Teatterilomani ei onneksi koostunut
vain rakenteeltaan tutuista Disney-elokuvien näyttämöversioista
vaan pääsin myös näkemään Tampereen työväen teatterin
uutuusmusikaalin Poikabändi. En tiennyt esityksestä etukäteen
muuta kuin sen nimen ja sen
nimi kuvaakin tätä
teatterikokemusta täydellisesti. Poikabändi on musikaalina kuin
poikabändit yleensä: paperilla ihan naurettavia höpöhommia,
mutta käytännössä niin ammattimaisesti toteutettuja,
että ne muuttuvat uniikilla tavalla vetovoimaisiksi.
![]() |
Harri Hinkka / Tampereen Työväen Teatteri |
Poikabändi
kertoo tarinan kuvitteellisen ToiBoys -yhtyeen synnystä, noususta
tähteyteen ja lopulta bändin hajaantumisesta, kuten poikabändeille
tuntuu aina käyvän. Tarina sijoittuu 90-luvulle ja poptähteys on
hahmoille ainoa tapa löytää menestystä laman piinaamassa
Suomessa. Tutustumme yksitellen bändin jäseniin heidän todellisina
persooninaan ja sitten näemme, miten he tietoisesti tuotteistavat
itsensä sopiakseen poikabändin menestysmuottiin. Menestys tuo
mukanaan iltapäivälehtien lööpit ja viinanhuuruisen
kiertue-elämän. Kun ruotsalainen tuottaja alkaa ohjata ToiBoysia
yhä enemmän massatuotteen puolelle on jäsenten tehtävä valinta
haluavatko he palata elämään omina persooninaan vai sukeltavatko
he
entistä syvemmälle viihdeteollisuuden luomaan brändättyyn
minuuteensa.
Kokonaisuudessaan
Poikabändi on erittäin hyvin tehty musikaali. Juoni on samalla sekä
höpsö että tavallaan uskottava. 90-luku
ja Toijala ovat erinomaisia valintoja tarinan sijoituspaikoiksi.
Toinen on nostalgiallaan nyt muodikasta jopa 2000-luvulla syntyneiden
keskuudessa ja Tampereella sitä jotenkin tuntee itsensä
oikeutetuksi kikattaa Toijalalle. Poikabändi on myös erinomainen
esimerkki siitä kuinka tehdä hauska esitys ilman kenenkään
pilkkaamista tai ällöttävällä tavalla rivoja juttuja. Väliajalla
vaihdoin vessajonossa pari sanaa naisen kanssa, joka kuvasi
musikaalia sanalla
”harmiton.” Itsekin voisin käyttää tuota samaa sanaa, mutta
lisätä, että tämä ei ole mitenkään negatiivinen kuvaus.
Poikabändi todellakin tuo iloa ja rempseää meininkiä ketään
satuttamatta.
![]() |
Kari Sunnari / Tampereen Työväen Teatteri |
Musiikkipuolella
Poikabändi toteuttaa genreään erinomaisesti. Musikaalissa on
hienosti esimerkkejä kaikista poikabändeille tyypillisistä
biisityypeistä. ToiBoysin musiikissa kuulee myös kehitystä heidän
uransa ja musikaalin tarinan edetessä. Ensimmäinen single Tehdään
mehuu on vielä selkeästi enemmän suomipoptyylinen kuin uran huippuhetken
huomattavan Backstreet Boys -tyyppinen Avain. Lyriikat ovat myös
täydellisesti sopivia hitaasti avautuvia pikkutuhmia sanoituksia.
Itsekin popitin huoletta Avain-kappaleen tahtiin kunnes yhtäkkiä
tajusin, että apua avainhan voi olla piiloilmaus kikkelille!
Samantyylisiä lievästi kauhistuneita ahaa-elämyksiä saa usein kun
kuuntelee lapsuuden suosikkeja nyt varttuneemmalla iällä.
Jos
istuu yhtään lähempänä katsomossa, Poikabändi tekee varmasti
vielä suuremman vaikutuksen, koska roolihahmot luovat juuri oikeaan
poikabändityyliin katseita yleisöön ja tuovat
tunnetta, että he laulavat Juuri Sinulle. Esityksen encoressa he
tulevat ihan kirjaimellisesti yleisön puolelle liikkuvan
lavakorokkeen avulla. Tämä auttaa jäyhää suomalaiskatsojaa
antautumaan poikabändien lumolle. Enkä he todella laulavatkin Juuri
Minulle?
Summatakseni:
Poikabändi on todella viihdyttävä ja huvittava teatterielämys.
Nauttiaksesi siitä sinun ei tarvitse kuin karistaa turha
tiukkapipoisuus ja antaa hurmoksen viedä. Kannattaa
nähdä!
Kommentit
Lähetä kommentti