Musikaalien levytykset ovat sellaisia, että ne usein tulevat
elämääni kovaa ja pysyvät siellä parin kuukauden ajan rankalla
toistolla. Koska musikaaleissa on yleensä musiikkia tunnelmasta
toiseen, löytää levytyksestä aina sopivan kappaleen omaan
fiilikseen. Imettyäni kaiken mehun levytyksestä siirryn taas muuhun
musiikkiin ja podcasteihin, kunnes löydän uuden uhrini (samoin kuin
sarjamurhaajilla, minullakin on cooling off -jakso välissä.)
Kausiluontoisuutensa takia tietyt ajanjaksot jäävät mieleeni juuri
tiettyjen musikaalien säveltämänä. Näin vuosikymmenen lopussa on
hyvä kohta summata menneitä vuosia ja niiden soundtrackia. On
tietysti olemassa musikaaleja, jotka ovat olleet elämässäni
mukana niin tasaisesti, että en yhdistä niitä mihinkään
tiettyyn ajanjaksoon, kuten esimerkiksi Next to Normal, mutta
rajataanpa tämän kirjoituksen sisältö ennen kuin lähden aivan
hillittömästi rönsyilemään.
Kesä-syksy 2010: Hair
Hair oli minulle tuttu jo ennen tätä elokuvan ja kirjastosta
lainaamani suomenkielisen levytyksen johdosta, mutta kesällä 2010
näin Lontoossa The Public Theaterin Broadwayltä tulleen version ja
voin täysin liiottelematta sanoa, että minä muutuin sen
teatterikokemuksen aikana. En voi sanoa, että olisin koskaan kokenut
mitään uskonnollista hurmosta, mutta uskoisin, että tämä Hair
-esitys oli niin lähellä kuin tulen koskaan sitä pääsemään.
Produktiossa näyttelijät liikkuivat paljon yleisössä ja mm.
kiipesivät pitkin penkkirivejä yleisöön ja kierrättivät
leikkokukkia yleisölle (omani on edelleen prässättynä jonkun
muistovihkon sisälle.) Lopuksi koko yleisö sai halutessaan kiivetä
lavalle laulamaan kertaukset kappaleista Hair ja Let the Sun Shine
In. Epävarmana 17-vuotiaana epäröin hyvän aikaa uskaltaisinko
mukaan, mutta tähdille kiitos löysin rohkeuden tehdä niin. Itse
musikaalista en ymmärtänyt kaikkea ja esimerkiksi trippikohtausten
aikana olin hyvin hämmentynyt siitä mitä tapahtuu, mutta silti
nautin joka hetkestä. Poistuin teatterista laulaen kappaleiden
suomiversioita, jotka osasin jo ennestään ulkoa, estottomasti
Lontoon kaduilla minua vastaan tulleiden kavereideni suureksi
ärsytykseksi. Heidän ärsytyksensä ei kuitenkaan kiinnostanut
minua tippaakaan, koska olin täydessä hurmoksessa. Minä olin
muuttunut.
Miten Hair sitten muutti minua? Rohkeus ja rakkaus ovat pääarvot,
jotka vahvistuivat sisässäni heti poistuttuani teatterista.
Perusasetukseni oli ja on edelleenkin olla hyvin kyyninen ja kova,
mutta Hairin kautta aloin ymmärtää, että on hyvä uskaltaa uskoa
asioihin ja näyttää kiintymystä ja rakkautta muihin ihmisiin ja
asioihin. Täytyy myös puolustaa muiden oikeutta osoittaa rakkautta
ja ilmaista itseään. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että
sokeasti antaa minkä tahansa tapahtua, vaan muita vahingoittaviin
asioihin tulee puuttua ja sanoa selkeästi, että se on väärin,
aivan kuten musikaalissa vastustetaan sotaa. Hair näyttää myös,
että jos muiden painostuksen takia päätyy tekemään arvojensa
vastaisesti, katoaa. Musikaalin nähtyäni kuuntelin tämän
produktion levytystä jatkuvasti ja se muistutti minua siitä, mitä
musikaali sai minut tuntemaan ja musikaalin viesti pinttyi minuun
syvemmin. Erityisesti kappaleet Easy to Be Hard ja Let the Sun Shine
In muistuttavat minua asioista, jotka tahdon edelleen pitää
sydäntäni lähellä.
Hairin levytys muistuttaa minua ajasta aikuisuuden kynnyksellä. Muutama viikko musikaalin nähtyäni täytin 18 ja abivuosi lukiossa alkoi. Mietin, mitä haluan tehdä tulevaisuudessa ja löysin rohkeuden päättää hakea opiskelemaan kauempaa kotoa ja kaukana vanhoista kavereistani. Vaikka lukioaikaiset ystäväni ovat edelleen elämässäni mukana ja hyviä ihmisiä, eivät he olleet minun sielunkumppaneitani. Hairista lähteneessä itseni etsimisen kautta uskalsin lähteä etsimään heitä. Kiitos, Hair.
Hairin levytys muistuttaa minua ajasta aikuisuuden kynnyksellä. Muutama viikko musikaalin nähtyäni täytin 18 ja abivuosi lukiossa alkoi. Mietin, mitä haluan tehdä tulevaisuudessa ja löysin rohkeuden päättää hakea opiskelemaan kauempaa kotoa ja kaukana vanhoista kavereistani. Vaikka lukioaikaiset ystäväni ovat edelleen elämässäni mukana ja hyviä ihmisiä, eivät he olleet minun sielunkumppaneitani. Hairista lähteneessä itseni etsimisen kautta uskalsin lähteä etsimään heitä. Kiitos, Hair.
Kappaletärppi: The
Flesh Failures / Eyes Look Your Last / Let the Sun Shine In
Kevät 2012: The Last 5 Years
Muutin
syksyllä 2011 Tampereelle opiskelemaan ja ensimmäinen siellä
näkemäni teatteriesitys oli The Last 5 Years (suomenkieliseltä
nimeltään muistaakseni Viiden vuoden rakkaus) Tampereen Työväen
Teatterin TTT-Klubilla. Lavastus oli minimaalinen, mutta musiikki
isoa. Kesti aikansa, että uskaltauduin cast recordingin pariin,
mutta se oli menoa se. The Last 5 Years on yksi niitä levytyksiä,
joilta en osaa kuunnella vain yhtä kappaletta vaan aina päädyn
kuuntelemaan koko levyn, vaikka sitten sekalaisessa järjestyksessä.
Keväällä 2012 kuuntelin levyä sellaisella paatoksella kuin vain
19-vuotias voi romanttisessa draamassa rypeä
ihastuksestaan unelmoiden minimaalisella tosimaailman
ihmissuhdekokemuksella. The Last 5 Years vie minut takaisin
soluhuoneeseeni, jossa huulisynkkasin levytyksen tahdissa ja koin
kaikki tunteet naurusta vollotukseen. Myös myöhemmin, kun olen
oikeasti uskaltanut tehdä jotain ihastusteni suhteen, olen aina eron
tai draaman hetkellä palannut tämän levytyksen pariin. Erityisesti
Cathyn kappaleet osuvat aina hermooni sen verran hyvin, että voi
miettiä, koska The Last 5 Years on ollut elämässäni jo niin
kauan, onko sävellys vain niin osuva, että se sopii elämääni vai
onko teos muokannut suhtautumistani ihmissuhteisiin sen verran, että
suhtaudun niihin juuri näiden lyriikoiden kautta? Ei, ei sittenkään
mietitä sitä.
Kappaletärppi:
Still Hurting
The Last 5 Years tässä blogissa
The Last 5 Years tässä blogissa
Syksy 2013: Once
Kesällä
2013 suoritin opintoihini kuuluvaa kieliharjoittelua Sussexin
yliopiston kansainvälisessä kesäkoulussa. Olin maassa kahdeksan
viikkoa ja näin yhtä monta teatteriesitystä. Kaikista suurimman
vaikutuksen minuun teki Once, jota menin katsomaan täysin vailla
mitään ennakko-odotuksia ja tulin täysin hurmatuksi heti
ensimmäisistä soinnuista. Ostin itselleni cast recordingin
syntymäpäivälahjaksi pari viikkoa myöhemmin ja levystä tuli
syksyni taustamusiikki. Oncessa onkin jotenkin täydellisen syksyinen
tunnelma, koska musiikki on niin melankolista, mutta kuitenkin
jotenkin toiveikasta. Ja oi ne kitarasoinnut! Levyä kuunnellessani
mieleeni tulee vahvasti Conversen lenkkarit vasten märkää
asfalttia syksyn pimeässä tihkusateessa samalla kun illan aikana
juomani siiderit ovat vahvistaneet laulujen aiheuttamaa
tunnereaktiota kymmenkertaisesti. Oncen kappaleita kuuntelen nykyään
itse asiassa todella vähän, koska niiden aiheuttama tunnereaktio on
niin vahva ja nopea, että on paljon helpompi vain painaa skip ja
vältellä sitä fiilistä. Tätä kirjoittaessani laitoin levyn
soimaan pitkästä aikaa ja se tunne laskeutui päälleni kuin raskas
peitto. Täytyy tästä mennä tuijottamaan ikkunasta ulos ja pohtia
asioita.
Kappaletärppi:
Say It to Me Now
Once tässä blogissa
Once tässä blogissa
Kesä 2014: If / Then
If
/ Then tuli elämääni puhtaasti siitä syystä, että siinä on
Idina Menzel ja se kertoo käytännössä jossittelusta. Minä
tykkään kovasti liehitellä ajatuksella erilaisista kohtaloista,
joihin tietyt valintamme johtavat. Minulla on melko tarkat visiotkin
vaihtoehtoisista todellisuuksista, joihin olisin päätynyt, jos
olisin tietyissä tilanteissa valinnut vaihtoehdon y x:n sijaan.
Sellainen pohdinta minulla oli menossa juuri kesällä 2014 ja If /
Then vastasi täydellisesti tähän jahkailuun. Muistan täsmälleen,
missä olin kun kuuntelin levytyksen ensimmäisen kerran ja sen
jälkeen kuuntelin sitä lähes päivittäin koko kesän ajan.
Heinäkuussa, kun varasimme kaverin kanssa matkan New Yorkiin, ostin
heti liput katsomaan musikaalia siellä. Ostaessani
teatterilla musikaalin käsiohjelmaa, myyjä suositteli minulle myös
levytystä ja kun sanoin omistavani jo sen, hän vastasi ”You look
like you do.” En ihan ymmärrä, mitä se meinaa, mutta toisaalta
hän oli oikeassa.
If
/ Then käsittelee erinomaisesti elämän valintoja ja niiden
aiheuttamia tuntemuksia. Vaikka katuisimme, emme voi muuttaa
menneisyyttä vaan näillä korteilla on jatkettava ja halutessamme muuttaa
pelistrategiaa eteenpäin mentäessä. Jokainen
päivä on uusi alku. Teemansa lisäksi If / Then on juuri sellaista
sanoisinko arkipäiväisempää musikaalin tyylilajia, jota rakastan.
Lisäksi teoksessa on paljon kipua ja samalla toivoa, mikä auttoi
minua käsittelemään silloin päässäni pyöriviä jahkailuja. Nyt
muutaman vuoden viisaampana voin sanoa, että tein tuolloin oikean
ratkaisun eikä jahkailulle ole tarvetta enää.
Kappaletärppi:
Always Starting Over
If / Then tässä blogissa
If / Then tässä blogissa
Talvi 2014: Side Show
Loppusyksystä
2014 teimme ystäväni Viljan kanssa matkan New Yorkiin ja kävimme
kimpassa katsomassa musikaalin Side Show. Tuotanto oli uusi ja
muokattu versio vuonna 1997 flopanneesta musikaalista, mutta tämä
tuotanto ei ollut paljoa sen onnekkaampi ja pyöri jälleen vain
parin kuukauden ajan Broadwaylla. Vaikka musikaalina Side Show’ssa
oli edelleen tuossakin tuotannossa runsaita tarinallisia ongelmia, on
se täynnä mahtavia ja mahtipontisia kappaleita. Muistan tuolloin
kritisoineenikin teosta siitä, että siinä on liikaa tällaisia
todella paatoksellisia lauluja. Levyltä kuunneltuna tämä kuitenkin
on vain hyve. Kuusiminuuttisia balladeja saavuttamattomasta
rakkaudesta ei voi olla liikaa! Näimme Side Show’n
ennakkonäytösten aikaan ja cast recording tuli myyntiin vasta
kuukausia myöhemmin, joten minä ehdin kiintyä musikaalin
alkuperäisen Broadway-kokoonpanon levytykseen. Alice Ripleyn ja
Emily Skinnerin äänet sopivatkin mielestäni paremmin musikaalin
dramaattisiin kappaleisiin yhtään vuonna 2014 rooleissa
esiintyneitä näyttelijöitä vähättelemättä. Alkuperäisessä
levytyksessä on mukana myös Norm Lewis, jonka ääntä rakastan.
Vuoden 1997 levyllä on myös kappaleita, joita ei näkemässämme
tuotannossa ollut, kuten esimerkiksi Tunnel of Love, jossa
siamilaiset kaksoset paneskelevat deittiensä kanssa
huvipuistolaitteessa. Tuon kuvauksen perusteella ehkä ymmärrätte,
miksi kappale oli leikattu pois (tai oikeastaan muokattu ihan
erilaiseksi kohtaukseksi uusilla sanoilla) uudesta versiosta, mutta
silti minä jostain syystä kuuntelen sitä levyltä. Side Show’n
sävelmiin ei kuitenkaan liity pelkästään hyviä muistoja, koska
asuntooni murtauduttiin muutama viikko lomamatkan jälkeen ja muistan
useita kertoja, jolloin sammutin pelokkaasti levyn tullessani kotiin,
koska pelkäsin, että en kuulisi, jos sisällä olisi joku
tunkeutuja ja joutuisin yllätetyksi.
Kappaletärppi:
You Should Be Loved
Side Show tässä blogissa
Side Show tässä blogissa
Kevät 2015: Evita
Syksyllä
2014 näin Tampereen Työväen Teatterin ja pari kuukautta myöhemmin
virolaisen Vanemuine -teatterin produktiot klassikkomusikaalista
Evita. Syksyllä en ollut vielä valmis ottamaan vastaan täyttä
Evita hössötystä ryöstön aiheuttaman järkytyksen takia, mutta
keväällä se ajoi päälleni kuin rekka. Valitsin huumeekseni
musikaalin alkuperäisen Broadway-tuotannon levytyksen ja kuuntelin
sitä jatkuvasti. Yritin olla kuuntelematta sitä, mutta useamman
viikon ajan kuuntelin koko levytyksen (lukuunottamatta Don’t Cry
for Me Argentinaa, jonka skippaan aina) lähes joka päivä. Aina
yritin olla kuuntelematta koko levyä. Aloitin jostain toisesta
kohtaa kuin alusta, mutta päädyin silti aina kiertämään läpi
koko levyn. Joka kerta. Evita on niin pirullinen, kun kappaleet
johtavat toisiinsa niin sulavasti, että aina pitää vain jatkaa
eteenpäin. Tämä oli
todellinen vaiva, koska levyhän kestää reilut puolitoista tuntia!
Olin tuolloin
vaihto-opiskelemassa Tallinnassa ja Evita muistuttaa minua
ehdottomasti tuosta ajasta ja erityisesti huoneestani hostellissa,
jossa asuin. Samoin kuullessani vuoden 2015 eduskuntavaalien
tuloksesta muistan mieleeni tulleen heti lause kappaleesta A New
Argentina: ”It doesn’t matter what those morons say.”
Jatkuva
Evitan luukutukseni johti luonnollisesti siihen, että musikaalin
kappaleet pinttyivät hyvin muistiini. Tämä johti myös yhteen
kummallisimpaan hetkeen elämässäni. Saman vuoden elokuussa olin
risteilyllä ystäväni kanssa ja kun päätin mennä häntä
aikaisemmin nukkumaan, tuli ystäväni saattelemaan minut hyttiini ja
päädyimme laulamaan sanasta sanaan kaikki ne kappaleet, joissa
Evita tekee kuolemaa. Musikaalin tuntevat tietävät, että niitä
lauluja on useita. Lauloimme myös elokuvaversioon lisätyn laulun
You Must Love Me, joka ei edes ole mukana puhkikuluttamallani
levyllä. Minulla ei myöskään ole hajua, miksi ystäväni tuntee
Evitan kappaleet noin hyvin. Itse hän ei osaa asiaa kommentoida,
koska oli tuolloin niin vahvassa humalassa, että ei muista koko
asiaa. Itse olin lähes selvin päin, joten mistään humalaisesta
unestakaan tässä Evita-mysteerissä ei kuitenkaan ole kyse.
Edelleen,
jos laulan pari riviä Evitaa, käy helposti niin, että loilotan
kymmenen minuuttia eteenpäin kunnes iskee kohta, jossa en enää
muista sanoja.
Kirjoittaessani
tätä pätkää tein virheen ja rupesin kuuntelemaan Evitan
levytystä ja arvatkaa vaan saanko niin vain lopetettua kesken
kaiken...
Kappaletärppi:
koko hemmetin levy
Evita tässä blogissa
Evita tässä blogissa
Kesä 2016: Hamilton
Yleensä
en mene musikaalikausiini tietoisesti, mutta Hamiltonia ensin
välttelin kuukausitolkulla, koska tiesin, että minulla ei ole aikaa
tämmöisiin hömpötyksiin, koska opintoni olivat todella
haastavassa vaiheessa (pohjoismaisten kielten perusopinnot, miksi
olitte niin vaivalloisia??) Saatuani vuoden opinnot vihdoin kasaan,
hyppäsin vapaaehtoisesti syvään päähän. Olin menossa tapaamaan
Britanniassa vaihdossa ollutta ystävääni Lontooseen ja matkan
aikana minulla oli paljon aikaa rakastua Hamiltoniin. Kuunnellessani
levyä ensimmäisen kerran ajattelin, että ehkä tämä nyt ei
iskekään minua puulla päähän. Ehkä tämä on niitä keissejä,
joissa hype vain ei tartu minuun. Päästessäni levyn loppuun oli
kohtaloni kuitenkin jo sinetöity. Kuuntelin levyä ees taas
matkustaessani ja kotiin palattuani jatkuvasti työmatkoillani.
Gradusemmassani eräs toinen kirjoitti graduaan Hamiltonista ja auta
armias kuinka minä pääsin häntä kuulustelemaan. Tieni Hamiltonin
kanssa alkoi viimeistään erkanemaan The
Hamilton Mixtapen jälkeen. Olin yksinkertaisesti kuluttanut levyn
loppuun ja oli aika pitää taukoa. Nähtyäni Hamiltonin syksyllä
2018 Lontoossa olen alkanut hiljalleen palata levyn pariin, mutta
kappaleet kuten My Shot ovat edelleen karenssissa. Tämä on joskus
tällaisten intensiivisten kuuntelukausien kirous, voi tulla
yliannostus hyvää. Tätä blogipostausta kirjoittaessani olen
kuunnellut kaikkien muiden käsittelemieni levyjen biisejä, mutta
Hamiltonia en nyt vain jaksanut. Ehkä sitten taas myöhemmin.
Kappaletärppi:
The Schuyler Sisters
Kevät 2017: In the Heights
Samalla
Lontoon reissulla, jolla kuuntelin maanisesti Hamiltonia, kävin
katsomassa Lin-Manuel Mirandan ensimmäisen musikaalin nimeltään In
the Heights. Aivoni alkoivat raksuttaa heti esityksen nähtyäni ja
pian tulin siihen päätökseen, että kirjoittaisin teoksesta (ja
Rentistä) graduni keskittyen musikaalien yhteisöllisyyden
kuvaukseen. Seuraavana keväänä aloitin toden teolla aineiston
keräämisen ja tähän kuului luonnollisesti myös vakaata lauluihin
tutustumista, jotta
en missaisi mitään tärkeätä pointtia. Rent ei samanlaista
kohtelua vaatinut, koska siinä vaiheessa minulla oli takana jo lähes
kymmenvuotinen historia Rentin fanina. In the Heightsin kuunteleminen
oli intensiivisempää kuin muiden käsittelemieni musikaalien juuri
siitä syystä, että aivoni tekivät samalla kovaa ajatustyötä
analysoiden jokaista
lyriikkaa ja teemoja. Muiden musikaalien kanssa saatan hyvinkin
valikoida, mitä kappaleita kuuntelen ja pari jää aina väistämättä
sivuun. In the Heightsin kohdalla kuitenkin joka ikinen kappale on
käynyt prässin läpi kunnes olen päättänyt, onko se analyysini
kannalta relevantti vai ei. Sellaiset kappaleet, kuten Inútil, jotka
muutoin olisivat hyvinkin todennäköisesti jääneet pienelle
huomiolle, tulivat eritellyksi tarkasti gradussani. Samoin
näennällisesti
harmittomat Piragua ja kappaleen kertaus valjastettiin rankaksi
kapitalismin kritiikiksi.
Ei
In the Heightsin kuuntelu kuitenkaan ollut pelkkää työtä minulle
vaan nautin musiikista todella. Muuten en olisi varmaan voinutkaan
sitä graduaineistokseni valita. Saatuani tutkielman valmiiksi
jouduin pitämään pientä taukoa levyn kuuntelusta, koska en
halunnut huomata uusia asioita ja katua, etten saanutkaan niitä
lisättyä työhöni tai pahimmassa tapauksessa joutua tekemään
suuria muutoksia valmiiseen tekstiin (halusin vain valmistua, en olla
täydellinen.) Sen jälkeen
olen edelleen kuunnellut levyä usein ja odotan innolla vuonna 2020
tulevaa elokuvaa. Toivottavasti se tulee Suomeenkin teattereihin,
koska aion päteä niin mahdottomasti, koska jos en vielä sitä
maininnut, minähän kirjoitin graduni tästä!!
Talvi 2019: Dreamgirls
Vuodenvaihteessa
kävin läpi raskaan eron ja tuona aikana välttelin aktiivisesti
musiikin kuuntelua, koska se nosti liikaa tunteita pintaan. Yllättäen
kuitenkin Dreamgirlsin kuuntelu kohotti aina mielialaani. Olin nähnyt
musikaalin lokakuussa 2018 Lontoossa ja pitänyt siitä kovasti.
Dreamgirlsissä aluksi minua piristivät The Dreamettesin ”omat”
harmittomat kappaleet, kuten Move ja Heavy. Sen jälkeen siirryin
turhautumista ilmaiseviin kappaleisiin, kuten Steppin’ to the Bad
Side tai It’s All Over ja tietysti legendaarinen And I’m Telling
You I’m Not Going. Lopuksi löysin lohtua erityisesti Lontoon
vuoden 2017 produktioon uudelleensanoitetusta alun perin
elokuvaversioon lisätystä kappaleesta Listen, joka kertoo
sovinnosta ja eteenpäin katsomisesta. Siinä vasta kahden naisen
voimaduetto, joka pesee samoja teemoja käsittelevän Wickedin For
Goodin kuusi nolla.
Dreamgirlsiä
minun pitäisi edelleen kuunnella enemmän. Siinä vasta hieno
musikaali.
Kappaletärppi:
Listen
Talvi 2019-(2020): Six
Kaikki minut tuntevat tietävät, että olen lapsesta asti ollut
todella kiinnostunut Tudor-ajan historiasta. Six on siis kuin minulle
tehty. Enempää en osaa tässä vaiheessa tätä analysoida, koska
tilanne on edelleen kesken. Täytyy päästä näkemään tämä
myös!
Kappaletärppi: Get Down
Tässä minun vuosikymmentäni rytmittäneet musikaalit. Oli yllättävän tunteikasta muistella kuluineita vuosia näiden laulujen kautta. Mistä
musikaaleista sinä muistat kuluneen vuosikymmenen?
Kommentit
Lähetä kommentti