekaan! Musikaali kertoo pienestä paikkakunnasta Pohjois-Ruotsissa, jonne kapellimestari Daniel Daréus muuttaa uraputken vaihduttua terveysongelmiin. Kyläläiset tuntevat Danielin maineen kapellimestarina, mutta eivät tiedä, että hän on todellisuudessa kotikylän poikia. Daniel yrittää vetäytyä hiljaiseen elämään, mutta rempseät kyläläiset saavat hänet vedettyä kirkon kanttoriksi ja näin ollen myös aktiivisen, mutta lepsusti johdetun, kuoron vetäjäksi. Danielin avulla kyläläiset löytävät äänensä niin kuorolaulua kuin itsensä puolustamista varten. Kuva: Jukka Kontkanen, Seinäjoen kaupunginteatteri En halua liiaksi lähteä spoilaamaan musikaalin tapahtumia, mutta omasta mielestäni musikaalin te

Elli Immo

Kemin kaupunginteatteri oli jo nuoresta alkaen lempipaikkani kaupungissa. Siksi sen koettelemukset ovat olleet hyvin kivuliasta seurattavaa viimeisinä vuosina. Kaupunginteatterin tuhkista nousee kuitenkin Kemin teatteri ja en voisi olla asiasta iloisempi. Ensimmäinen vierailuni kunnian sai murhatutkinnasta kertova uusi näytelmä Elli Immo. Elli Immo -näytelmä kertoo nimensä mukaisesti vuonna 1955 Kemissä murhatusta 20-vuotiaasta Elli Immosta, jonka murhaa rikoskirjailijat Elina Backman ja Heidi Holmavuo alkavat tarkastella uudelleen. Tutkinnassa paljastuu paljon laiminlyötyjä vihjeitä ja näyttää selkeältä, että asiaa on tarkoituksella peitelty. Mikä on ollut poliisin motivaatio pitää asia auki? Miksi moni aikalainen ei ole luottanut poliisiin? Kuva: Nina Susi / Kemin teatteri Näytelmä perustuu tositapahtumiin ja oikea tutkimusprosessi avasi Elli Immon murhatutkinnan uudelleen. Heidi Holmavuo on kirjoittanut myös tämän näytelmän käsikirjoituksen. Ennakkoon mietin, voiko kirjan ki

Xanadu

En koskaan uskonut, että pääsisin näkemään Xanadu-musikaalia livenä, mutta oi niin ihmeellistä on elämä! Xanadua esitettiin Broadwaylla, kun olin teini ja parhaassa fanitusiässä, joten se on levytyksensä ja bootleg-nauhoitusten kautta piirtynyt auttamattomasti mieleeni. Viime kesänä kuuntelin musikaalisoittolistaani ja haikeana mietin kuinka historia tuntuu unohtaneen Xanadun, mutta sitten pari päivää myöhemmin kuin tilauksesta luin Twitteristä kuinka Xanadu tulisi seuraavana kesänä Törnävän kesäteatteriin. Oli ehdottoman selvää, että kesän 2023 lomareissulle laitettaisiin pysähdys Seinäjoelle. Kuva: Emilia Boulevard, Seinäjoen kaupunginteatteri Xanadu perustuu vuoden 1980 kulttiklassikoksi muodostuneeseen elokuvaan. Kleio on muusa suoraan kreikkalaisesta mytologiasta ja saa tehtäväkseen inspiroida nuorta taiteilijaa Sonnya. Kleion kateelliset siskot kuitenkin juonivat hänen päänmenokseen, jotta hän käskyjen vastaisesti rakastuisi kuolevaiseen ja joutuisi karkotukseen jumalallisesta