Notre Damen kellonsoittaja on mielestäni yksi parhaimmista
Disney-elokuvista, mutta löysin sen hienouden vasta lukioikäisenä.
Olen edelleen sitä mieltä, että tarina ei todellakaan ole mikään
lapsille helposti pureksittava eikä sen kuulukaan olla.
Musiikillisestikin Notre Damen kellonsoittaja on raskas hartaine ja
mahtipontisine sävellyksineen. Siksi se sopiikin erinomaisesti
näyttämölle.
Kuva: Tampereen teatteri |
Tarina on varmasti monelle tuttu: kavala arkkidiakoni Frollo
piilottaa Quasimodon vauvasta alkaen Notre Damen katedraalin
kellotorniin, missä hän varttuu nuoreksi mieheksi. Quasimodo
haaveilee elämästä ihmisten seurassa, mutta hänen epämuodostunut
selkärankansa ja Frollon pelottelut lannistavat häntä.
Uskaltautuessaan vihdoin ulos Quasimodo kohtaa valovoimaisen
romanitytön, Esmeraldan, joka lumoaa hänet ja samalla myös sotilas
Phoebuksen sekä itse Frollon. Esmeralda osoittaa Quasimodolle
ystävyyttä ja Phoebukselle romanttista kiintymystä, mutta koska
Frollo jää ilman eikä kestä ”syntistä” himoaan,
jos ei voi saada Esmeraldaa omakseen, hän rupeaa vainoamaan tyttöä
ja samalla koko Pariisin romanivähemmistöä. Lopuksi taattuun
Victor Hugo -tyyliin kellekään ei käy hyvin.
Notre Damen kellonsoittaja ei ole mikään hyvän mielen musikaali,
mutta se on sitäkin tärkeämpi. Victor Hugon kertomus sijoittuu
Pariisiin vuoteen 1482, mutta tarina on (valitettavasti) edelleen
ajankohtainen. Vähemmistöjen syrjintä on joillekin jopa ylpeyden
aihe ja edelleen jotkut miehet yrittävät väkipakolla saada naisia
osoittamaan heihin kiinnostusta ja ryhtyvät väkivaltaisiksi, jos
eivät toivomaansa vastakaikua saa. Toisin kuin Disneyn
elokuvaversiossa, musikaalilla ei ole onnellista loppua vaan
pikemminkin musertava loppu. Itse nyyhkytin lohduttomana maailman – niin tämän musikaalin kuin omamme – pahuutta. Poistuin teatterista
edelleen lohduttomana ja itkin vielä päästyäni hotellille. Miksi
maailma on niin julma? Miksi ihmiset haluavat toisille pahaa heidän
syntyperänsä takia? Miksi jollain pellellä oli MAGA-lippis päässä
Tampereella? Miten sitä ei hävetä?
Suuren lohduttomuuteni lisäksi Notre Damen kellonsoittajassa minua
jäi vaivaamaan yksi kohtaus. Ranskan kuningas Ludvig XI esitetään
yksinkertaisena ja pakkomielteisenä ilmeisesti tyypilliseen
”sisäsiittoiset kuninkaalliset” stereotypiaan viitaten. En
ymmärrä miksi me yleisönä, jonka on tarkoitus oppia siitä, miten
Quasimodoa tarinan maailmassa hänen fyysisen vammansa ja
sosiaalisten hankaluuksiensa takia kaltoin kohdellaan ja tuntea häntä
kohtaan myötätuntoa, pitäisi sitten toisessa kohtauksessa nauraa
toisen henkilön henkisille rajoitteille? Ymmärrän
vastakkainasettelun, että samalla kun Quasimodo on yhteiskunnan
ulkopuolelle ajettu hylkiö, toinen on valtion vaikutusvaltaisin
mies. Silti kohtaus sai oloni epämukavaksi. Onneksi kuningas
esiintyy vain tässä yhdessä kohdassa, mutta en koe, että
musikaali kärsisi, jos kohtausta ei olisi ollenkaan.
Vaikka olen osani kuunnellut Notre Damen kellonsoittajan kappaleita
jo vuosia, olin yllättynyt kuinka selkärangassa ne todella minulla
olivat. Teki mieli ääneen huutaa ”ÄÄ TÄÄ ON NIIN HYVÄ
KOHTA!” useamman kappaleen aikana. Suosikkini Joukkoon (Out There)
aikana jopa nostin teatraalisesti käden sydämelleni, koska
musiikki niin täytti minut kauneudellaan. Avauskappale Notre Damen
kellot (The Bells of Notre Dame) on muokattu lyriikoiltaan
elokuvaversiosta uuteen uskoon tukemaan musikaalin päivitettyä
juonta, mutta aivan samalla tavalla se kellojen kumina vaikuttaa.
Enpä osaisi suorilta nimetä mitään toista kappaletta, jonka loppu
tekee yhtä suuren vaikutuksen kuin Notre Damen kellot. Tampereen
teatterissa kuoro tulee kirjaimellisesti yleisöön, joten vakava
tunnelma vallitsee koko salin. Itse kun istuin edessä ja reunassa
pelkäsin jopa, että lattialla oleva reppuni kaatuu ja kamppaa kohta
jonkun kuorolaisen.
Tampereen teatterin roolitus on erinomainen. En ole tainnut
koskaan nähdä Petrus Kähköstä missään esityksessä häntä
erikseen tässä blogissa mainitsematta. Quasimodona hän tekee
ennennäkemättömän roolisuorituksen. Hänen kasvoistaan ja
kehonkielestään näkee kaiken, mitä hän tuntee ja mitä hänen on
vaikea ilmaista, koska Quasimodo ei ole oppinut peilaamaan muiden
sosiaalisia taitoja eläessään yksin kellotornissa. Laulaessaan hän
on kuin enkeli (ja enkeliä tämä tarina todellaan tarvitsisi, koska
jaiks Victor Hugo, miksi pitää olla niin julma.) Josefin Silénin
Esmeraldasta ei saa silmiään irti, joten katsoja todella näkee,
miksi kaikki nämä sedät ovat niin sekaisin hänestä. Silén tuo
rooliin myös sellaista sydäntä ja hellyyttä, jota hahmo
tarvitsee. Pelkästään ”seksikkään” Esmeraldan kohtalo ei
kiinnostaisi samalla tavalla.
Kuva: Heikki Järvinen, Tampereen teatteri |
Visuaalisena toteutuksena Tampereen teatterin Notre Damen
kellonsoittaja on myös onnistunut. Tilaa käytetään monipuolisesti
ja hahmojen siirtymät ovat kekseliäitä. Lavastus tuo henkiin
kellotornin ja Pariisin kadut. Myös tehosteita on käytetty sen
verran, että epäileväisempi voisi syyttää teatteria mustasta
magiasta samoin kuin Frollo syyttää asiasta romaniväestöä. Itse
en aivan kaikkea päässyt näkemään, koska istuin halvemmalla
rajallisen näkyvyyden paikalla, joten olisi kiinnostavaa päästä
näkemään esitys uudelleen kohdasta, josta pääsisin syynäämään
kaiken lavalla tapahtuvan.
Musikaalin lopun aiheuttamasta suuresta surustani huolimatta Notre
Damen kellonsoittaja oli todella koskettava ja mieltä avartava
teatterielämys. Upean musiikin lisäksi tarina avaa niin paljon
ajatuksia, että sen pitäisi olla pakollista katsottavaa kaikille.
Muistakaa tosin, että tämä ei ole missään nimessä lapsille
sopiva musikaali Disneystä huolimatta. Jos aikuisena ihmisenä olin
ihan palasina esityksen loputtua, en tiedä miten se voisi lapseen
vaikuttaa. Jännityksellä odotan miten tunteellinen äitini reagoi,
kun menee ensi kuussa katsomaan tätä. Onneksi en joudu olemaan
paikalla vaan iskä saa hoitaa hänen rauhoittamisensa.
Kommentit
Lähetä kommentti