Siirry pääsisältöön

Poikabändi


Teatterilomani ei onneksi koostunut vain rakenteeltaan tutuista Disney-elokuvien näyttämöversioista vaan pääsin myös näkemään Tampereen työväen teatterin uutuusmusikaalin Poikabändi. En tiennyt esityksestä etukäteen muuta kuin sen nimen ja sen nimi kuvaakin tätä teatterikokemusta täydellisesti. Poikabändi on musikaalina kuin poikabändit yleensä: paperilla ihan naurettavia höpöhommia, mutta käytännössä niin ammattimaisesti toteutettuja, että ne muuttuvat uniikilla tavalla vetovoimaisiksi.

Harri Hinkka / Tampereen Työväen Teatteri


Poikabändi kertoo tarinan kuvitteellisen ToiBoys -yhtyeen synnystä, noususta tähteyteen ja lopulta bändin hajaantumisesta, kuten poikabändeille tuntuu aina käyvän. Tarina sijoittuu 90-luvulle ja poptähteys on hahmoille ainoa tapa löytää menestystä laman piinaamassa Suomessa. Tutustumme yksitellen bändin jäseniin heidän todellisina persooninaan ja sitten näemme, miten he tietoisesti tuotteistavat itsensä sopiakseen poikabändin menestysmuottiin. Menestys tuo mukanaan iltapäivälehtien lööpit ja viinanhuuruisen kiertue-elämän. Kun ruotsalainen tuottaja alkaa ohjata ToiBoysia yhä enemmän massatuotteen puolelle on jäsenten tehtävä valinta haluavatko he palata elämään omina persooninaan vai sukeltavatko he entistä syvemmälle viihdeteollisuuden luomaan brändättyyn minuuteensa.

Kokonaisuudessaan Poikabändi on erittäin hyvin tehty musikaali. Juoni on samalla sekä höpsö että tavallaan uskottava. 90-luku ja Toijala ovat erinomaisia valintoja tarinan sijoituspaikoiksi. Toinen on nostalgiallaan nyt muodikasta jopa 2000-luvulla syntyneiden keskuudessa ja Tampereella sitä jotenkin tuntee itsensä oikeutetuksi kikattaa Toijalalle. Poikabändi on myös erinomainen esimerkki siitä kuinka tehdä hauska esitys ilman kenenkään pilkkaamista tai ällöttävällä tavalla rivoja juttuja. Väliajalla vaihdoin vessajonossa pari sanaa naisen kanssa, joka kuvasi musikaalia sanalla ”harmiton.” Itsekin voisin käyttää tuota samaa sanaa, mutta lisätä, että tämä ei ole mitenkään negatiivinen kuvaus. Poikabändi todellakin tuo iloa ja rempseää meininkiä ketään satuttamatta.

Kari Sunnari / Tampereen Työväen Teatteri


Musiikkipuolella Poikabändi toteuttaa genreään erinomaisesti. Musikaalissa on hienosti esimerkkejä kaikista poikabändeille tyypillisistä biisityypeistä. ToiBoysin musiikissa kuulee myös kehitystä heidän uransa ja musikaalin tarinan edetessä. Ensimmäinen single Tehdään mehuu on vielä selkeästi enemmän suomipoptyylinen kuin uran huippuhetken huomattavan Backstreet Boys -tyyppinen Avain. Lyriikat ovat myös täydellisesti sopivia hitaasti avautuvia pikkutuhmia sanoituksia. Itsekin popitin huoletta Avain-kappaleen tahtiin kunnes yhtäkkiä tajusin, että apua avainhan voi olla piiloilmaus kikkelille! Samantyylisiä lievästi kauhistuneita ahaa-elämyksiä saa usein kun kuuntelee lapsuuden suosikkeja nyt varttuneemmalla iällä.

Jos istuu yhtään lähempänä katsomossa, Poikabändi tekee varmasti vielä suuremman vaikutuksen, koska roolihahmot luovat juuri oikeaan poikabändityyliin katseita yleisöön ja tuovat tunnetta, että he laulavat Juuri Sinulle. Esityksen encoressa he tulevat ihan kirjaimellisesti yleisön puolelle liikkuvan lavakorokkeen avulla. Tämä auttaa jäyhää suomalaiskatsojaa antautumaan poikabändien lumolle. Enkä he todella laulavatkin Juuri Minulle?

Summatakseni: Poikabändi on todella viihdyttävä ja huvittava teatterielämys. Nauttiaksesi siitä sinun ei tarvitse kuin karistaa turha tiukkapipoisuus ja antaa hurmoksen viedä. Kannattaa nähdä!



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Elli Immo

Kemin kaupunginteatteri oli jo nuoresta alkaen lempipaikkani kaupungissa. Siksi sen koettelemukset ovat olleet hyvin kivuliasta seurattavaa viimeisinä vuosina. Kaupunginteatterin tuhkista nousee kuitenkin Kemin teatteri ja en voisi olla asiasta iloisempi. Ensimmäinen vierailuni kunnian sai murhatutkinnasta kertova uusi näytelmä Elli Immo. Elli Immo -näytelmä kertoo nimensä mukaisesti vuonna 1955 Kemissä murhatusta 20-vuotiaasta Elli Immosta, jonka murhaa rikoskirjailijat Elina Backman ja Heidi Holmavuo alkavat tarkastella uudelleen. Tutkinnassa paljastuu paljon laiminlyötyjä vihjeitä ja näyttää selkeältä, että asiaa on tarkoituksella peitelty. Mikä on ollut poliisin motivaatio pitää asia auki? Miksi moni aikalainen ei ole luottanut poliisiin? Kuva: Nina Susi / Kemin teatteri Näytelmä perustuu tositapahtumiin ja oikea tutkimusprosessi avasi Elli Immon murhatutkinnan uudelleen. Heidi Holmavuo on kirjoittanut myös tämän näytelmän käsikirjoituksen. Ennakkoon mietin, voiko kirjan ki...

RENT

Rent - mitä voisinkaan siitä sanoa? Se on suuri rakkauteni. En usko, että olisin kuka olen tänä päivänä ilman Rentiä. Siksi meinasin tukehtua purkkaani, kun kuulin, että TYK Alumniteatteri olisi tuomassa tämän suuren rakkauteni kotikaupunkiini Tampereelle. Kuinka siunattu voikaan yksi ihminen olla - Rent siellä missä minäkin. Minun on siis turha esittääkään, että tämä kirjoitus olisi millään tavalla objektiivinen. Olen päättänyt antaa faniuteni näkyä vapaasti. Yksi kappale tässä postauksessa on täynnä spoilereita niin musikaalista kuin kyseisestä produktiosta. Se on selkeästi merkitty, mutta ei mitenkään piilotettu, joten varo, jos et halua spoilereita. Aikaisemmin olen nähnyt produktion Rentistä Aleksanterin teatterissa vuonna 2012, mutta olen ensisijaisesti cast recordingin suurkuluttaja. Nauhoitusta Broadway-produktion viimeisestä esityksestä joudun säästelemään, koska se saa minut niin suureen tunnemyrskyyn. Olen avoin kaikille produktioille, koska ne ovat kaikki siunauksi...

Wicked-elokuva osa 1

Minä en koskaan uskonut Wicked-elokuvan oikeasti tulevan. Kirjoitan tätä aloituskappaletta ennen elokuvan näkemistä enkä edelleenkään ole täysin vakuuttunut, että se on olemassa. Mikä lie tekoälyskämmi sekin tulee olemaan. Tämä johtuu siitä, että olen ollut Wicked-fani vuodesta 2006 ja tätä elokuvaa on huhuttu ja jopa lupailtu monen monta kertaa vuosien varrella. Jopa niin kauan sitten, että Broadwayn alkuperäiset Elphaba ja Glinda Idina Menzel ja Kristin Chenoweth olivat yhä potentitaalisia vaihtoehtoja päärooleihin (fanien fantasioissa, todellisuudessa he olisivat varmaan olleet liian vanhoja jo silloin). Mutta tänään minun pitäisi vihdoin istua elokuvateatterin penkkiin ja saada nähdä se Wicked-elokuva, josta 14-vuotias minä pystyi vain unelmoimaan. Olen suunnitellut tänne blogiini kirjoitusta elämästäni Wicked-fanityttönä useamman kerran. Ensimmäisen kerran blogin 1-vuotisjuhlan kunniaksi kokonaista 10 vuotta sitten. En ole kuitenkaan koskaan saanut aikaiseksi kirjoittaa sitä. Rii...