Alan kai hyväksyä sen, että tätä nykyä jaksan kirjoittaa noin kerran vuodessa. Tähän vaikuttaa tietysti se minkä takia
tätä kirjoitusta pääsen ylipäätään kirjoittamaan: olen
nykyään ihan oikea työssäkäyvä
opettaja.
Olen myös
kahdeksannen luokan luokanvalvoja ja siinä on syy koko tähän
seikkailuun. Suomen kahdeksasluokkalaiset ovat viime vuosina päässeet
kokemaan taidetta osana Taidetestaajat
-hanketta.
Tähän kuuluu vierailut taidetta testaamaan omassa
maakunnassa sekä maamme pääkaupunkiin. Prosessi alkoi meidän
osaltamme jo viime keväänä, kun rekisteröimme tiedot
oppilaistamme ja toiveet vierailuistamme Taidetestaajat -palveluun.
Minä näin tietysti tämän hienona hetkenä ottaa vähän omaa
hyötyä koko jutusta ja toivoin vierailuja teatteriin. Suureksi
ilokseni molemmat vierailukerrat osuivatkin teatteria katsomaan!
Ensimmäisinä
vierailuista oli vuorossa matka oman maakunnan sisällä eli meidän
tapauksessamme Rovaniemelle. Tällä kertaa mukaan lähtivät kaikki
koulumme kahdeksannet luokat ja matka taitettiin tilausbussilla.
Ennen matkaan lähtöä oli kaikenlaista selvittelyä, stressiä ja
sekoilua, mutta en lähde nyt niitä vääntöjä tässä sen
kummemmin erottelemaan. Loppu hyvin – kaikki hyvin, eikö niin?
Kohteenamme oli musikaali Cabaret, jota en ihme kyllä ole koskaan
nähnyt! Osana Taidetestausta saimme teatterilta todella kattavan
paketin ennakko- ja jälkitehtäviä musikaaliin liittyen, joista
teimme pari oppilaillemme ja aikataulullemme sopivaa.
Ollessamme jo noin
puolen tunnin päässä Rovaniemeltä soi kollegani puhelin.
Teatterista ilmoitettiin, että sairastapauksen vuoksi Cabaret-esitys
olisikin peruttu! Onneksi kuitenkin meille tarjottiin mahdollisuutta
nähdä korvaava esitys nimeltään Korjaamo. Pakko myöntää, että
tästä kuultuani nauroin oikein makeasti, koska tietysti jotain
tällaista tulisi tapahtumaan. Googlasimme puhelimillamme tietoa
tästä uudesta esityksestä ja olimme tyytyväisiä, ettemme olleet
kuitenkaan käyttäneet ihan hirveästi aikaa juuri Cabaretiin
liittyvien ennakkotehtävien tekoon, kun tässä kerran kävi näin.
Oppilaat eivät olleet esityksen muutoksesta moksiskaan. He olivat
jopa hieman tyytyväisiä, koska näytelmä olisi lyhyempi kuin
musikaali, mikä heidän mielessään tarkoitti sitä, että
ehtisimme pysähtyä kotimatkalla ostamaan karkkia (he olivat oikeassa.)
Ruokailun jälkeen
suuntasimme teatterille, missä meitä odotti lämmin vastaanotto. En
valitettavasti painanut muistiin meitä tervehtineen henkilön nimeä,
mutta hänellä oli upea asenne ja yhtä
upeaa huulipunaa. Hän vastaili kaikkiin meidän ja
oppilaiden kysymyksiin ja jopa huolehti kolottavista
kahvihampaistamme, vaikka teatteriravintola olikin kiinni. Ennen
esityksen alkua saimme tutustua aulan
näyttelyyn ja suitsia portaikon
kaidetta liukumäkenä
käyttäviä oppilaita (more like Kaidetestaajat ba dum tss.) Pian
huomasimme, että teatterissa oli tosiaan todella autiota ja selvisi,
että kaikki muut esitykseen tulossa olleet olivat peruuttaneet
tulonsa meitä ja yhtä toista reilun kymmenen hengen ryhmää lukuun
ottamatta. Oppilaat jälleen kerran riemuitsivat esityksen
vaihdoksesta, kun kuulivat, että myös sali olisi eri, joten
huolella juonimamme istumajärjestykset eivät olleet enää
voimassa.
Nelisen tuntia
koululta lähdön jälkeen oli viimein esityksen aika. Pakkauduimme
Kero-saliin
ja hiljennyimme katsomaan kahden keski-ikäisen lapsuudenystävän
tarinaa ystävyydestä läpi yhteiskuntaluokkien ja heidän
sukellustaan internet-julkisuuden maailmaan. Yhteiskunnalliset teemat eivät ehkä
vielä täysin sytyttäneet kaikkia kasiluokkalaisiamme, mutta
moottoreiden rassaus ja ”setien” tubetusyritykset kyllä
huvittivat. Kohtauksien väliset musiikkisiirtymät jättivät aikaa
juuri nähdyn prosessoinnille. Se, että toinen näytelmän hahmoista
oli rehtori, joka oli lomautettuna lyötyään opettajaa
huoritellutta oppilasta, mietitytti. Mitä jos työssä noin väsyy
ja päätyy noin primitiiviseen reaktioon? Onko
siitä enää paluuta vanhaan ammattiin?
Näytelmän
jälkeen teatterin taiteellinen johtaja Miika Muranen tervehti meitä
teatteriravintolassa ja ohjasi oppilaita summaamaan näytelmän
teemaa ja omia mielipiteitään siitä. Hän sai porukan
erinomaisesti mukaan varsinkin kun vertaa kuinka suurta
huutokonserttia meillä oli koulussa, kun teetimme itse
ennakkotehtäviä.
Lisäksi hän innosti oppilaat miettimään, keiden kaikkien
ammattilaisten työpanosta teatterissa tarvitaan, ja millainen
prosessi näytelmän tai musikaalin saaminen lavalle oikein on.
Lopuksi katsoimme videokierroksen teatterin kulisseista. Vaikka olen
elinikäinen teatterin ystävä, en ollut kyllä itsekään
sisäistänyt kuinka paljon eri tiloja, koneistoa ja
väkeä
teatterirakennukseen kätkeytyy. Itsekin siis ihastuin Murasen
vastaanottoon nuoriamme kohtaan (ja ehkä vähän häneen
itseensäkin, älkää kertoko kellekään.) Tavallisesti
Taidetestaajat -kokemuksen jälkeen arviointi tehdään nopeasti
puhelimen kautta, mutta koska järjestelmän mukaan olimme nähneet
Cabaret-esityksen, saimme tämän henkilökohtaisen hetken
pohtia näkemäämme.
Oppilaat
saivat varmasti paljon enemmän irti tästä tuokiosta ja luultavasti
pystyvät nyt paremmin arvioimaan kokemustaan myös Helsingin
teatterireissulla.
Sitten
olikin päivämme Rovaniemellä jo pulkassa. Lähdimme teatterilta
hyvillä mielin ja päivä oli ehkä jopa vielä onnistuneempi kiitos
kaikkien näiden muuttujien. Suurin merkki onnistuneesta reissusta on
se, että en kuullut yhtään napinaa pitkästä päivästä koko
kotimatkana tai seuraavana päivänä! Teinien kanssa tekemisissä
olevat tietävät kuinka ainutlaatuista se on. Todella
suuret kiitokset koko Rovaniemen teatterin väelle!
Nyt odotan paljon levollisemmin mielin Helsingin Taidetestaus
-etappia, vaikka tietysti ajatus itse matkustamisesta tai lähijunasta
ruuhka-aikaan takaisin lentokentälle 20 oppilaan kanssa nostaakin
hikikarpalot otsalleni. Kyllä me selvitään. Selvitäänhän?
Kommentit
Lähetä kommentti