Kuten niin monella 90-luvun lapsella, on Disneyn Pienellä
merenneidolla suuri paikka sydämessäni. Disneyn elokuvamusikaalit
ovat vaikuttaneet suuresti siihen, että olen rakastunut
musikaaleihin ja Pieni merenneito ei ole mikään poikkeus, vaikka en
suureksi harmikseni sitä koskaan omistanutkaan VHS:llä. Lainasin
kasetin kirjastosta aina kuin mahdollista ja harjasin Ariel -barbieni
punaisia hiuksia toivoen omistavani itse samanlaiset. Seurasin
teininä myös aktiivisesti näyttämöversion rantautumista
Broadwaylle, koska noh seurasin silloin mitä tahansa Broadway
uutisia. Kuuntelin musikaalin levytystä usein ja tapitin yhden
bootleginkin läpi. Siksi Helsingin kaupunginteatterin produktion
näkeminen oli minulle selviö, mutta samalla kuvittelin tietäväni,
mikä minua odottaa. Olin väärässä.
Helsingin Kaupunginteatteri – Pieni merenneito – © Disney |
Pieni merenneito on tarinana todella tärkeä. Jos joku väittää,
että se kertoo vain teini-ihastuksesta ja miehen löytämisestä
naisen päätehtävänä, ei katsoja ole ymmärtänyt tarinaa tai
vain tahallaan typistänyt sen, koska ei itse satu pitämään siitä.
Ariel kokee itsensä ulkopuoliseksi ja haaveilee elämästä
maan päällä jo ennen kuin tapaa prinssi Erikin. Hänellä on suuri
tarve löytää oikea kotinsa. Rakkaus ei siis ole hänen ainoa
päämääränsä vaan pikemminkin passeli motivaattori. Sanoisin,
että prinssi Erik on aivan yhtä fiksoitunut ajatukseen
rakkaudesta kuin Ariel, joskin negatiivisessa mielessä. Tarinan
opetus on se, että on ok tavoitella sitä mitä itse haluaa, vaikka
muut yrittäisivätkin estää puhkeamistasi kukkaan. Arielin
henkistä matkaa pelkäksi miehen perässä haihatteluksi kutsuvat
syyllistyvät samaan kuin tarinan pahis Ursula: he vievät nuorelta
naiselta hänen oman äänensä ja yrittää estää häntä
kertomasta omaa tarinaansa. Kappale Maailma tuo (Part of Your World)
kertoo kaiken, mitä tarvitsee tietää: ”maissa ei saa, ei
alistaa, ei vähätellä tyttäriään / nuoret naiset, erilaiset, on
jaloillaan.” Arielin jalat symbolisoivat siis kirjaimellisesti
hänen nousuaan omille jaloilleen omassa elämässään. Juuri siksi
Part of Your World on tärkeä kappale niin monelle, jotka ovat
tunteneet itsensä ulkopuolisiksi. Itsekin murruin kyyneliin heti
laulun alettua. Ei tule silti myöskään vähätellä rakkauden
osuuden tärkeyttä. Kertomus rohkeudesta rakastaa toisten
ennakkoluuloista huolimatta on tänä päivänä yhtä ajankohtainen
kuin koskaan. Vaatii paljon enemmän rohkeutta rakastaa kuin vihata.
Mutta kaiken tämän musikaalin tarinasta tiesin jo etukäteen.
Helsingin kaupunginteatteri tarjosi sille puitteet nousta aivan
uusiin sfääreihin. Lavastus, puvustus ja ohjaus kaikki tukevat
musikaalin maailmaa täydellisesti. Vedenalaiset kohtaukset todella
tuntuvat vedenalaisilta. Melkein tuntui, että täytyisi pidätellä
hengitystä. Aina kun ajattelin, että eiväthän ne tuota pysty
lavalla toteuttamaan, tapahtui se niin saumattomasti, että toljotin
yleisössä suu auki ihmeissäni teatterin taiasta. Kun Ariel
ensimmäistä kertaa ui lavalla halusin huutaa ääneen, koska olin
niin puulla päähän lyöty. Se oli aivan kuin hän olisi todella
uinut. Se oli sellaista taikaa, jota en ole koskaan aikaisemmin
nähnyt yhtään missään. Muutenkin merenalainen maailma oli
todella huikeaa katsottavaa. Mereneläviä oli vaikka minkälaisia ja
yritin epätoivoisesti ehtiä imeä itseeni kaikki pukujen ja
liikkeiden yksityiskohdat. Eivät kohtaukset maan päälläkään
kalvenneet merimaailmaan verrattuna vaan palatsikin näyttää ihan
uskomattomalta puhumattakaan Arielin ikonisista vaaleanpunaisista
juhlamekoista. Siirtymät synkkään Ursulan maailmaan ovat
saumattomia ja jopa minulla aikuisella ihmisellä vähän puntti
tutisi, kun Ursulan lonkerot uhkasivat satumaailmamme turvaa. Moni
pienempi katsoja haki turvaa aikuisen kainalosta.
Helsingin Kaupunginteatteri – Pieni merenneito – Kuvassa Sonja Pajunoja – Kuva © Robert Seger |
Piirretyn musiikki on jo klassikkoasemassa, mutta olen aina ollut
sitä mieltä, että musikaalia varten tehdyt uudet kappaleet ovat
myös erinomaisia. Henkilökohtainen suosikkini on aina ollut
Lääpällään (She’s in Love,) mutta Ääni soi (Her Voice) ja
Jos voisin - kvartetti (If Only [Quartet]) ovat myös soineet
iPodillani jo vuodesta 2008. Yhtä hyvin tai jopa paremmin ne soivat
myös lavalla ja suomen kielellä. Yleensäkin käännös oli
erinomainen ja pystyin sammuttamaan aivoni ”I see what you did
there” -moodista, mikä on minun ammattialallani ihan järkyttävä
voitto. Täytyy myös arvostaa niitä lukuisia sanaleikkejä kaloista
ja merestä. Yksikään jo elokuvasta tutuista kappaleista ei
myöskään tunnu lavaversiossa turhalta. Maailma tuo -kappaleen
merkityksestä jo kirjoitinkin ja Oscar -palkittu Jää syvyyksiin
(Under the Sea) on myös aivan omaa luokkaansa ja tarjoaa
näyttämöversiossa mahtavan showstopper
-hetken.
Pienen merenneidon musikaaliset ja
visuaaliset puolet eivät kuitenkaan olisi mitään ilman Helsingin
kaupunginteatterin loistavaa ammattilaisten kokoonpanoa. Jokainen
nimettömästä rauskusta tarinan pääpariin on lumoavaa katsottavaa
ja oma persoonansa. Erityisesti pidän siitä, että Arielin
siskoilla on kaikilla oma roolinsa sisaruskatraassa ja he todella
käyttäytyvät kuin siskot. Tuukka Leppänen
Skuutti-lokkina
hurmasi minut, vaikka olen aina pitänyt tätä
hahmoa vähän ärsyttävänä
(miksi sen lokin nimi oli elokuvaversiossa
Joonas? Miten se tuli Scuttlesta?) Esityksen kiistaton päätähti on
Sonja Pajunoja
nimiroolissa. Hänen Arielinsa on täynnä toivoa ja iloa, mutta myös
kiistämättömän voimakas.
Kokonaisuutena mielestäni Pieni merenneito on vielä parempi
musikaali kuin elokuva. Juonta on muutettu näyttämöversioon jonkin
verran, mutta ainoastaan hyvillä tavoilla. Tritonin vihaa ihmisiä
kohtaan on selitetty, Ursulan pahuutta tuodaan esiin muillakin
tavoilla kuin vain esittämällä hänet lihavana ja Arielista on
tehty aktiivisempi toimija. Toivoisin, että kaikki lapset pääsisivät
katsomaan tätä musikaalia. Tällaista taikaa jokainen tarvitsee
elämäänsä. Uskon, että monta uutta musikaalifania syntyy joka
esityksessä. Itse seurailin minun edessäni istuneita lapsia ja
heidän innostuksensa ja ihmetyksensä kaikesta lavalla tapahtuvasta
lämmitti kylmää sydäntäni vuosien tarpeiksi. Ei sillä,
suosittelen Pientä merenneitoa myös kaikille nuorille ja
aikuisille. Ei meistä kellään voi olla yliannostusta taiasta
elämässämme. Olisi myös suuri virhe lähteä etsimään
teatterielämystä ulkomailta, jos ei ole vielä nähnyt tätä
teosta, koska en ole missään West Endillä tai Broawayllä nähnyt
Pienen merenneidon kaltaista lumoavaa produktiota. Kiitos, kiitos,
kiitos.
Kommentit
Lähetä kommentti