Toisella yrittämällä pääsin vihdoin näkemään ensimmäistä
kertaa klassikkomusikaalin Cabaret Rovaniemen teatterissa. Cabaret
oli minulle ennestään tuttu lähinnä ajatuksen tasolla, joten
olikin jo korkea aika tutustua siihen tarkemmin. Monessa mielessä
lopputulos oli sitä mitä odotin, mutta teoksessa oli myös paljon
sellaista, mitä en osannut odottaa. Tämä ei toisaalta yllätä,
koska ennakkotietoni perustuivat lähinnä edesmenneen rikosdraaman
Todistettavasti syyllisen jaksoon, jossa Cabaretin kulisseissa
tapahtuu murha.
Cabaret sijoittuu 1920-luvun lopun Berliiniin, jossa saksalainen
kabareetaide elää kulta-aikaansa ja samalla natsien pimeys alkaa
laskea varjonsa kaupungin ylle. Amerikkalainen kirjailija Cliff
Bradshaw saapuu kaupunkiin etsimään tarinaa romaaninsa ja löytää
sen Kit Kat klubin hämärästä brittiläisen kabareetähtösen
Sally Bowlesin muodossa. Yhdessä he yrittävät kirjoittaa oman
tarinansa uusiksi, mutta lopulta huomaavat, että eivät voi sulkea
silmiään aikojen muutokselta. Samaa mutta omaa prosessiaan käyvät
majataloa pitävä Fräulein Schneider ja juutalainen kauppias Herr
Schultz, jotka luulivat löytäneensä onnen kypsemmällä iällä.
Pariskunnista molemmat huomaavat joutuvansa ylipääsemättömään
ristiriitaan kun tulee kyse heidän suhtautumisestaan muuttuviin
aikoihin. Toimintaa seuraa ja värittää Seremoniamestari, joka
tarjoaa näkökantansa niin asiaan kuin toiseenkin.
Kuvaaja: Tatu Kantomaa |
Cabaret vaikuttaa musikaalilta, joka elää ja vaihtelee paljonkin produktiosta toiseen. Tämä on siis puhdas olettamus, koska tämä oli ensimmäinen näkemäni versio, mutta uskallan hyvillä mielin sanoa tämän väittämän ääneen. Rovaniemen teatterissa jopa suurella Tieva -näyttämöllä teos on hyvin lähellä katsojaa. Se estää katsojaa etäännyttämästä itseään lavan tapahtumista, olivat ne sitten yltiöseksuaalisia tai synkkiä, mikä sopii mielestäni hienosti teokseen. Väliajalla moni katsoja kommentoi ensimmäisen näytöksen pituutta (puolitoista tuntia) kriittiseen sävyyn, mutta teoksen loputtua huomaa näytösten ajallisen epätasapainon merkityksen. Kestää kauan, että ongelmat kehittyvät meiltä piilossa, mutta kun ne vihdoin tulevat esiin, alkaa kaikki mennä alamäkeä hirvittävän nopeasti. Rovaniemen Cabaretissa ehdottomasti vaikuttavinta oli teoksen loppu, jota en halua spoilata tässä arviossa. Se pakottaa erityisesti niin sanotut ”tolkun ihmiset” näkemään suoraan, mitä tapahtuu, jos fasismiin ei puututa. Loppu oli erittäin väkevästi toteutettu ja Rovaniemen teatterilta tärkeä ratkaisu.
Teoksessa minulle jäi hieman epäselväksi Seremoniamestarin
merkitys. Välillä hän on kuin kuka tahansa hahmo ja välillä
ennemminkin kuin kertoja, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että
hänen roolinsa sellaisena olisi käynyt minulle järkeen.
Seremoniamestari myös vastaa teoksen hämmentävimmistä
kohtauksista, kuten laulusta Kaks leidii (Two Ladies.) Kohtauksissa
ei ole mitään vikaa, mutta se miten ne kuuluvat suurempaan
kokonaisuuteen tuntui irralliselta. Ehkä en vain ole tarpeeksi fiksu
tajuamaan tätä puolta Cabaretista.
Kuvaaja: Tatu Kantomaa |
Musikaalin kappaleista yllättävän moni oli minulle ennestään tuttu, mutta en olisi osannut yhdistää niitä Cabaretiin. Teoksessa on useita hyviä kappaleita, mutta ei välttämättä yhtä, joka erityisesti nousisi veret seisauttavaksi ykköseksi. Rovaniemen teatterin orkesteri soitti hienosti ja näyttelijät lauloivat orkesterin arvoisesti. Yleensäkin roolitus oli onnistunut. Molemmilta pariskunnilta löytyi oikeaa kemiaa ja Seremoniamestari otti oman huomionsa, vaikka onnistui minua myös hämäämään. Visuaalisesti Cabaret on erittäin hienoa katsottavaa. Puvustuksessa on kimallusta, volyymia ja ajanmukaisuutta, jota ei voi kuin ihailla.
Cabaret ei ole klassikko syyttä ja menisin ehdottomasti uteliaana
katsomaan muitakin produktioita. Tarina yhdistelee taidokkaasti
vakavuutta ja viihdettä ja on valitettavasti edelleen yhtä
ajankohtaisempi. Kävimme katsomassa esityksen juuri
itsenäisyyspäivän jälkeen ja olihan se pysäyttävää ajatella
kuinka lavalla heiluvien kaltaiset hakaristiliput olivat vastikään
heiluneet myös pääkaupunkimme kaduilla. Cabaret muistuttaa meille,
että todellisuudelta ei voi sulkea silmiään, vaikka ilonpito ja
viihde olisikin niin paljon mukavampaa ja helpompaa.
Kommentit
Lähetä kommentti